A szolgáltatók úgy vélik, a kormány által preferált percalapú adóztatás bevezetése esetén az informatikai rendszerek átalakítása legalább fél évet vesz igénybe, így alternatív javaslattal álltak elő. A Portfolio.hu úgy tudja, részletes, konszenzusos koncepciót alakított ki a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone, az általuk preferált ügyfélalapú adó biztosíthatná a kormány által elvárt adóbevételeket, és kisebb kárt okozna mind az előfizetőknek, mind pedig a szolgáltatóknak.

A telekom cégek szívesen visszaülnének a tárgyalóasztalhoz, erre azonban a mai kormánydöntés után valószínűleg már nem lesz lehetőségük, és az is előfordulhat, hogy idén dupla terhelést kapnak, a távközlési különadón felül a telefonadót is nekik kell kifizetniük, amennyiben az adót nem tudják továbbhárítani ügyfeleikre.

A Széll Kálmán Terv 2.0 alapján a telekommunikációs szolgáltatásokra kivetett úgynevezett telefonadóból már idén 30, jövőre pedig 52 milliárd forintnyi bevételre számít a kormány. A tervezett éves adóbevétel 10 százalékát jelenti az adóztatott telefonszolgáltatások éves piaci árbevételének.

Hajthatatlan a tárca

A Portfolio.hu iparági körökből származó információink alapján az adó bejelentése előtt a kormány és a telekom cégek között semmilyen egyeztetés nem folyt az új adóval kapcsolatban, a percenként és sms-enként kivetni kívánt 2 forintos adó meglepetésként érte a szolgáltatókat. A Portfolio.hu szerint a második Széll Kálmán Terv közzététele óta a nemzetgazdasági minisztérium és a szolgáltatók négy alkalommal találkoztak, az álláspontok azonban inkább távolodtak egymástól, a tárca hajthatatlan, az adót kisebb változtatásokkal, de az eredeti koncepció alapján vetnék ki.

A Nemzetgazdasági Minisztérium optimista a telefonadó bevezetésével kapcsolatban, a Matolcsy György tárcavezető szerint a forgalom visszaesése csak átmeneti lehet, amire a szolgáltatók díjcsökkentéssel reagálnak.

Matolcsy téved?

A Portfolio.hu azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a kormány által tervezett telefonadó-bevétel gyakorlatilag a jelenlegi forgalmi adatokon alapul, vagyis nem számolnak a kereslet árrugalmasságával, azzal, ha az ár a telefonadó miatt emelkedik, akkor valószínűleg kevesebbet telefonálnak és sms-eznek majd az ügyfelek, tehát visszaesik a forgalom, ami a telefonadó és az áfa-bevételek csökkenését eredményezné.

A portál szerint ebben az esetben a kormány egyrészt megemelheti az adó mértékét, másrészt újabb adóbevételeket kereshet. A világ több országában bevezetett tranzakciós adóval kapcsolatban is az volt a tapasztalat, hogy az adó bevezetése a forgalom csökkenését, ezen keresztül pedig az adóbevételek visszaesését okozta. A nemzetközi példák alapján az adóbevételek csupán szinten tartásához is az adókulcsok emelése szükséges.