EUR
313.87
USD
280.64
BUX
26656.81 -0.18%
OTP
7025 -0.30%

Meghökkentő részletek derültek ki a NAV csodafegyveréről

Komoly adatbázis épült a NAV-nál az elmúlt bő másfél évben az online pénztárgépek adataiból. Az eredmények látványosak, a gondoltnál is félelmetesebb fegyver került az online kasszákkal az adóhivatal kezébe. Egy konkrét ellenőrzés során bizonyítja a NAV, hogy akár a bevétel 100 százalékát eltitkolták korábban.
Papp Zsolt, 2016. március 23. szerda, 07:22

Az utóbbi években látványosan emelkedtek a költségvetés áfabevételei, amely egyszerre több okra vezethető vissza. Egyrészt számottevően emelkedett a lakosság jövedelem, így a fogyasztás is, ugyanakkor ezzel párhuzamosan számos olyan intézkedésről döntött a kormány és a parlament, amely fehérítette az áfafizetés rendszerét. Mind az elektromos árukövetés, mind az online pénztárgépek bevezetése ebben az irányba hatott, még ha anno a pénztárgépek online-osítása döcögősen is indult.

Az intézkedést még Matolcsy György akkori nemzetgazdasági miniszter jelentette be 2012-ben, azzal, hogy a rendszernek 2013-ban már komoly bevételeket kellett volna termelnie. Az ötlet jó volt - ám a megvalósításhoz idő kellett, végül 2014 második felétől indult el kötelező az online kasszák rendszere. Ugyanakkor amíg 2011-ben évi 2200 milliárd forintnyi áfa folyt be a költségvetésbe, tavaly már ezermilliárd forinttal magasabb volt a bevétel - mindezt gyakorlatilag nulla infláció mellett.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pedig kedden jelentette be, hogy többek között a taxisok, pénzváltók, plasztikai sebészek, diszkósok és az autóalkatrész-kereskedőknek is kötelezően online kasszát kell használniuk a jövőben.

A költségvetés nettó áfabevétele
ÉvMilliárd forint
20102 313,6
20112 219,5
20122 747,4
20132 809,8
20143 035,6
20153 285,7
Forrás: zárszámadások

Az online pénztárgépek adataiból pontosan nyomon követhető az adott pénztárgép, bolt vagy adózó tevékenysége. A rendszer bevezetése elsősorban az ellenőrzések kiválasztást forradalmasította, mivel a rendszer "pontosabb célzást" tesz lehetővé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) számára. A célzott kiválasztás egyszerre növeli meg az adókerülő magatartás fenyegetettségét, és csökkenti annak a valószínűségét, hogy jogkövető adózónál kerül sor ellenőrzésre, ami az ellenőrzési hatékonyság szempontjából kevésbé kívánatos - közölte lapunk kérdésre Tamásné Czinege Csilla, a NAV adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkára.

Véleménye szerint az online pénztárgéprendszer pozitív hatása lényegesen több, mint a kiskereskedelmi forgalom jelentős fehéredése: az immáron adózva értékesített termékek és szolgáltatások beszerzése is fehéredett, hiszen az eddig adózatlanul értékesítő kereskedő már abban érdekelt, hogy a beszerzéseiről számlát kérjen. Ugyancsak megfigyelhető, hogy a kereskedelemben a megnövekedett hivatalos bevétel arra sarkallta az adózókat, hogy az alkalmazottakat nagyobb számban jelentsék be.

Erre figyel a NAV - érdemes figyelnie a bolttulajnak is

Az online pénztárgépek által szolgáltatott adatok egy, az adóhivatal belső "adatpiacára" kerülnek a NAV rendszerén belül. Itt a megfelelő jogosultsággal rendelkező munkatársak - a célhoz kötöttség elvének szigorú betartásával - egyszerre láthatják a beérkező nyugták és egyéb bizonylatok akár tételes (mondjuk két liter tej, egy kiló cukor) adatait. A használt technológia az informatika világában jól ismert, az elmúlt két évtizedben elsősorban a bankok, a biztosítók és a mobilszolgáltatók tettek hozzá a legtöbbet az elemzési módszerek fejlesztéséhez. Az adóhatóság rendszerével lehetőség van részletes elemzések, statisztikák elkészítésére is.

A kiadott nyugták értéke, valamint a darabszámok vizsgálata például különösen hatékony kiválasztási módszer a helyszíni tapasztalatokkal kiegészítve - például egy forgalmas kávézónál vizsgálódó adóellenőr azt látja a szolgálati tabletjén, hogy óránként két nyugtát ad ki a pénztárgép. A NAV folyamatosan ellenőrzi azt is, hogy az ellenőrzések után hogyan változik az adózó kimutatott bevétele. Az eddig tapasztaltak alapján az adóhatósági jelenlét pozitívan befolyásolta az érintett adózói kör hivatalosan kimutatott forgalmát, még hónapokkal az ellenőrzés sorozatot követően is - mondta Tamásné Czinege Csilla.

Jó módszer a forgalomszámlálás, de drága

A forgalomszámlálás alapvetően munkaigényes ellenőrzés, ezért ezzel csak abban az esetben élnek a NAV-osok, ha például az online pénztárgép adataiból okkal feltételezhető a bevétel eltitkolása. A módszer előnye, hogy a már "sikeresen" kivitelezett bevétel eltitkolás ellen is fenyegetettséget jelent.

Az eddigi tapasztalatok szerint egy adott üzletben elvégzett forgalomszámlálás hatására nem csak a forgalomszámlálás napján, hanem azt követően is jelentősen nő az értékesítések volumene, és ez a hatás gyakran kiterjed a környező üzletekre is. A forgalomszámlálás adatai alapul szolgálhatnak utólagos ellenőrzésekhez. A NAV 2015-ben 1811 darab forgalomszámlálásos vizsgálatot végzett. Általános tapasztalatok szerint a forgalomszámláláskor keletkező hivatalos bevétel kiugró mértékű, előfordult, hogy 100-300 százalékkal meghaladja más, hasonló napok bevételét.

Néhány példa arra, hogy mi kelti fel az adóhatóság érdeklődését:
- Ha a beérkező adatokat összevetve az adózó áfabevallásában szereplő értékekkel, releváns eltérést tapasztal a vizsgálat.
- Ha egy adózó (bolt) annyira kis értékben értékesít huzamosabb ideig, hogy az a fenntartási költségekre sem volna elég.
- Ha egy adózó (bolt) feltűnően kis értékben értékesít.
- Ha egy adózónál nincsen összhangban a működő pénztárgépek száma és a bejelentett foglalkoztatottak száma: egy alkalmazott nem szokott két műszakban három pénztárgépet kezelni.
- Ha a bevételek időbeli eloszlása nincs összhangban az egység profiljával: melyik romkocsmában fejezik be az értékesítést este tízkor?

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2016.03.24 09:18

@Warlock: Akkor mondjuk ki a végeredményt:
- A felső 20%-nak biztos sokkal jobb lett!
- Még a jobban kereső nagycsaládosok nyertek.

De az egész nyereséget az egész társadalomra rányomni, elég gyökér dolog!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2016.03.24 08:18

@Rodent: "A tolvaj fideszbanda nem turi a konkurenciat."

Hahahahahaaa... :-)))) Jóóóó... :-))) Szegény lomb... biztos beszívott, mikor ezt írta, de láthatóan általános jókedvet okozott, köszönjük neki...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2016.03.24 08:16

@lomb: "A fidesz kormány által kialakított erős állam nem tűri a tolvajlást. "

Alaposan elirtad, igy hangzik helyesen:

A tolvaj fideszbanda nem turi a konkurenciat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2016.03.24 08:15

@rigolya: "Ergo: Kinél is maradt az az állítólagos 600 mrd???"

A lombnál meg a többi bérkommentelőnél.... meg a haveroknál... Mit nem akar ezen érteni? Elmagyarázom egy egyszerű példával: sokaktól elveszek 1000 milliárdot, a haveroknak adok 1600 milliárdot, akkor 600 mrd marad a zembereknél... Érti?

Jó.. .sarkítok... Vannak sokan, akiknek tényleg jobb lett az adóátalakítások és állami béremelések következtében... ne legyünk igazságtalanok...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2016.03.24 08:14

@enapi: "Kifestetheted 20.000-ért is persze aztán holnap a fejedre dől a plafon 80.000 számlára és festheti addig ameddig nekem is jó a színe...igaz az ellenzék távol áll a szakmaiságtól így a rádőlt plafon is jó nekik."

Milyen festes az, amitol a fejedre omlik a plafon, te nagyon szakmai tudor? :D

Reg irtal ekkora baromsagot.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .