Adót emel a kormány: drágul a biobenzin és a dohány (bővített)

Az indokoltnál nagyobb árelőnyt élvez a bioetanol, ezért a kormány az E85-ös üzemanyag adóját növelné – derül ki a parlamenthez benyújtott törvénymódosításból. A kormány által tervezett adóemelés a bevételek növelését szolgálja.
NAPI, 2011. június 3. péntek, 13:43

Az E85 üzemanyag és a benzin piaci árának összehasonlítása alapján az E85 - a rosszabb hatásfok miatt indokolt értéknél nagyobb - árelőnyt élvez a benzinnel szemben - olvasható a parlamentnek benyújtott törvényjavaslat indoklásában. Ezért a kormány javaslata szerint csökken az E85-re nyújtott jövedéki adókedvezmény mértéke. Ugyanakkor a következő mondatban a kormány-előterjesztés már nyíltan bevallja, hogy a javaslatot "az indokolatlan árelőny miatti jövedékiadóbevétel-kiesés megszüntetését költségvetési szempontok" motiválják . Eddig nem volt jövedéki adó az E85-ön, a terv szerint a bioetanol után a normál benzin adómértékének 10 százalékát kell majd fizetni.

A bioüzemanyag ugyanakkor - figyelembe véve azt, hogy ennek használatakor az autó többet fogyaszt, mint normál benzinből - ma sem olcsó. Az országban 400 olyan kút található, ahol bioetanolt is forgalmaznak, aránya ennek ellenére nem több a benzineladások egy százalékánál. E hálózat gerincét az Agip adja, amely szemmel láthatóan igyekszik tartani az E85 és a hagyományos 95-ös benzin közötti 100 forintos (25 százalékos) árkülönbözetet. Egy liter E85 280 forint körül mozog, nagykereskedelmi ára azonban ennél 50-60 forinttal alacsonyabb. (Egy liter hagyományos benzinen egy kút 5-6 forintot keres.) Az E85 jelenlegi ára mellett az autósok lényegében nem tudnak spórolni használatával, mivel az autó etanolból 20-25 százalékkal többet fogyaszt.

 

Nő a bioüzemanyag aránya
A nemzeti fejlesztési miniszter nemrégiben elkészült előterjesztése szerint több ponton módosul a fenntartható bioüzemanyag-termelés követelményeiről és igazolásáról szóló rendelet. A változás növeli a fenntarthatósági igazolással kapcsolatos követelményeket, és az eddigiekkel szemben határidőt jelöl ki az igazolások kiállítására a termelőknek. Az eredeti szöveg szerint "bioetanol kizárólag a(z európai) közösségben termelt biomasszából előállított etanol", az új megfogalmazás azonban nem határozza meg az eredetet. Az előterjesztés 2014. január elsejétől a benzinnél és a dízelnél is az energiatartalomban kifejezett forgalomba hozott mennyiség 4,9 százalékában határozza meg a kötelező bioüzemanyag-részarányt az addigi 3,1, illetve 4,4 százalékkal szemben.


A bioetanolt környezetvédelmi oldalról is erős támadások érik, bár a vonatkozó uniós irányelv szerint a megújuló energiaforrásokat ütemesen növelni kell a felhasznált fosszilis energiában. A bioetanolnak 2020-ra 32 millió tonna olajat kell kiváltania. Már csak az uniós irányelv miatt sem érdemes támadni az etanolt, másrészt pedig számtalan olyan alternatíva áll rendelkezésre, hogy a termék ne befolyásolja a mezőgazdaságot és az élelmiszer-ipari árakat − mondta a korábban a Napi Gazdaságnak Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke. Véleménye szerint Magyarországon valódi kitörési pont lehet a bioetanol-gyártás, az azonban nem világos, hogy a kormány oldaláról miért támadják élesen a területet, miközben a magyar mezőgazdaság számottevő etanolipar nélkül került a padlóra.

A Napi Gazdaság információi szerint a kormánytól nem áll távol a bioetanol-ipar támogatása, vannak erre vonatkozó kezdeményezések. Kérdés, hogy az ellenérdekelt lobbik − például a termőhelyet, támogatást és területet igénylő újraformálódó cukortermelők − mennyire erősek. Kérdés az is, hogy a magyar olajipari óriás miként tervez a bioetanol előállításával, ugyanis már most is a Mol a legnagyobb etanolfelhasználó Magyarországon.

A mostani adótervek ugyanakkor szembe mennek ezzel a támogatási szándékkal, azaz a költségvetés bevételéhsége erősebb, mint az egyéb szempontok.

Nő a dohány jövedéki adója is

A cigaretta esetében az uniós irányelv 2018-ra meghatározott egy minimális adótartalmat, melyhez történő fokozatos közelítés miatt a cigaretta mennyiségi és minimum adójának emelése vált szükségessé. Másrészt a dohánytermékek piacán a 2010-es évben olyan átrendeződés ment végbe, és 2011 folyamán is olyan piaci folyamatok zajlanak, amelyek veszélyeztetik a költségvetési bevételek tervezett alakulását. Ezért a javaslat a cigaretta tételes és minimumadójának, továbbá a fogyasztási dohány minimumadójának megemelését tartalmazza, mely a negatív piaci és költségvetési bevételi folyamatok ellen hat.

A jövedéki adó három lépésben, idén nyáron, majd jövő januárban és jövő júliusban emelkedik a cigaretta és a dohánytermékek esetében. Jelenleg - írja az Index - a cigaretta jövedéki adója ezer darabonként 9750 forint és a kiskereskedelmi eladási ár 28,4 százaléka (ez utóbbi nem változik majd), de legalább ezer szálanként 18 080 forint. A két forintosított tétel még a nyáron (a törvény kihirdetését követő 45. napon) 2,4 százalékkal nő, ezer darabonként 9980 forintra és legalább 18 510 forintra módosul.

Jövő januártól a 10 220 forint és legalább 18 950 forint lesz a két adótétel, ami további 2,4 százalékos emeléseket jelent, majd jövő júliusban újabb 2,4 százalékos emelés jön 10 470 és legalább 19 400 forintra. Három lépésben tehát összességében a mostani 7,4 százalékkal nő a szálankénti, és ugyanennyivel az eladási ár arányában meghatározott minimális jövedéki adó.
hirdetés

Nagyobb adóemelést jelent a vágott dohány jövedéki adójának változtatása: a ráta itt marad a kiskereskedelmi ár 52 százaléka, de 7860 forintról idén nyáron 8320 forintra nő a kilogrammonkénti minimális jövedéki adó - ez 5,8 százalékos emelés -, majd jövő januárban 9080, júliusban 10 060 forintra nő a kilónkénti minimális jövedéki adó. Előbbi 9,1 százalékos, utóbbi 10,8 százalékos emelést, míg a három lépés együtt 28 százalékos növelést jelent. A szivar és a szivarka jövedéki adója változatlan, a kiskereskedelmi ár 28,5 százaléka marad.

Kedvezőbb lesz a regadó

Változni fog a regisztrációs adó úgynevezett avultatási skálája, ami az autó korától teszi függővé az utána fizetendő adó mértékét - írja az Index. A változás kedvező az autósoknak, mert az eddiginél közelebb kerül egymáshoz az autók valós értékvesztése és a rájuk kirótt adó közötti összefüggés. Az avultatás a mostani 20 évről 15-re csökkenhet.

A javaslat az autókat a forgalomba helyezésük utáni negyedik év végére már csak eredeti értékük 50 százalékán adóztatná, a 15 éves kocsik után fizetendő sarcnál pedig 90 százalékos avultsági szorzóval kellene számolni. Így az új avultatási skála a jelenlegihez képest a 2. évtől a 6. év végéig átlagosan 5-6 százalékponttal magasabb értékcsökkenést, a 7. évtől a 15. év végéig átlagosan 10 százalékponttal magasabb értékcsökkenést tükrözne.


Standolás, illetékek, könyvelők

A törvényjavaslat a vendéglátóknak is kedvezne azzal, hogy adminisztrációs terheiket mérsékelné a havi standolási kötelezettség megszüntetésével.

Az illetékekről szóló törvény változtatása az adóhivatal életét könnyítené meg. A tervezet szerint bizonyos illetékmentes ügyekben megszüntetné az adóhatóság határozathozatali kötelezettségét, a törvényjavaslat általános indoklása szerint ezzel kevesebb lesz az adminisztrációs feladat. A felszabaduló munkaidő többet foglalkozhat az illetékek kiszabásával és a behajtással, ami növelheti a költségvetés bevételeit.

Az illetéktörvényben még egy magánorvosoknak kedvező változást is átvezetnének: a dokumentum szerint eltörlik az önálló orvosi tevékenység működtetésével összefüggő illetékkötelezettséget.

Egyszerűsödhet a könyvelők élete is a számviteli törvény módosításával. A minisztérium tervezete a kötelező továbbképzések rendszerét rugalmasabbá tenné. A dokumentum azt ígéri: a változás után a továbbképzési rendszerben jobban figyelembe veszik a könyvelők egyedi szakmai igényeit, mint eddig.

Ez a gyakorlatban valami olyasmit jelent majd, hogy a továbbképzések órarendjét és tematikáját nem a nemzetgazdasági minisztériumban határozzák meg, hanem ha a továbbképzést folytató szervezetek megküldik a tananyagot a minisztériumba és megkapják rá a szükséges minősítést, akkor oktathatnak szabadon. A könyvelők pedig a minősített programok közül kedvükre kiválaszthatják a legszimpatikusabb tanfolyamot, amire továbbra is kötelező lesz eljárniuk. A javaslat a korábbi ígéretnek megfelelően 2012-től 200, 2014-től 300 millió forintra emeli a kötelező könyvvizsgálat értékhatárát.


Letisztultabb viszonyok lesznek a bankokban

A könyvvizsgálói törvény szintén a bürokráciacsökkentés irányába módosulhat. Jelenleg az egyéni vállalkozóként dolgozó könyvvizsgálóknak külön kell regisztráltatniuk magukat, ha céges formában is szeretnének működési engedélyt kapni. A kettős regisztráció kétféle eljárási díj megfizetésével jár, ami fölösleges többletköltséget ró az érintettekre. A törvényjavaslat értelmében a könyvvizsgálókat felmentenék a cégként fizetendő igazgatási szolgáltatási díj befizetése alól.

A hitelintézeti törvény módosítása arra irányul, hogy a befektetési szolgáltatási tevékenységet is végző bankoknál (például, ahol a hitelezés és a befektetési alapkezelés egy intézményen belül párhuzamosan működik), el lehessen választani a hitelintézetekre illetve a befektetési szolgáltatásoka vonatkozó törvények alkalmazását.

 

 

 

 

 

 

 

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2011.06.04 16:20

@mjanos: Drága.250E forint az átalakítás,és helyet foglal.Ráadásul nincs értelme betenni egy 500E forintot érő autóban.Sokat,nagyon sokat kell autózni hogy bejöjjön az ára.Ellenben ha használtan tudsz venni jó áron,akkor feltétlen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2011.06.04 12:17

A legolcsóbban a lóval jártok !
Abszolult környetzetbarát, igyen megtankolhatod, sőt folyamatosan megtankolja magát az út folyamán előforduló fosszilis anyagokkal, ha meguntad akkor nem kell leadni a bontóba hanem nyugodtan megeheted, ha meg egy új jármüvet akarsz akkor elég egy fél órára egy hasonló ámde ellenkező nemü tipussal összehoznod, ezenkivül magától hazatalál ha elalszol a volánnál, mert tök részeg vagy (itt nyugodtan vedelhetsz),
a terepjáró képessége meg páratlan, sőt többezer éve gyártásban lévő kiforrott tipus, az meg aztán csak hab a tortán, hogy kisebb koccanások sérülések nyomait 1-2 hét alatt magától rendbehozza,, használatával meg ráadásul sportos egészséges életmódot folytathatsz !!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Proszto, 2011.06.04 11:55

Szerintem az átalakítás csak pénzkidobás!Mire nullszaldós lennél,és a hasznot termelné,addigra fel fog emelni mindent a kormány!Mert itt nem a környezettudatosságról van szó,hanem a tervezett adóbevételnek be kell folynia!Különben nem lenne tartható a konvergenciaprogram!A kormányt nem fogja veszteség érni,hanem a te átalakításra költött pénzedből növeled a foglalkoztatást,és az adóbevételt!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mjanos, 2011.06.03 23:11

Jobban megéri gázosra átalakítani, még ha drágább is. Aki korábban utána olvasott és érdeklődött, az láthatta, hogy nagyobb a füstje, mint a lángja ennek az etanolozásnak. Nem éri meg vesződni vele.
A gáz még mindig jobbnak tűnik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Jhony, 2011.06.03 17:22

A regadó kedvez a régi használtautók vásárlásának!

Én tavaly még arról olvastam cikkeket hogy bioetanol nagyhatalom lehetünk.
Meg hogy milyen hasznos ha ezt tankoljuk nemcsak környezetkímélő de olcsóbb is.
Most meg azt mondják mégse olcsóbb!
Hát a pofám leszakad!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html