A kormány kitart a fogyasztás és káros gazdasági hatások adóztatása mellett, ennek megfelelően nincs tervben az üzemanyagok jövedéki adójának mérséklése sem - derül Varga MIhály nemzetgazdasági miniszter Oláh Lajos DK-s országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott válaszából. (Oláh márciusban már kapott egy hasonló kérdésre hasonló választ Vargától, ezt megelőzően pedig Matolcsy György érvelt a témában.) A tárcavezető szerint az alapállás az, hogy mivel az előző kormányzati ciklusokban a bérek terhei a magasban voltak, elvárható volt, hogy a fogyasztást terhelő adók, így az üzemanyagok jövedéki adója mérséklődjön. Az Orbán-kormány viszont a hivatalba lépése óta következetesen halad előre azon a maga kijelölte úton, miszerint kizárólag olyan intézkedéseket terjeszt az Országgyűlés elé, amelyek az adóterhelés súlypontját a jövedelmeket terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást, forgalmat terhelő adókra, illetve a káros gazdasági hatásokat terhelő adókra helyezik át.

A fogyasztás terhelése sok előnnyel jár

A kabinet intézkedései így az élőmunkát terhelő adók csökkentésére épülnek, amelyet az adóbeszedési hatékonyság, valamint az adómorál javulásából eredő bevétel-növekedés, továbbá a fogyasztási adók szerepének hangsúlyosabbá tétele alapoz meg - érvelt Varga. A forgalmi adók meghatározó súlya azért is indokolt, mert az ilyen típusú adónemek kevésbé torzítóak és stabil az adóalapjuk, így megbízhatóbb bevételi forrást jelentenek a jövedelemadóknál. A fogyasztást terhelő adók fontos előnye a jövedelmet terhelőkkel szemben, hogy azok a megtakarításokat, a befektetett jövedelmeket nem érintik, segítve a belföldi megtakarítások képződését. A fogyasztási típusú adó nem terheli az exportcikkeket, ugyanakkor azonosan érinti a belföldön előállított és az importált fogyasztási cikkeket.

Amúgy is volt már segítség

Ugyanakkor a kormány a vállalkozók terheit is igyekszik csökkenteni: jövedékiadó-mentességgel vagy a jövedéki adó egy részének visszatérítésével segíteni működésüket. Bevezette a kereskedelmi gázolaj intézményét, mely a fuvarozáshoz felhasznált gázolaj árából literenként visszaigényelhető 17 forinttal csökkentette a közúti szállítást végző vállalkozók terheit. Emellett 82 százalékra emelte a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedéki adójának visszaigényelhető hányadát, segítve ezzel az agrárgazdálkodók talpon maradását.

Az állam hiába tulajdonos, nem tud beleszóni a Mol döntéseibe?

A Mol Nyrt. irányításával kapcsolatban Varga arról tájékoztatta a képviselőt, hogy a Gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény (Gt.) alapján a részvénytársaság ügyvezetését az igazgatóság, mint a vezető tisztségviselőkből álló testület látja el. A vezető tisztségviselő feladatát önállóan látja el, e minőségében csak a jogszabályoknak, a társasági szerződésnek, valamint a társaság legfőbb szerve határozatainak van alávetve, és a gazdasági társaság tagjai (részvényesei) által nem utasítható. Így a Mol Nyrt  igazgatósági tagjainak számára senki sem adhat és nem is ad mandátumot, hiszen a Gt. alapján ez nem lehetséges - magyarázta Varga. (A honatya arra kérdezett rá, hogy "ki és milyen módon ad mandátumot a Mol igazgatóságába delegált tagoknak".)