Lesz-e meteorológiai adó? címmel intézett írásbeli kérdést Heringes Anita szocialista képviselő Fazekas Sándor földművelésügyi miniszterhez. A tárcavezető válaszából kiderül, hogy bár szükség volna meteorológiai törvényre, eddig az erre vonatkozó tervek nem valósultak meg, azaz nem szabályozza külön jogszabály a meteorológia feladatait, jogállását, együttműködésének és gazdasági tevékenységének speciális szabályait, továbbá a nemzeti meteorológiai szolgálat helyét e tevékenységben és a piacon.

A tárcánál tavaly dolgoztak ki egy olyan tervezetet, amely részben a meteorológiai szolgáltatás és operatív kutatás anyagi alapjainak biztosításával rendezte volna az adatkezelés és az adatszolgáltatás terén fennálló szabályozatlanságot.

Ez a tervezet - hívja fel a képviselő figyelmét a miniszter - nem tartalmazott meteorológiai adóra vonatkozó rendelkezéseket, a médiaszolgáltatók számára azonban meteorológiai szolgáltatási díj fizetését írta elő, aminek fejében az Országos Meteorológiai Szolgálatnak (OMSZ) kellett volna adatszolgáltatást nyújtania. Nem új adóról, hanem egy "magas színvonalú szolgáltatás megfelelő" ellentételezéséről volt szó - hangsúlyozza a miniszter. (Arról nem szólt, hogy mi legyen azokkal, akik más szolgáltatótól akarják megvásárolni a meteorológiai adatokat, illetve egyáltalán nincs is szükségük rá.)

Aláhúzta: sem 2013-ban, sem jelenleg nem tervezte/tervezi meteorológiai adó bevezetését. A pontatlanul feltett kérdés általa is sejtett valódi tartalmára azonban nem válaszolt Fazekas, vagyis arról nem nyilatkozott, hogy a médiaszolgáltatók számíthatnak-e kötelező díjra a már megszavazott reklámadón felül.

Ez a díj - ellentétben Fazekas szavaival - gyakorlatilag egyfajta adó, mégpedig konkrétan reklámadó lett volna a 2013 márciusában megjelent tervek szerint. A közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltatók, valamint az internetes sajtótermékek és hírportálok az éves reklámbevételük 0,5 százalékát kellett volna leadniuk az OMSZ-nek. (Igen, azoknak is, amelyek soha nem foglalkoznak időjárás-jelentéssel.) Nemfizetés esetén az adóhatóság dolga lett volna a behajtás, de ebben az esetben már 0,8 százalékot szedtek volna be.

A tavalyi, 175,4 milliárd forintos magyar reklámpiacot alapul véve a meteorológiai szolgálat közel 0,9 milliárd forintot remélhetne a média befizetéseitől.