Az új fogalom - a csekély mennyiségű kibocsátó - sokkal szélesebb kört ölel fel, mint a korábbi. A csekély mennyiségű csomagolás fogalma alá az évi 3 ezer kilogramm üveg, 300 kilogramm műanyag (bevásárló szatyor nélkül), 75 kilogramm bevásárló szatyor, 300 kilogramm többrétegű csomagolás, 500 kilogramm papír-, fa- illetve textil csomagolóanyag, továbbá 300 kilogramm egyéb csomagolószer tartozott.

A felsoroltak a módosítással átkerültek a csekély mennyiségű kibocsátó körébe, s a csoport további termékekkel - évi 30 kilogramm akkumulátorral, 40 kilogramm háztartási kisgéppel és ugyanennyi nagygéppel, valamint barkácsgéppel, 5 kilogramm rádiótelefonnal - egészült ki.

Az éves termékdíjátalány akkumulátornál 2000, csomagolószernél 12 000, kőolajterméknél 4000, elektromos és elektronikai berendezéseknél 10 000, gumiabroncsnál 3000, reklámhordozó papírnál pedig 6000 forint.

A csekély mennyiségű kibocsátók január 31-éig jelentkezhetnek be az adóhatóságnál, kivéve idén, amikor - a módosítás április elsejei hatályba lépése miatt - április 20-a a határidő. A következő években nem kell újra bejelentkezni, ha a termékdíjátalány fizetésének a feltételei fennállnak.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI érdeklődésére közölte: az átalányfizetés lehetőségének kibővítésével kapcsolatosan április 1-jén hatályba lépett módosítás célja - a Magyary-program keretében megfogalmazott célkitűzéseknek megfelelően - a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése volt.

A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) által végzett számítások szerint mintegy 3000 környezetvédelmi termékdíj-kötelezettséggel érintett adóalany adminisztrációs terhei csökkennek. Az átalányfizetők ugyanis - a korábbi negyedéves bevallási gyakorisággal szemben - évente egy adóbevallás benyújtására kötelezettek. Egyéb termékdíjas kötelezettségüket ugyanúgy kell teljesíteniük, mint az általános szabályok szerint kötelezetteknek.

Arra a kérdésre, a változások hatással vannak-e a termékdíj-bevételre, az adóhatóság közölte: az átalányfizetés lehetőségének kiterjesztése nem biztosít adókedvezményt a kötelezettek számára, az átalány összege nagyjából annak megfelelő, mint amit a tényleges kibocsátásuk után a normál díjtétellel fizetnének. A változás ezért a termékdíj bevételt nem érinti, esetleg éves szinten 10-20 millió forint eltérés lehetséges.