Mitől drága a magyar üzemanyag?

Magyarországon az üzemanyagot viszonylag alacsony jövedéki adó terheli, viszont az egyéb sarcok jócskán megdobják a benzin és a gázolaj árát.
Szász Péter, 2016. október 27. csütörtök, 15:36

A magyar kormány olajárhoz kötött, októbertől bevezetett jövedékiadó-emelését vette védelmébe a Fidesz, amikor azzal érvelt, hogy ez az adó nemzetközi összehasonlításban nem magas. Az EU-ban ez részben igaz, hiszen euróban számolva (306,9 forintos árfolyamon) valóban a harmadik legalacsonyabb a magyar összeg (412,1 euró, ezer literre vetítve).

Az Európai Bizottság által összeállított rangsorban szerepelnek az áfán kívüli indirekt tételek is, mint például nálunk a készletezési díj. Ez ugyanakkor 1,5 forint egy liter benzinen, vagyis sokat nem módosít a számokon.

A dízel esetében a magyar 396,7 euró/ezer liter jövedéki adó csak a kilencedik legalacsonyabb és a hetedik lenne a korábbi, alacsonyabb szinten. A dízelnél a készletezési díj 1,4 forint literenként.

Kivételek

Bár vannak kivételek, az áfán kívüli adónemek az alacsonyabb jövedelmű uniós országokban kisebbek, míg Európa nyugati felén magasabbak. Látványos kivétel Luxemburg.

Ha az Európában alacsonynak számító béreket kínáló Magyarországon a jelenleginél is magasabb lenne az jövedéki adó, azzal egyrészt visszafognák a fogyasztást, másrészt versenyképtelenné tennék a határ menti töltőállomásokat. Nem beszélve arról, hogy volt idő, amikor az alacsonyabb adómértékkel együtt is 450 forintot kellett fizetni az üzemanyagokért.

Mit tehetne a kabinet?

Ha a kormány úgy döntene, hogy az uniós minimumra csökkenti a jövedéki adót és az áfát is visszaviszi a korábbi, 25 százalékos szintre, akkor is csak kissé csökkennének az árak a benzinkutatknál. Az unió döntése értelmében ugyanis a jövedéki adó ezer literenként a gázolajnál nem lehet kevesebb 330 eurónál és 359 eurónál a benzinnél.

Egy ilyen helyzetben, az Európai Bizottság (EB) legfrissebb, október 17-i üzemanyagár-statisztikáját alapul véve a benzin 346,8 forint helyett 323,8 forint, míg a gázolaj 359 forint helyett 330,4 forint lett volna.

A különbség a benzinnél  23 forint, amelyből  kicsivel több mint 5 forintot jelentett volna a két százalékpontos áfacsökkentés. A dízelnél literenként 28,6 forint lenne a mínusz, amelyből szintén kicsivel több mint 5 forintot hozna az alacsonyabb forgalmi adó. Fontos hozzátenni, hogy a jövedéki adó csökkentése az áfát is visszavágná.

Drágul az olaj, csökken az adó jelentősége

Az október 17-ei adatokat figyelembe véve a három közteher - a jövedéki adó, az áfa és a készletezési díj - a benzin árának mintegy 58 százalékát tette ki itthon, míg a gázolajnál 55 százalék az arány. Az EB egy héttel korábban számolt összeurópai súlyozott átlaga 64 százalék volt, vagyis Magyarország egész jól áll.

Csakhogy a jövedéki adó mértéke mellett abban is látszik egy erős kelet-nyugati tagolódás, hogy hol, milyen mértékben adóztatják az üzemanyagot.

Az üzemanyagárnak az adókon kívüli részét nézve Magyarország kifejezetten drágának számít, vagy legalábbis számított az október 17-i héten. A gázolajnál a nyersanyag, a finomítói, a nagy- és a kiskereskedelmi árrés a negyedik legmagasabb volt az unióban, míg a benzinnél az erős középmezőnyben van.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

HauserArnold, 2016.10.28 10:07

@fazakasl:

Az EU nem írja elő, Magyarországon mennyinek kell lennie a jövedéki adónak.
Azt szabályozta, mennyi legyen minimum.

Innentől az összes szövegedet kidobhatod...a bérszintest is, vagy ha használni akarod, akkor nézzél már körül a magyar nemzeti szabályozás területén és figyeld meg, mennyire védik a magyar munkavállalót.

Semennyire.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fazakasl, 2016.10.28 05:13

Az valójában egyetlen közgazdasági szakembert sem zavar, hogy az üzemanyag-árak - bár állítólag az EU-s szinthez mérten nálunk alacsonyaknak látszódóak, de az valójában miért is?
Mert nálunk bizony - EU-s szintekhez mérten - a munkabérek és jövedelmek is NAGYON de nagyon ALACSONYAK!

A másik hozzászólásom - ha már az EU előírhatja - de állítólag elő is írja, hogy Magyarországon mennyi lehet a jövedéki adó és mennyi az egyéb adóelvonás - akkor azt miért nem írja elő, Magyarországon valójában MENNYI LEHETNE AZ ÁTLAGBÉR, és a dolgozók valós, kézhez kapható fizetése? Akik aztán abból persze majd megvásárolgathatják azt az eléggé megadóztatott üzemanyagot!
- Jelenleg a magyarországi bérek szintje az ausztriai bérszintekhez mérten annak átlagosan az ötöde.
Ám mindez sajnálatos módon érvényes a németországi s más nyugat-európai EU-s országok eddigi bérszintjeihez is!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.10.27 22:18

.........és az emberek nagy fizetése miatt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.10.27 22:17

A sok adótól, és a magyar kormánytól.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.10.27 21:41

"Az unió döntése értelmében ugyanis a jövedéki adó ezer literenként a gázolajnál nem lehet kevesebb 330 eurónál és 359 eurónál a benzinnél"

Ez egy nagyon hülye döntés volt, keményen bünteti az autózást, valamint a közösségi közlekedést és a szállítást. Pedig ez a három szektor a növekedés motorja lehetne.

Máshol ezt jobban csinálják: az USA üzemanyagárai kevesebb, mint felét teszik ki az EU átlagárának. Ott ugyanis rájöttek, hogy az üzemanyag alapvető fogyasztási cikk, fogyasztását tehát nem szabad büntetni, nehogy ezáltal gátoljuk a gazdaság növekedését.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html