A transzferárazásra vonatkozó szabályozás az utóbbi években folyamatosan változott. A cégeknek évekre visszamenően át kell tekinteniük a kapcsolt vállalkozásokkal folytatott ügyleteiket, ha egy NAV vizsgálatra körültekintően fel szeretnének készülni. Az idei év legfontosabb újdonsága, hogy bővült a szabályozás alá tartozók köre. Mostantól két társaság akkor is  kapcsolt vállalkozásnak tekintendő, ha a vezetőségeikben átfedés van, függetlenül a pontos tulajdonosi szerkezettől.

Az újonnan kapcsolt vállalkozásnak számító cégeknek több kötelezettségnek is eleget kell tenniük, pedig sok társaságnál azzal sincsenek tisztában, hogy mostantól ebbe a körbe tartoznak. Egymás közötti tranzakciók során a piaci árak alkalmazását írják elő, ellenkező esetben adóalap korrekció szükséges. Ezen kívül nettó 50 millió forint feletti ügyletek esetében transzferár nyilvántartást kell készíteni, és az iparűzési adót is másképp kell számolni. Az adóhatósági gyakorlat ráadásul a transzferárak vizsgálata terén nem mindig egységes, hasonló tényállások mellett is születtek már eltérő következtetések.

Kérdés, hogy mit tekint majd a NAV "az üzleti és pénzügyi politikára vonatkozó döntő befolyásgyakorlás megvalósulásának", de nem lehetnek kétségeink afelől, hogy közös ügyvezetés esetén mindig bizonyítottnak fogja látni a tényállást - véli dr. Takács Gergely, a Transfer Pricing Services Kft. tanácsadója.

A dokumentálás során alaposan kell eljárni, mert a NAV minden kapcsolt vállalkozások között realizált ügylet után akár egyesével is szabhat ki büntetést. A nyilvántartások elkészítésébe érdemes könyveléssel megbízott szakembereket bevonni, illetve akár szakértők és az adóhatóság segítségét is kikérni.

A kapcsolt vállalkozások bejelentésére a szerződéskötést követően 15 nap áll rendelkezésre, így az év elejétől ebbe a kategóriába tartozó cégek számára a határidő január 15.