Brüsszelben a múlt csütörtökön jelentették be, hogy Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a magyar reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak. A bizottság vizsgálatának lezárultáig - aminek, mint az EB-től lapunk korábban megtudta, nincs kijejezett határideje - egy külön határozatban megtiltotta Magyarországnak a progresszív adókulcs alkalmazását a reklámadóban, vagyis magát a reklámadót függesztette fel.

A jelenlegi helyzetben így nem lehet reklámadót fizettetni és fizetni, ám az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) álláspontja szerint a felfüggesztés csak technikai jellegű - tudta meg a Napi.hu. A bizottság ugyanis kifejezetten a 0-50 százalékig terjedő adókulcsot vizsgálja, a felfüggesztés is amiatt történt, hogy a kormány a megszabott határidőig, azaz február 16-ig nem alakította az adósávokat. A kormány dolgozik az új javaslaton: a jelenleg hatályos szabályok szerint a 2014-es reklámbevételek után 2015. május 31-ig kell benyújtani a bevallást - "eddig az időpontig az országgyűlés biztosan dönt a kérdésben" - vagyis az új, immár nem progresszív adókulcsokról.

Az NGM a Napi.hu részletes kérdésére, amely részben az új kulcsokra is vonatkozott, az adózásért felelős tárca azt közölte, hogy " álláspontunk változatlan, párbeszédre törekszünk, de kiállunk Magyarország érdekei mellett. Az Európai Bizottsággal és az érintett szereplőkkel lefolytatott egyeztetések eredményeképp a jogszabály bizonyos fokú módosítására lehet szükség."

Reklámadó mértéke a felfüggesztés előtt
Árbevétel (milliárd forint)Adó mértéke (%)
0-0,50
0,5-51
5,0-10,010
10,0-15,020
15,0-20,030
20 milliárd forint felett50
Forrás: NAV


A reklámadót tavaly év közben találta ki a kormány - igaz a javaslatot L. Simon László fideszes képviselő egyéni indítványként nyújtotta be. Az adóból 2015-ben 6 milliárd forint bevételt vár a kormány, a felfüggesztett adókulcsnak köszönhetően ennek felét a RTL Klub tulajdonosai fizették volna. A kormány ragaszkodik a hat milliárd forintos bevételhez a 16 312 milliárd forintos államháztartási bevételi főösszegen belül, ezért a progresszív reklámadó felső kulcsait csökkenti és a terheket szétteríti a teljes médiapiacon.

Míg az idei bevallásokat május 31-ig kell elkészíteni, addig az adót két részleteben július 20-án és október 20-án kell az érintett vállalkozásnak megfizetni. Az NGM optimizmusának némi gátat szab az államháztartási törvény azon passzusa, amely szerint az adókötelezettséget megállapító jogszabályokat a hatályba lépésük előtt 30 nappal ki kell hirdetni - vagyis a kész törvénynek meg kell jelennie a Magyar Közlönyben.

Mi van, ha a kormány betart a bizottságnak?

Mint azt egy korábbi cikkünkben részletesebben megírtuk, amennyiben egy tagállam nem tartja be a felfüggesztő rendelkezést, akkor az Európai Bizottság - a rendelkezésére álló információk alapján az ügy lényegére vonatkozó vizsgálat elvégzése mellett - az ügyet közvetlenül az Európai Bíróság elé utalja, és annak megállapítását kéri, hogy a rendelkezések be nem tartása az uniós szerződés megsértését jelenti-e. Ebben az esetben az eljárás elég gyorsan lefut, és bírság lehet a vége. Amennyiben viszont a tiltott állami támogatás miatt indul el egy eljárás az Európai Bíróságon, az már hosszabb lefutású lehet, ennek a legvége fizetési meghagyás lehet, amelynek mértékét az Európai Bróság állapítja meg.