Némileg emelkedett a logisztikai központokban az új érdeklődők - azaz nem a lejárt szerződéseket újratárgyaló, egyik telephelyről másikra költöző ügyfelek - száma az utóbbi időszakban - mondta lapunknak Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) elnöke.

 

A lekötés egyelőre ritka, jelenleg inkább az előkészítés zajlik a cégek részéről. Fülöp szerint az egyes logisztikai központokat eltérő mértékben érintette a válság, a komplex, hozzáadott értéket is képviselő szolgáltatásokat nyújtók kisebb, az ilyeneket nem kínálók azonban 20-25 százalékos visszaesést is elszenvedhettek.

 

Előbbieknél a kisebb veszteségeket alapvetően az ügyfélkör és a szolgáltatások sokszínűsége magyarázza. Minősített logisztikai központok bedőléséről a szövetségnek nincs tudomása - tette hozzá az elnök. Látványos visszaesést hozott a 2008-2010-es időszak az ipari ingatlanok piacán, az üresedési mutató a 20-25 százalékos sávba került, azaz ennyivel kevesebb árukészlet volt hazai raktárakban - hangsúlyozta Marján Miklós, a BILK Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

 

A múlt év végétől azonban egyértelműen látszik, hogy megmozdult a piac. A BILK központja ugyanakkor multinacionális vállalati partnerei, a hosszú távú szerződések és a komplex szolgáltatások miatt közel 100 százalékos kihasználtsággal működik jelenleg is. Élénkülő érdeklődésről számolt be mind a raktároztatók, mind a beruházók részéről Cseh Ottó, a Masped Logisztika Kft. ügyvezető igazgatója is, ez azonban véleménye szerint valódi keresletben még nem nyilvánul meg.

 

A raktározást és az ehhez kapcsolódó szolgáltatást igénybe vevők szerződéseik lejártával jellemzően hasonló vagy kedvezőbb adottságú, de alacsonyabb árú raktárakat keresnek. A Masped tavaly és az idei év első hónapjaiban is a válság előtti szinthez képest 20 százalékos visszaesést tapasztalt forgalmában. Fülöp szerint a szektorbeli fejlesztések az utóbbi két évben gyakorlatilag leálltak, a megvalósított projektek is elsősorban a vidéki régiókat érintették, a fővárosi régióban a nagyobb fejlesztések révén éppen a visszaesés kezdetére alakult ki kapacitásbőség.

 

A legnagyobb vesztes Budapest és környéke, illetve a záhonyi térség volt, Győr, Sopron, míg Székesfehérvár és Debrecen sokkal kisebb veszteségeket szenvedett el. A kereslet-kínálati viszonyok változása az árakat is megviselte, egyes területeken a zuhanás a 30-35 százalékot is elérhette, a szerencsésebb régiókban azonban csupán 5-10 százalékos árcsökkenést regisztráltak. Az iparági szereplők szerint az árak az utóbbi fél évben stabilizálódtak, várhatóan már nem süllyednek a jelenlegi szint alá, a kereslet bővülésével pedig az árak lassú visszarendeződésére lehet számítani. Marján úgy véli, bár az árak csökkenése megállt, és az év végére minimális emelkedésre is lehet számítani, a 2007-es szint már nem tér vissza.

 

A vezérigazgató szerint 2015-re az árak tizedével maradhatnak a 2007-es szint alatt. Cseh szerint idén legfeljebb néhány százalékos növekedést, de nagyobb eséllyel stagnálást tart reálisnak az ügyvezető. Változást jelent, hogy a bérlők összetettebb folyamatokat keresnek a logisztikai szolgáltatásokban, ebből is adódóan az informatikai háttér, a kontrolling, az internetes elérés vagy éppen a vonalkódos rendszerek folyamatos fejlesztést igényelnek a válságkörülmények között is.

 

A Masped tervei között szerepel nagyobb raktárterület-fejlesztés is, ezt azonban a piaci viszonyok függvényében indítja el a társaság. Pozitív változásként említette Marján, hogy a bérlők egyre inkább a minőségi ingatlanok felé fordulnak, ami magában foglalja a költség- és energiahatékonyságot is; az energiatakarékos izzók és a mozgásérzékelős világítás például akár 40 százalékkal alacsonyabb áramfogyasztást eredményezhet az 5-8 évvel ezelőtti raktárakhoz képest.

 

Fülöp úgy véli, az idei év első időszakában inkább a korábbi kiesések pótlására lehet számítani, a jelenleg tapasztalható érdeklődések alapján azonban az év második felében már lendületesebb bővülésre számít a szektor, amely várhatóan 2011-2012-ben le is tudja dolgozni a válságban elszenvedett visszaesést. Jellemző tendencia, hogy az ország bizonyos területein fúziók indultak be, ami a logisztikai ágazat további koncentrációját jelenti. Marján szerint látványos változásra 2012 második felében számíthat a szektor, ekkorra az üresedési ráta úgy csökkenhet 15 százalék alá, hogy közben már új létesítmények is épülhetnek.

 

Cseh idén minimális élénküléssel számol, a 2010-es adatokhoz képest 5-10 százalékkal, így becsléseik szerint a válság előtti szintet még nem éri el a forgalom. A szektor talpra állása a makrogazdaság alakulása mellett a pályázati lehetőségektől is nagyban függ.