Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A helikopterek a mozgás szabadságát biztosítják. Azoknak, akik ilyen járművel utaznak, az a legfontosabb, hogy tartani tudják a tervezett napi beosztásukat, ráadásul egy helikopter minimálisra csökkenti az utazási időt, lényegesen hatékonyabbá téve ezzel használóját. Egyre több vállalat és vezető értékeli nagyra, ha gyorsan és akadály nélkül juthat el a következő megbeszélésre − nem mellesleg elfogadható áron. Magyarország e téren egyértelműen felzárkózóban van − számolt be a hazai tapasztalatokról Dennis Bernitz, az Eurocopter, a világ első számú helikoptergyártó cégének magyarországi key account medezsere. Jelenleg mintegy 15 magánhasználatban lévő Eurocopter gép van Magyarországon, az EC120-astól az öttonnás "Dauphin"-ig, sőt nemrégiben elkelt Magyarországon az első EC145 Mercedes-Benz típusú modell. Ez a helikopter egy olyan kétmotoros VIP-gép, amelynek belsejét a Mercedes-Benz prémium kategóriás járműveinek stílusa inspirálta. Kivételes minőségű alapanyagokkal, elegáns fabetétekkel és multifunkcionális fülkékkel szerelték fel. A cég ráadásul bízik abban, hogy a trend folytatódik, és a következő években egyre többen gondolják majd megtérülő megoldásnak a helikopteres közlekedést mind rövid távon, azaz országon belül, mind néhány száz kilométeres utazásokra. A helikopter különösen akkor ideális választás, ha az indulási vagy az érkezési hely közelében nincs repülőtér. Az Eurocopter szakembereinek eddigi tapasztalatai szerint tipikusan magyar extra igények nincsenek, de megrendelők minőségi elvárásai magasak. A helikopterek ára a géptől és annak kialakításától függ. A gyártás a megrendeléstől számítva körülbelül hat hónapot vesz igénybe − a teljes időtartam persze típustól és a speciális külső-belső igényektől függ. Az üzemben tartási díjat szintén a modell határozza meg, a pilótabérlés és a lízing költsége viszont a helyi viszonyoktól függ.

Leonardo da Vincitől Igor Sikorskyig

A kínai gyerekeknek már i. e. 400 körül volt a helikopterhez hasonló játékuk. Maga a szó a görög−latin helix, azaz csavar és a pteron, vagyis szárny szavakból keletkezett. A XV. században Leonardo da Vincit foglalkoztatta, hogyan lehetne megépíteni egy embert is szállítani képes gépet, de ez csak néhány száz évvel később vált valósággá. Az első olyan helikoptert, amely képes volt helyből, függőlegesen felszállni és vízszintes irányban is kormányozható volt, a merev légcsavarral való sokéves kísérletezésének eredményeként Asbóth Oszkár építette meg − igaz, egyes szakértők szerint Asbóth egyszerűen csak ellopta Kármán Tódor terveit, eredményeit. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az 1928-as repülés sikere Európa-szerte új lendületet adott a korábban megoldhatatlan problémának tartott helikopterkutatásnak. A motormeghajtású helikoptert a szlovák származású Jan Bahyl találta fel, az első sorozatban is gyártott típus atyja pedig Igor Sikorsky orosz származású amerikai helikopter- és repülőgép-tervező volt. A helikopterek az 1950-es években terjedtek el, de meglepő módon sokáig nem használták őket közvetlenül hadi célokra. Elsősorban sebesülteket, katonákat és élelmiszert, lőszert szállítottak a gépekkel, mígnem a vietnami háború idején felmerült az ötlet, hogy ezekre a légi járművekre is lehetne fegyvereket szerelni. A helikopter nagy előnye, hogy a szükséges felhajtóerő megteremtéséhez nem kell viszonylag nagy sebességgel mozogniuk, képesek egy helyben függeszkedni, hátrafelé repülni, de mindenekelőtt egészen kis helyen is le- vagy fel tudnak szállni. Mozgásterüket mindössze a töltőállomások helye korlátozza.

Aki még nem rendelkezik pilótavizsgával, annak először egy ab initio képzésen kell részt vennie, hogy helikoptervezetői engedélyt szerezhessen. Magyarországon több repülőiskola is működik. A pilótaengedély költségét az határozza meg, hogy az ember milyen légi járművet használ a képzés alatt és melyik iskolát választja. Ha a képzés során használt helikopter típusa különbözik attól, amit a pilótaaspiráns később vezetni fog, kötelező további órákat venni arra a bizonyos típusra is.

Szerző: (Napi Gazdaság)