A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZSZ) összegezte az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) 2015. január 1-jei bevezetését követő időszak gyakorlati tapasztalatait, és a problémák megoldására ismételten javaslatot nyújtott be a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) a rendszer módosítására.

A logisztikai szakma véleménye szerint az EKÁER jelenlegi állapotában még nem alkalmas az éles üzemre, mivel nem egyértelműek a jogszabályi megfogalmazások, sok a tisztázatlan szakmai kérdés és a működési bizonytalanság. Megfelelő tesztidőszak nélkül nem látható, hogy az EKÁER hogyan fogja teljesíteni a kitűzött kormányzati célokat. Ezért a logisztikai szakma indokoltnak tartja a türelmi időszak meghosszabbítását további két hónappal, és arra kérik a kormányzatot, hogy a tesztidőszak tapasztalataira építve a szakmával együttműködésben egy olyan komplex rendszert hozzon létre, amely nem okoz jelentős többletadminisztrációt, több adóbevételt generál és növeli az ország versenyképességét.

Érdemes bekerülni a köztartozásmentesek közé

Az EKAER körben érintettek biztosítéknyújtási kötelezettsége alól a szabályozás mentességet biztosít bizonyos esetekben - mondja Hegedüs Sándor, az RSM DTM adóüzletág vezető partnere.A szakértő kiemelte: az EKAER szerinti kockázati biztosítéknyújtási kötelezettség alól mentesülhetnek a már 2 éve működő, köztartozásmentes adózói adatbázisban szereplő vállalkozások, vagy a minősített adózói adatbázisban szereplő cégek. Előbbi státus viszonylag könnyen elérhető, ha a cég néhány feltételnek megfelel és kérelmezi azt.Az igazolt köztartozásmentes adózói státus az erre irányuló kérelem beadásával érhető el, amelynek benyújtása illetékmentes és elektronikus úton eljuttatható az adóhatósághoz. A KOMA kérelemben elegendő a vállalkozás nevének, adószámának a megadása és a rövid nyomtatvány kitöltése. A kockázati biztosíték mértéke a bejelentés napján és az azt megelőző 60 nap bejelentései során megállapított EKAER számhoz tartozó kockázatos termékek adó nélküli forgalmi értékének 15 százaléka, amelyet folyamatosan biztosítani szükséges. "Mivel a biztosítéknyújtás jelentős terhet róhat a cégekre, a feltételeknek megfelelő társaságoknak érdemes regisztráltatniuk magukat a köztartozásmentes adózói adatbázisba" - emelte ki Hegedüs.

"A logisztikai szakma továbbra is jó iránynak tartja, hogy a kormányzat elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert működtessen az áfa- és adócsalások csökkentésére, amelynek célja az áruk útjának valós nyomon követése, a gazdaság fehérítése." - mondta el Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. "Ám amennyiben a kormányzat a jelenlegi formájában működteti tovább az EKÁER-t, úgy a rendszer igen jelentős gazdasági és társadalmi feszültségeket fog generálni: a nemzetközi forgalom elkerülheti az országot, cégek zárhatnak be, munkahelyek szűnhetnek meg és leállhatnak a fejlesztések. Ez Magyarország nemzetközi megítélésének nagymértékű romlásához vezethet befektetési szempontból."

Az MLSZKSZ és az MSZSZ egy komplex rendszer létrehozását javasolja: az EKÁER szakmai alapját az elektronikus számlázás, az elektronikus fuvarlevél, az elektronikus szállítólevél kell, hogy képezze. Megvalósulásával az e-útdíj ellenőrzéssel, a teherjárművek menet közbeni mérlegelésével együtt, a teljes számlázási, nyomonkövetési rendszer zárttá válna, így megfelelő ellenőrzési rendszerrel megtámogatva megszűnnének a kiskapuk és jelentősen lehetne fehéríteni a gazdaság ezen részét, továbbá az érintett cégeket (logisztikai, termelő, kereskedő) sem terhelné a többletadminisztráció. A komplex rendszer biztosítja a több 100 milliárdos forintos nagyságrendű adóbevételt, kevesebb adminisztrációval. Hasonló rendszerek Nyugat-Európában már működnek, célszerű lenne azokat tanulmányozni - vélik a logisztikusok. Így nem lenne szükséges egy teljesen ismeretlen és a külföldi cégek számára érthetetlen rendszer bevezetésével komoly feszültséget gerjeszteni a gazdasági szereplők és a kormányzat között.