Kedden a kormany.hu-ra kikerült a reklámadóról szóló törvény módosításának javaslata, amelyet május 9-ig lehet véleményezni. Az EU-kompatilibilsnak szánt javaslat alapján a kormánynak a beszedett adóra szüksége van, vagyis az évi 7-8 milliárd forintos összbevételből nem enged.

Eszerint a jövőben - az adómérték-változás az elfogadott törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba - 100 millió forintos adóalapig továbbra is 0 százalék, az e feletti rész után pedig egységesen 5,3 százalék lesz az adóteher. (Az eddigi  szabályok szerint az adómentesség határa 500 millió forint volt, míg a legmagasabb kulcs 50 százalék, húsz milliárd forinttól.) Emellett a reklám-közzététel adóköteles megrendelése után alkalmazandó 20 százalékos adómérték 5 százalékra csökken.

A kormánynak azért kell végre lépnie, mert az Európai Bizottság (EB) március 12-én jelentette be, hogy részletes vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Magyarország által 2014 júniusában bevezetett reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak. Az EU jogértelmezése szerint nemcsak a közvetlen pénzügyi transzferek jelenthetnek állami támogatást, hanem olyan adójogi szabályozás is, amely bizonyos vállalkozásokat szelektív előnyökhöz juttat, így az állami költségvetési bevételeket csökkenti. A magyar esetben ez azt jelenti, hogy az alacsonyabb reklámárbevételt realizáló vállalkozások kedvezőbb helyzetbe kerülnek a nagyobb árbevételű társaságokhoz képest.

A bizottság vizsgálatának lezárultáig egy külön határozatban (úgynevezett felfüggesztő rendelkezés formájában) megtiltotta Magyarországnak a progresszív adókulcs alkalmazását a reklámadóban, vagyis magát a reklámadót függesztette fel. Az akkori bejelentés szerint a bizottságot különösen az aggasztja, hogy a nullától 50 százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív előnyt - és ezáltal tisztességtelen versenyelőnyt - biztosíthat bizonyos vállalkozásoknak.

Az eljárásban az EB álláspontját azzal támasztotta alá, hogy "a magyar hatóságoktól kapott, előzetes adatok alapján 2014. november 28-ig 2014-es adóelőlegként összesen 2,64 milliárd forintot fizettek be, ennek mintegy 80 százalékát egyetlen vállalatcsoport rótta le.

Egyre égetőbb probléma a reklámadó sorsának rendezése, az éves adóbevallás benyújtására kötelezettek (ennek határideje május 31.) ugyanis nem tudják, miként kell kötelezettségüket teljesíteni - hívta fel korábban a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM adómenedzsere.

Egy másik szakértő, Balogh László reklámadóblog.hu szerzője szerint pedig már csak azért is érdemes sietnie a magyar kormánynak, mert egy bizottsági elmarasztalás nyomán előfordulhat az is, hogy visszamenőlegesen egykulcsossá kell tenni a reklámadót.

Kiket érint, mennyit fizetnek?

A reklámadó a tavaly adóelőleget bevalló 700, zömében médiapiaci vállalkozáson túl azt a több ezer médiacéget is érinti, amelyeknek a tavalyi, illetve a tavalyelőtti reklámbevétele nem érte el az adófizetési kötelezettséget jelentő 500 millió forintos határt. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt, és nem is lesz reklámbevétele, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadó törvény hatálya alá tartoznak - véli az adószakértő.

A Napi.hu - a Céginfo.hu adatain alapuló -, 2013-as mérlegadatokkal készített számításai szerint a reklámadó tervezett újraszabásának egyértelmű nyertese az RTL-csoport - ez már csak azért sem csoda, mert az idén januártól 50 százalékra emelt kulcs csak őket sújtotta. A RTL-csoportot birtokló M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el - így a cég által fizetett adó elérhette a 4,5 milliárd forintot, ez az újraírt szabályok a harmadára, több mint 3 milliárd forinttal csökken. A nagy rivális - a folyamatosan veszteséges TV2-t is üzemeltető - MTM-SBS Zrt. pedig az eddigi mintegy 1,9 milliárd forintos elvonás helyett már "csak" egymilliárdos adó elé néz. Így amíg korábban ez a két cég fizette be az adó csaknem 70 százalékát, az új szabályok szerint ez 25 százalék körüli mértékre csökken.

A legnagyobbaktól elmaradó adóbevételt pedig sok helyről pótolja majd az állam. Lapunk becslések eredménye alapján ugyanis jó néhány társaság éves adóterhe több száz millió forinttal nőhet. Ide tartozik a közelmúltban tulajdonost, szerkezetet és nevet váltott Sanoma és Ringier, a szinten részben átalakult Axel-Springer, a Pannon Lapok Társasága, míg a 100 és 200 millió forint közötti többletterhelést "elszenvedők" táborát a gyarapíthatja - többek közt - a Viasat Hungária, az Origo, az Advenio, az MTM Metro Gratis, az Index.hu, a Lapcom, a Népszabadság.

A reklámadó legnagyobb befizetői
CégnévÁrbevételMérleg sz. er.AdóalapAdó 2014*AdóterhelésAdó 2015*Adóterhelés
(millió Ft)(millió Ft)(millió Ft)(millió Ft)(adó/árbev.)(millió Ft)(adó/árbev.)
M-RTL Zrt23692023692452219,10%12505,30%
MTM-SBS Zrt.16180-1088716180189911,70%8525,30%
RTL Kábeltelevízió Kft.101870101875825,70%5355,20%
Sanoma Media Budapest Zrt.1731408844,54294,90%9125,30%
Publimont Kft.8169081693624,40%4285,20%
HírTV Zrt.7688076883144,10%4025,20%
Ringier Kiadó Kft.14403-8572022651,80%7585,30%
R-Time Kft.7055070552513,60%3695,20%
Viasat Hungária Zrt.674426167442193,30%3525,20%
JCDecaux Hungary Zrt.41086614108360,90%2125,20%
Pannon Lapok Társasága Kft.75641433782330,40%3965,20%
Origo Zrt.3616-4213616310,90%1865,20%
Advenio Zrt.336103361290,90%1735,10%
Axel Springer-Budapest Kft.635603178270,40%3325,20%
MTG Metro Gratis Kft.312333123260,80%1605,10%
Axel Springer-Magyarország Kft.619503098260,40%3235,20%
Index.hu Zrt.2695-32695220,80%1385,10%
Mahir Zrt.227102271180,80%1155,10%
Sanoma Digital Média Zrt.1992-1011992150,70%1005,00%
ATV Zrt.1909771909140,70%965,00%
Szuperinfó Média Kft.188601886140,70%955,00%
Lapcom Zrt.338201691120,40%1745,10%
Nemzet Kft.30903771545100,30%1585,10%
HVG Kiadó Zrt.2967-2081484100,30%1525,10%
Népszabadság Zrt.2887-1425144490,30%1485,10%
Chello Central Europe Zrt.**15346-2369127880,10%8085,30%
Hungaroplakát Kft.121433121470,60%594,90%
Net Média Zrt.8772087740,40%414,70%
Théma Lapkiadó Kft.871-7187140,40%414,70%
ESMA Zrt.520-20952000,00%224,30%
Heti Válasz Kiadó Kft.10104950500,00%484,80%
Napi Gazdaság Kiadó Kft.478-11147800,00%204,20%
Inforádió Kft.4213842100,00%174,00%
Összesen189946-14228-91984,80%98725,20%
* becslés, a lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt, a többinél teljes árbevétel alapján számoltunk
**a beszámolóból kiderül az adóalap
Forrás: Céginfo.hu, Napi.hu-gyűjtés