Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A javaslat szerint már nem szükséges a kapcsolt vállalkozások adóalapját összeszámítani (kivéve a 2014. augusztus 15-ét követően szétválással létrejött kapcsolt vállalkozások esetében). Az indoklásban az olvasható, hogy "az adómérték és a progresszió mértékének jelentős mérséklésére tekintettel ugyanakkor alacsony a kockázata annak, hogy az adóalanyok szervezeti - szerkezeti változással darabolják (porlasztják) szét a reklám-közzétételből származó adóalapot".

Ez a megoldás leginkább a néhány száz millió forintos reklám-közzétevő cégeknek nyújthat segítséget - véli Balogh László, a reklamadoblog.hu szerzője. Az ilyen típusú adómegtakarítás költségei kifejezetten nagyok lehetnek, hiszen cégenként maximum 5,3 millió forint adófizetési kötelezettséget spórolhatnak meg az adózók, viszont e cégek fenntartási és adminisztrációs költségei mellett ez nem feltétlenül jelent nagy előnyt.

Mégis felhasználható a korábbi veszteség

A javaslat értelmében mégis felhasználható 2014-ben a korábbi években elhatárolt veszteség a reklámadó alapjának megállapításakor. Ez korábban csak akkor volt lehetséges, ha a társaság 2013-ban veszteséges volt. Ezt kifejezetten aggályosnak találta az Európai Bizottság. Érdekesség, hogy az új szabályozás leghamarabb júniusban léphet hatályba, viszont a naptári éves adózóknak legkésőbb 2015. május 31-ig kell benyújtaniuk reklámadó-bevallásukat. A javaslat szerint a jelenlegi alapján benyújtott 2014-es adóbevallást önellenőrzéssel lehet helyesbíteni.

Visszamenőleges enyhítés a társasági adóban is

A javaslat visszamenőlegesen engedi alkalmazni a 2015. január 1-től érvényes szabályozást, miszerint 2014-ben sem kell társasági adóalapot növelő tételként figyelembe venni az éves szinten 30 millió forint alatti reklám-közzététellel kapcsolatban elszámolt költségeket. Ez elsősorban a Google oldalain és a Facebookon hirdetőket érinti kedvezően, mert ők így visszakaphatják a megrendelőként befizetendő társasági adó összegét.

Azok a reklám- és médiaügynökségeken keresztül hirdető adózók is jól járnak, akiknek elmaradásuk van a 2014-re vonatkozó reklámadó-nyilatkozatokkal kapcsolatos adminisztrációval, mivel a javaslat 30 millió forintos összegig mentesíti őket a reklámadó-nyilatkozatok beszerzésétől - állapította meg a szakértő.

A többség rosszabbul jár

Az egykulcsos adó bevezetésével minden olyan reklámadót fizető adózónak nőnek a terhei, akinek az effektív adókulcsa kisebb 5,3 százaléknál - márpedig ide a túlnyomó többség, a 9,6 milliárd forint alatti árbevételű vállalkozások tartoznak. (Hasonló eredményre jutott a Napi.hu becslése is.) Csekély vigasz, hogy a 100 millió forintnál kisebb adóalapú társaságok helyzete nem változik.

Az állam viszont nagyot szakít

A költségvetés 2015-re 6,6 milliárd forint bevételt tervezett reklámadóból. Az adóhatóság korábbi tájékoztatása szerint 2014-ben mintegy 700 társaság nyújtott be bevallást, és fizetett reklámadó-előleget. Csak e cégektől Balogh szerint mintegy 14,8 milliárd forint adó érkezhet. Ehhez jön még hozzá a reklám-közzétevők 500 millió forintot meghaladó adóalapját meghaladó összeg után fizetendő adóbevétel, valamint a külföldi adóalanyok (Google, Facebook) által fizetendő reklámadó, amit a NAV nemzetközi jogsegély egyezmény segítségével szedne be. Mindezt növeli a 100 és 500 millió forint közötti reklámárbevételű cégek befizetése.

Az átmeneti szabályok lehetővé teszik, hogy hogy a hatályba lépés napját megelőzően kezdődött adóévek elejétől (naptári éves adózók esetében2014. január 1-től) alkalmazzák az új szabályokat. Ez leginkább a 9-10 milliárd forintnál magasabb árbevételű cégeknek éri meg, hiszen az éves effektív adókulcsuk meghaladja az 5,3 százalékot. A visszajáró reklámadót a társaságok az önellenőrzési módszerrel tudják visszakérni. A másik lehetőség pedig az, hogy a kihirdetés napját követő 31. napon hatályba lépett szabályokat alkalmazva időarányosan határozza meg az adózó az adóalapot és az adókulcsot. Mivel az új szabályok várhatóan június közepén vagy végén léphetnek hatályba, ez elsősorban az alacsonyabb reklámárbevétellel rendelkező kis- és középvállalkozásoknak éri majd meg - véli a szakértő.