A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) ismét közbeszerzési eljárást hirdetett a 4-es metróvonal első szakaszának építéséhez kapcsolódóan a Baross tér felszíni rendezésére − derül ki a társaság közbeszerzési felhívásából. A munkák becsült értéke áfa nélkül 6,5 milliárd forint. A kivitelezésre először 2010 szeptemberében írtak ki közbeszerzést, amit decemberben módosítottak. Az eljárást végül a 2011 augusztusában megjelent hirdetményében eredménytelennek nyilvánította a BKV arra hivatkozva, hogy a beérkezett öt ajánlat közül csak egy érvényes. Az akkor hatályos közbeszerzési törvény szerint ugyanis eredményteleníteni kellett a tendert, ha arra a beérkezett ajánlatok közül csak egy érvényes. Ezt azonban megelőzte − 2011 júliusában − a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) határozata, amelyben megsemmisítette a tender eredményét és egymillió forint bírságot szabott ki. A testület szerint a BKV kirívóan alacsony árajánlatot fogadott el és hirdetett ki győztesnek, a legalacsonyabb és a legmagasabb ajánlat között ugyanis közel hárommilliárd forint volt a különbség (Napi Gazdaság, 2011. július 8.).

Az új pályázat nyertesének és partnereinek feladata lesz a Baross tér és a csatlakozó utcák út- és járdaszakaszainak bontása, a közművek, a trolibusz-felsővezeték, a közvilágítás, az elektromos és hírközlési hálózatok bontása, illetve újak építése, a villamospálya bontása, az aluljárórészek bontása és új aluljáró építése, az aluljáró bútorainak szállítása. Díszkivilágítást kell felszerelni a Keleti pályaudvar épületére és az áthelyezett Baross szoborra. A munkák része egy BKV-végállomásépület létesítése a Keleti pályaudvar indulási oldalán, a 4-es metró szellőzőjének kivezetése, 2-2 személy- és teherlift szállítása és felszíni építményeinek kivitelezése, valamint egy fedett utasvárakozó építése. A tér zöldfelületét és díszburkolatát is rendezni kell. A munkákra csak egyben lehet pályázni, részajánlat nem tehető. A BKV ezt a 4-es metró építésének eddigi, nem kedvező tapasztalataival indokolja, a munkák egységekre bontása (alagútépítés, állomások szerkezetépítése, állomások belső beépítése, vágányépítés, elektromos hálózatok) jelentős késedelmet okozott, mivel a külön-külön szerződő cégek "szerződéses kötelezettségeik ellenére sem tudták megfelelően összehangolni munkájukat a sok esetben ellentétes érdekekre tekintettel".

A térrendezést másfél év alatt kell elvégezni. A nyílt közbeszerzési eljárás ajánlattételi határideje május 2-án jár le, így − az eredményhirdetést követően − a munkák legkorábban a második félévben kezdődhetnek, a befejezés pedig 2013 vége lenne (további részletek a napi.hu-n).

 

Az előző tender árajánlatai (millió forint)
Colas-Alterra Zrt. és Colas Út Zrt.5 039,5
Stra-Masz 2011 Konzorcium (Strabag-MML Kft. és Magyar Aszfalt Kft.)
4 196,9
K2/D Konzorcium (Bilfinger-Berger Hungária Kft. és Penta Kft.)
7 059,1
Swietelsky Mo. Kft.5 364,7
Porr Építési Kft.6 099,4

Forrás: Közbeszerzési Döntőbizottság