Nem hiába kapott kiemelt hangsúlyt a NAV 2014-es ellenőrzési irányelvei között az egyszerűsített foglalkoztatás ellenőrzése - ez derül ki az adóhatóság által a Napi.hu rendelkezésére bocsátott adatokból. Az adóhivatal tavaly több mint kétezer vizsgálatot végzett - ez az egy évvel korábbi másfélszerese -, továbbá majdnem ugyanennyi ellenőrzést hajtott végre. Ennek meg is lett az eredménye: a bejelentett munkavállalók száma közel százezerrel 730 ezerre nőtt, a bevétel pedig 25 százalékkal 12,7 milliárd forint fölé emelkedett. Majdnem ugyanennyit hoztak a konyhára a bírságok is: tíz ellenőrzésből kilenc szabálytalanságot tárt fel, összesen 10,6 milliárd forint büntetést szabtak ki.

Az adózót 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal kell sújtani, ha be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztat vagy foglalkoztatott - húzza alá a NAV.

Mi az alkalmi munka?

Egyszerűsített módon létesíthető munkaviszony
  • mezőgazdasági idénymunkára,
  • turisztikai idénymunkára vagy
  • alkalmi munkára.

Idénymunka esetén a azonos felek között a munkaviszony időtartama nem haladhatja meg egy naptári éven belül a 120 napot.

Alkalmi munka esetén: a munkáltató és a munkavállaló között a munkaviszony
  • összesen legfeljebb öt egymást követő naptári nap, és
  • egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb tizenöt naptári nap, és
  • egy naptári éven belül összesen legfeljebb kilencven naptári nap
lehet.

A munkáltató által fizetendő közteher mértéke a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként:
  • mezőgazdasági idénymunka esetén 500 forint,
  • turisztikai idénymunka esetén 500 forint,
  • alkalmi munka esetén 1 000 forint,
  • filmipari statiszta alkalmi munkája esetén 3000 forint.

Ezért jár a büntetés

Az adóhivatal rendszerint ugyanazokkal, a már évről évre visszatérő szabálytalanságokkal találkozik az egyszerűsített foglalkoztatáshoz kapcsolódó vizsgálatai során. Az egyik legjellemzőbb jogsértés, hogy a munkáltató egyáltalán nem, vagy csak késedelmesen - a tényleges munkavégzés megkezdése után - jelenti be az egyszerűsített foglalkoztatást.

Gyakori eset például, hogy a munkáltató csak a helyszíni ellenőrzés során, már a revizorok bemutatkozását követően intézkedik - a munkavégzés közben talált - munkavállalóinak utólagos bejelentéséről. Ennek viszont nincs sok értelme, ugyanis az egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatos előírások egyértelműen kimondják, hogy a foglalkoztatást a munkavégzés megkezdése előtt kell bejelenteni.

Aki tartozik, lemondhat róla

A NAV nemcsak a bejelentés tényét és annak szabályszerűségét vizsgálja, hanem az egyszerűsített foglalkoztatás jogszerűségét is, vagyis azt, hogy a munkáltató oldalán fennállnak-e az egyszerűsített foglalkoztatás feltételei. Ilyen feltétel például, hogy a munkáltatónak nem lehet a jogszabályban megállapított mértéknél nagyobb adótartozása, illetve figyelemmel kell lenni a munkavállalók egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő alkalmazásának létszám- és időkorlátjára is, amit nem lehet túllépni. Az előírások értelmében az a munkáltató, aki - meghatározott adónemek tekintetében - 300 ezer forint, vagy azt meghaladó adótartozást halmoz fel, további egyszerűsített foglalkoztatásra nem jogosult mindaddig, míg adótartozását ki nem egyenlíti.

Statisztika

2013-ban 13 millió 278 ezer 337, a 2014-ben 16 millió 64 ezer 33 munkanapot töltöttek a munkavállalók egyszerűsített foglalkoztatási formában, ennek megfelelően a munkanapok egy főre eső átlagos száma 2013-ban 21,02, 2014-ben 21,99 volt.

A foglalkoztató gazdálkodó szervezetek és egyéni vállalkozók ágazati felosztása alapján a 2013-ban a legtöbb foglalkoztató a kereskedelem (31 739), a vendéglátás (15 805), az építőipar (15 671) és a mezőgazdaság (14 828) területéről jelentett be munkavállalókat. A 2014-ben érintett vezető ágazatok a legtöbb foglalkoztatóval a kereskedelem (35 601), az építőipar (18 608), a vendéglátás (16 907) és a mezőgazdaság (15 848). A foglalkoztatók csoportosítása az általuk bejelentett fő tevékenységük alapján történt, mely nem minden esetben egyezik meg azzal a tevékenységükkel, melyben az egyszerűsített foglalkoztatással érintett munkavállalót alkalmazták. Pest, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Bács-Kiskun megyékben érkezett a legtöbb bejelentés, a csúcsidőnek március-augusztus hónapok számítanak.

Ennek ellenére számos ellenőrzés során állapította meg a NAV, hogy a munkáltató úgy alkalmazott munkavállalókat egyszerűsített foglalkoztatás keretében - bejelentésének és ahhoz kapcsolódó közteher fizetési kötelezettségének egyébként eleget téve -, hogy arra köztartozása miatt nem lett volna lehetősége, mert a meghatározott adónemek tekintetében 300 ezer forintot meghaladó összegű adótartozása állt fenn a vizsgált időszakban. Ilyen esetekben az adóhivatal átminősíti az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyt és az általános szabályok szerint állapítja meg a járulékfizetési kötelezettséget a munkáltató terhére.

Változott a bérszabály

Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény (Efo tv.) szerint egyszerűsített foglalkoztatás céljára létesített munkaviszony alapján alapbérként, illetve teljesítménybérként - a meghatározott feltételeknek megfelelően - legalább a kötelező legkisebb munkabér 85 százaléka, garantált bérminimum esetén 87 százaléka jár. Az Efo tv. szerint - a 2014. december 31-ig hatályos szabályok értelmében - magánszemélynek akkor kellett benyújtania személyijövedelemadó-bevallást, ha az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétele meghaladta az ezen foglalkoztatás naptári napjainak száma és az adóév első napján hatályos kötelező legkisebb munkabér napibérként meghatározott összegének szorzatát.E szabály adott esetben azt eredményezte, hogy azoknak, akiknek a jogszabályban foglaltak alapján alapbérként, illetve teljesítménybérként nem a minimálbér 85 százaléka, hanem a garantált bérminimum 87 százaléka jár, a mentesített keretösszeget meghaladó néhány száz forint miatt szja-bevallást kellett benyújtaniuk. A törvény - 2015. január 1-től hatályos módosításával - a garantált bérminimummal érintett munkavállalók esetében ezen magasabb összeghez igazítja a személyijövedelemadó-bevallás alól mentesített keretösszeget, ezáltal csökkenti e munkavállalók adminisztrációs terheit - tájékoztatott a NAV.