Hadat üzent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a biztosítók − korábban a felügyelet által is elfogadott (eltűrt) − bónusz/malusz rendszerének. A Napi Gazdaság információi szerint közel tíz biztosítótársaság képviselői kaptak kötelezést a napokban arra, hogy legkésőbb január 31-éig módosítsák kgfb-díjtarifáikat, az ügyfelek kárelőzményét kizárólag a 10+4-es bónusz/malusz (B/M) rendszerű besoroláson belül értékelve. A felügyelet szerint tavaly decemberben vezetői körlevélben tájékoztatták a piac szereplőit a kgfb-díjtarifa-hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti elvárásokról, amelyben már jelezték, hogy a PSZÁF jogszabálysértőnek minősíti azt a díjhirdetést, amely a jogszabályban meghatározott B/M besorolási kategóriákon felül további fokozatokat állapít meg. A jogalkotó az osztályok és károk számának megjelölésével egyértelműen meghatározta a kármentességhez kapcsolódó díjkedvezményeket, illetve a károkozók díjtöbbletét − fogalmaznak.

Kép: Napi Gazdaság, Pelsőczy Csaba

A biztosítók az elmúlt években tömegével haladták meg a korábbi B/M-rendszert, miután a kármentes autósok a B10-es kategória után további kedvezményeket nem kaphattak: megszülettek a B10+, majd a B10++ kategóriák − ezeket azonban a felügyelet eddig egyszer sem bírálta. Korábban a B/M-rendszer a bónusznál 5, a malusznál pedig 25 százalékos díjlépcsőket is meghatározott, ettől a biztosítók nem térhettek el, és a gyakorlat ma is lényegében lineáris. A piaci verseny miatt ma több olyan biztosítói ajánlat is akad, amely alacsonyabb bónuszszinthez is kedvezményt csatol, hogy a kevesebb kárt okozó autósokat magához kösse − a kedvezményt ugyanakkor saját kockázatukra vállalják a cégek. Az, hogy a felügyelet a kedvezmények megszüntetésére kötelezi a piac legnagyobb részét, az autósoknak a díjak emelkedését jelentheti, ráadásul egy olyan tételről van szó, amit a biztosítók vállaltak. (Az ugyanakkor nem egyértelmű, hogy akkor sem engedélyez ilyen kedvezményt a PSZÁF, ha azt nem a B/M-fokozathoz kapcsolják.)

A lépéssel egy olyan ügyfél kaphat extra kedvezményt, aki például egy autósújságot járat vagy vért ad, azt azonban, hogy éveken keresztül balesetmentesen vezet, csak a B/M-rendszeren keresztül honorálhatja a biztosító − ez pedig nem osztható további részekre, hogy például a balesetmentességi extra kedvezményt a nagyságrendileg kisebb kockázatú ügyfelekre érvényesíthessék a biztosítók.