Egy lépés előre, kettő hátra - így értékelte az elmúlt napokban elfogadott 2015-ös adócsomagot a Mazars. Januártól - néhány látványos kezdeményezés ellenére - tovább nőnek a hazai vállalkozások adó- és adminisztrációs terhei. A jövő évi adócsomagban az adóemelések látványosabbak, mint a könnyítések, még akkor is, ha egyes területeken látható jogalkotói szándék a terhek csökkentésére - mondta Szmicsek Sándor, a Mazars adópartnere.

De ennél sokkal sajnálatosabb, hogy még mindig tendencia, hogy a jelentős adóteher-növekedést eredményező módosítások, így például az élelmiszerlánc felügyeleti díj kulcsának 60-szoros megemelése minden különösebb előzmény és indoklás nélkül kerültek bele a csomagba. Ez nem csak az adórendszer tervezhetőséget kérdőjelezi meg, de az ország befektetői megítélését is ronthatja.

Választások utáni évben várható volt, hogy nem a könnyítések irányába megy az adórendszer, ennek ellenére mi arra számítottunk, hogy ritkulnak a hirtelen irányváltások, kiszámíthatóbbá válnak az adószabályok - fogalmazott Szmicsek. Ez nem következett be, nem lett kiszámíthatóbb az adórendszer - ez a vállalkozásokat nem segíti. A változások visszafogják a tervezésben a cégeket, amelyek kockázatos döntésekbe ilyen körülmények között nem vágnak bele. Akiszámíthatatlanság, a változó adószabályok növelik az országkockázatot - ez nem egy befektetőbarát adópolitika - vélekedett Szmicsek Sándor. Tovább rontja a helyzetet, hogy a tapasztalatok szerint már az indoklás ereje is gyengül, nem is érvelnek a változtatások szükségessége mellett.

Inkább megszorítások jönnek

Az szja-törvényben inkább a megszorítás volt a jellemző, nem mondhatjuk azt, hogy az adózók sokkal jobban járnak 2015-ben. Társadalmi nyomásra láthatóan visszalépet a törvényalkotó a cafeteria-rendszer adóztatásának szigorításában, ennek ellenére 2015-től nőnek az éves 200 ezer forintot meghaladó béren kívüli juttatások adóterhei; ez alól kivételt csak a SZÉP-kártyás juttatások jelentenek. Ugyancsak csökken az ilyen címen adható juttatások felső határa: évi 500 ezer forintról 450 ezer forintra. A Mazars szakértői szerint a változások miatt minden gazdálkodónak újra kell terveznie a cafeteria csomagját, ha a régi szinten szeretné tartani a juttatások költségeit, de lehetnek olyan vállalkozások is, amelyek úgy döntenek, hogy csökkentik az ilyen juttatásokat az adóteher változása miatt.

A családi adókedvezmény bevezetése 2016-tól kezdődik, 2019-re megduplázódik a kétgyermekesek adókedvezménye. Messze még 2019, nem lehet tudni mi valósul ebből meg - a kormány a szándékát jelzi. Januártól életbe lép viszont a friss házasok adókedvezménye, amin havi 5000 forint kedvezményt jelenthet.

Káosz jön az utakon januártól?

Az áfarendszerben csak kisebb módosítások lépnek életbe - kivéve az online fuvarellenőrzést. Az áfacsalások visszaszorítás érdekében januártól elvileg minden egyes belföldi teherszállítmányt elektronikusan be kell jelenteni az adóhivatalnak - csak így indulhat el a szállítás. Így az útdíj befizetését ellenőrző kamerarendszeren keresztül elvileg minden szállítmányról online információval rendelkezhet a NAV. A bevezetésre rendelkezésre álló idő kevés, hisz a végrehajtási rendelet még meg sem jelent, miközben a szabályok január elsejétől érvényesek - hívta fel a figyelmet Szmicsek Sándor.

A társasági adó területén szigorodnak a veszteségelhatárolás szabályai és a 2015-től keletkező veszteségeket csak öt évig lehet majd a további évek nyereségével szemben érvényesíteni. Hasonló utat járnak a környező országok, szigorodnak a veszteségelhatárolásra vonatkozó szabályok. A jövedelem-nyereség minimum számításánál nem lesz levonható az eladott áruk beszerzési értéke és a közvetített szolgáltatások, így az ilyen címen fizetendő terhek is nőni fognak. Jó hír viszont az oktatás iránt elkötelezett munkaadóknak, hogy felsőoktatási intézményekkel kötött ötéves támogatási szerződés alapján csökkenthető lesz a társasági adóalap 2015-től.

Szigorodik a minimumadó számítása a cégeknél


A kedvezőtlen intézkedések közé sorolható, hogy - főleg a kereskedelmi cégeknél - szigorodnak a minimális jövedelem, nyereség számításának szabályai. Már nem vonható le a minimumadó kiszámításakor a közvetített szolgáltatások és a eladott áruk beszerzési értéke. Az adótanácsadók szerint így már nem érdemes a minimumadót fizetni a jóval magasabb alapra, hanem vállalni érdemes részletes adatszolgáltatást, hisz az adóhatóság az online pénztárgépek miatt már amúgy is teljes képet kap a kereskedőcég forgalmáról. A helyi adók kapcsán egyelőre még nem világos, hogy az újonnan alkalmazható és bevezethető települési adót az önkormányzatok mire fogják kivetni, mert a jogszabály erre semmilyen iránymutatást nem tartalmaz.

Durva emelés a jövedéki biztosítékoknál


Nő egyes termékek jövedéki adója, csökken a kereskedelmi gázolaj felhasználása után visszaigényelhető jövedéki adó, és jelentősen - 5-7-szeresére - nőnek a jövedéki biztosítékok. Ez a legdurvább változás a jövedéki adórendszerben a szakértők szerint. Az ásványi olajtermékeknél például 120 millió forintról 600 millió forintra emelkedik. A pálinkaforradalomban egy kis visszalépés történik: most már magánfőző is köteles egy jelképes 1000 forintot fizetni, ám ezt a pénzt már az önkormányzatok kapják. A házi főzés évi határa is csökken a jelenlegi 200 literről 50 literre.

A környezetvédelmi termékdíj 2015-től kiterjed majd a szappanokra, mosószerekre, samponokra, szépség-, és testápoló szerekre és irodai papírárukra is.

Jelentősen átalakul az élelmiszerlánc-felügyeleti díj, ami eddig marginális jelentőségű volt, mostantól viszont a nagykereskedelmi láncokra olyan mértékű terhet ró, ami mértékében a korábban kivetett különadót hozza vissza, hiszen 60-szoros tehernövekedést jelent.

Neta, energiaadó, reklámadó

A népegészségügyi termékadót (neta) jövőre kiterjesztik az alkoholos italokra is, de ez alól kivételek lesznek a gyümölcspárlatok. Ugyancsak emelkedik az energiaadó a földgáz, a villamos energia, és a szén esetében egyaránt.

A reklámadóban a legnagyobb adófizetők jelentős adóemeléssel számolhatnak, mivel a legfelsőbb adókulcs 40 százalékról, 50 százalékra emelkedik. Az adókulcs változásával együtt az adminisztráció egyszerűsödik: a megrendelők helyzete annyival javul, hogy reálisabb eljárási szabály lép hatályba az adó megfizetéséről szóló igazolás beszerzésére. Ennek a lényege, hogy elegendő lesz azt bizonyítani, hogy az igazolást bekérték a számla kézhezvételét követő 10 napon. Ez azért rendkívül fontos, mert az igazolással nem rendelkezőknek társasági adóalapot kellett növelniük.