Az adókedvezmények nem ördögtől valóak, hisz az állam ezeken a kedvezményeken keresztül tudja az adófizetőket olyan tevékenységekre sarkalni, ami a társadalom szempontjából is hasznos, és közvetve nem kerül pénzbe - nem számítva a be nem folyt adót. Ilyen társadalmilag is hasznos cél lehet akár családok támogatása, a cégek beruházásainak ösztönzése, a k+f tevékenység ösztönzése, vagy akár a nyugdíj-előtakarékosság, miután ezek mind olyan célok, amelyek a jövőbeni adóbevételeket növelik, vagyis épp a későbbi költségvetési kiadásokat mérséklik. Ugyanakkor van egy ésszerű határ is, ahol a számos kedvezmény az adórendszert már olyan bonyolulttá teszi, ami már az állam számára is áttekinthetetlen, illetve a kieső bevételek költsége elér egy olyan szintet, amely már jelentősnek tekinthető az állam működése szempontjából.
A magyar adórendszerben jelenleg mintegy 51 adó, járulék, vagy egyéb állami elvonás van. Ebből az 51 adónemből 47 jogcímen lehet kedvezményt igényelni. Az NGM alsó becslése szerint 2014-ben 696 milliárd forintot nem fizetnek be az adózók az államkincstárba legálisan. Ugyanezen számítás felső becslése szerint ez az összeg viszont elérheti akár a 754 milliárd forintot is, ami a GDP 2,5 százalékának felel meg.
A 700 milliárd forintos összeg kiemelkedő, hisz ennél nagyobb bevétel csak az áfából, a jövedéki adóból és az szja-ból folyik be. A társasági adóbevételek esetében ennek mintegy felére, 358 milliárd forintra rúgnak 2014-ben a kedvezményeknek, miközben a különadóval, evával együtt is csak 1351 milliárdot fizetnek a cégek. Áfából kerek 3000 milliárd forintot szednek be a tervek szerint jövőre, vagyis a 700 milliárd forint összegű adókedvezmény 6-7 százalékos áfacsökkentést tenne lehetővé, ami már sokkal kedvezőbb lenne a világrekord 27 százalékos áfával szemben, hisz a 20 százalék már belesimulna az európai átlagba.
Mire mennek el a milliárdok?
A legnagyobb kiesés a szja-rendszerben érhető tetten a családi adókedvezmény bevezetése miatt. Szja-ból 2014-ben 1550 milliárd forintos bevételt terveznek, ezzel szemben 206 milliárd forintos bevételkieséssel számol az NGM, amiből a családi adókedvezmény 189 milliárd forintot tesz ki - a maradék 16 milliárd forint többsége az önkéntes pénztári kedvezményekre és a nyugdíjelőtakarékossági kedvezményre megy el. A családi adókedvezményt 2014-ben kiterjesztik a tb-rendszerre is, ami miatt a járulékokban további 46 milliárd forintot kiesést prognosztizálnak.
A családi adókedvezmény rendszerét abból a szempontból éri a legtöbb bírálat, hogy leginkább az átlagos és az átlag feletti jövedelmet szerzők kapják a kedvezmények többségét, vagyis ott, ahol egyrészről a bevételi oldalon jelent nagyobb kiesést, másrészt az ezekbe a jövedelemcsoportokba tartozók nincsenek annyira rászorulva a kedvezményre.
Az átlag alatti alacsony jövedelműek ugyanis eddig nem tudták kihasználni a családi adókedvezményt, ezért próbálja a kormány ezt a megoldást kiterjeszteni januártól azt a tb-járulékokra, ami azt is jelenti, hogy ezen a címen jövőre már 252 milliárd forint bevételtől esik el az államkassza.
Az NGM számítása szerint 2014-ben 145 milliárd forintnyi kedvezményt kapnak azok a cégek, amelyek tartós munkanélkülit, gyedről visszatérő kismamát alkalmaznak, ezzel összegszerűen ez a második legtöbbe kerülő adókedvezmény, amit a céget a szociális hozzájárulási adóból - ismertebb nevén a munkaadók társadalombiztosítási járulékából - érvényesíthetnek. Arányaiban viszont a társasági adókedvezményekből esik ki a legtöbb bevétel, hisz a 358 milliárdos bevétellel szemben a kedvezmények révén be nem szedett adók 157 milliárd forintra rúgnak.
Sport, film, előadóművészetek
A legnagyobb teher a társasági adókedvezményeken belül a sporttámogatások: az NGM számításai szerint ugyanis a cégek jövőre már 50 milliárd forint adót nem fizetnek be, ehelyett inkább valamilyen sportegyesület támogatásra fordítják ezt az összeget. Az 50 milliárd forint meghökkentő kiesés, ha szembe állítjuk a 46 milliárd forintos fejlesztési adókedvezménnyel: igaz míg az előbbiért egy cégnek nem kell tennie semmit, hisz adófizetés helyett kvázi szponzorációs szerződést köt egy sportegyesülettel, addig a fejlesztési kedvezmény igénybevételéhez nem elegendő a beruházás, hanem meg kell felellni az annak igénybevéléhez szükséges formai követelményeknek is.
További 25 milliárd forintot kapnak a vállalkozások adókedvezményként a K+F kiadásaik után, vagyis a cégek fejlesztési és beruházási kedvezményei együtt már bőven meghaladják a sportkedvezményeket. A társasági adóból a filmipar támogatására 10-11 milliárd forint mehet, s hasonló összeg esik ki előadóművészeti produkciók támogatása miatt is. Így három tétel - sport, kultúra és film - már eléri a 70 milliárd forintot, ami már költségvetési szempontból sem elhanyagolható adókiesés.
A jövedéki adóból mintegy 60 milliárd forintot engednek el, ennek nagy részét 45 milliárd forintot a mezőgazdasági ás a közlekedési cégek és fuvarozó gázolajkedvezménye viszi el, míg további 10 milliárdot jelent a pálinkafőzés jövedéki adókedvezménye. Jelentősebb, 35-44 milliárdos kedvezményt ad az állam a magánszemélyeknek különböző illetékmentességek révén, amit főleg az öröklési illeték és a lakáscserék illetékmentessége adja.
Adónem | Főbb adókedvezmények (kedvezményes kulcsok nélkül) | Alsó becslés | Felső becslés |
Jövedéki adó | üzemanyagok | 45 | 50 |
mezőgazdasági gázolaj visszt. | 26 | 28 | |
vasút, hajózás gázolaj visszatérítés | 5 | 6 | |
kereskedelmi gázolaj visszatérítés | 14 | 16 | |
Alkoholok | 10 | 12 | |
adómentes pálinkafőzetés | 10 | 12 | |
Összesen | 55 | 62 | |
Energiaadó | lakosság mentessége | 14 | 14,5 |
Összesen | 14 | 14,5 | |
Környezetterhelési díj | levegőterhelési díjkedvezmény | 0,1 | 0,5 |
vízterhelési díjkedvezmény | 0,3 | 1 | |
Összesen | 0,4 | 1,5 | |
Társasági adó | Adókedvezmények | 117 | 125 |
kis- és közepes vállalkozások adókedvezménye | 2 | 3 | |
fejlesztési adókedvezmény | 46 | 50 | |
filmtámogatás kedvezménye | 10 | 11 | |
előadó-művészeti szervezet támogatása utáni adókedvezmény | 9 | 11 | |
sportcélú támogatás utáni adókedvezmény | 50 | 50 | |
Adóalap-csökkentő tételek | 39 | 48 | |
kapott jogdíj alapján elszámolt bevétel 50 százaléka | 8 | 11 | |
K+F kapott támogatás | 25 | 30 | |
mikro v. kisvállalkozásnál beruházások | 6 | 7 | |
Adómentesség | 1 | 2 | |
Összesen | 157 | 175 | |
Pénzügyi szervezetek különadója | deviza alapú kölcsönszerződés végtörlesztése miatti adójóváírás* | 0 | 0 |
devizahitel forintra történő átváltása miatti adójóváírás** | 0 | 0 | |
Összesen | 0 | 0 | |
Távközlési adó | Nem adóköteles hívások és üzenetek | 19 | 20 |
Összesen | 19 | 20 | |
Személyi jövedelemadó | Családi adóalap-kedvezmény | 188 | 190 |
Adót csökkentő kedvezmények | 7 | 7,4 | |
súlyos fogyatékosság miatt levont összeg | 4,6 | 4,7 | |
lakástörlesztés kedvezménye | 1,5 | 1,8 | |
felsőoktatási tandíj kedvezménye | 0,1 | 0,1 | |
őstermelői kedvezmény | 0,8 | 0,8 | |
Rendelkezések az adó felett | 9,9 | 10,2 | |
önkéntes kölcsönös és nyugdíjpénztári befizetés | 7 | 7,2 | |
nyugdíjelőtakarékosság | 2,9 | 3 | |
Összesen | 204,9 | 207,6 | |
Helyi iparűzési adó | Foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó adóalap-mentesség | 2 | 4 |
K+F tevékenység | 3 | 5 | |
Fuvarozók kedvezménye | 8 | 9 | |
Összesen | 13 | 18 | |
Illetékek | Lakástulajdonok közvetett cseréje | 10 | 12 |
Ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzés | 1,5 | 2 | |
Illetékmentes öröklés | 11 | 13 | |
Összesen | 35,1 | 44,9 | |
Szociális hozzájárulási adó | Munkahelyvédelmi kedvezmények | 145 | 150 |
Kutatók kedvezménye | 1 | 1,2 | |
Összesen | 146 | 151,2 | |
Munkavállalói tb-járulék | Családi kedvezmény kiterjesztése | 45,9 | 50 |
Összesen | 696,2 | 757,7 | |
Forrás: költségvetés |
Energetikai konferencia 2015
A cikk témájával bővebben foglalkozik a március 5-ei energetikai konferencia: