A válság hozzájárult ahhoz, hogy a magyar fuvarozók egy része nemzetközi összehasonlításban is lényegesen javítsa hatékonyságát és szolgáltatási minőségét − véli Wáberer György, a Waberer's International Zrt. elnök-vezérigazgatója, aki szerint ezért még egy stagnáló európai fuvarpiacon is jobb eséllyel indulnak a megbízások megszerzéséért, mint nyugat-európai versenytársaik. Ezt aknázza ki a Waberer's, amely évi 330 millió kilométeres futásteljesítményének 90 százalékát Magyarországon kívül, az Európai Unió országaiban teljesíti. A társaság idén folytatja kereskedelmi offenzíváját, növeli munkavállalóinak létszámát és flottája méretét. Beértek az elmúlt években végrehajtott hatékonyságnövelő intézkedések, amelyek átalakították a cégstruktúrát, gyökeresen új alapokra helyezték a munkaszervezetet. A dinamikus organikus fejlődésre, fúziókra és esetleges akvizíciókra alapozva az idén a Waberer's tovább fokozza árbevételének növekedését.

Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke elmondta, hogy a vasútvállalatok a 2012. évivel megegyező árualapokkal számolnak az idén, kivéve a gabonával, amelynek szállítási volumenei a rossz termés miatt még bizonytalanságot okoznak. A szűkülő piac viszonyainak kihívásaira igyekeznek pozitív válaszokat adni: bővítik kapacitásaikat, fejlesztéseket hajtanak végre, a szolgáltatási minőség és a hatékonyság javítására helyezik a hangsúlyt. A piaci verseny egyre éleződik, növekszik a piaci szereplők száma, a szolgáltatási minőség javul, így egyre vonzóbbá válhat a vasúti árufuvarozás. A magyar vasútvállalatok ebben a helyzetben nemzetközi együttműködésekkel igyekeznek képességeiket és eredményességüket javítani.

A kibontakozást elősegítheti a keleti forgalmak élénkülése. Ezt segítheti elő a kormányzat keleti nyitás politikájának sikere. A megvalósításhoz szükséges a határforgalmi egyezmények minél gyorsabb rendezése, valamint a nyomtávváltás miatt Záhony szerepének megnyugtató rendezése − húzta alá a szakember. Az operátorok potenciált látnak a Kazahsztánon keresztül érkező kínai forgalomban is, amelynek megvalósításában a Hungrail jelentősen közreműködik: az idén ennek a tervnek a megalapozásában lehet előre mutató lépéseket tenni. Mosóczi László hangsúlyozta, a 2013-as év nagy kérdése a vasúti árufuvarozók számára, hogy a MÁV-átalakítások milyen hatással lesznek a pályavasúti működésre. A szakember abban bízik, hogy versenyképes árakon ügyfélbarát szolgáltatási paletta születik. Várakozással tölti el a tagvállalatokat az e-útdíj bevezetése is, a napokban bejelentett hírek ellenére az ágazat bízik benne, hogy a rendszer időben elindul. Az ugyan nem fogja átrendezni az árufuvarozási piacot, de kétségkívül meg fognak jelenni a vasúton bizonyos árufajták és a versenyhátrány a közúthoz képest valamelyest csökkenni fog.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) igazgatóságának elnöke optimistán tekint a 2013. évre annak ellenére, hogy az európai gazdasági környezet erre kevés okot ad. A vállalat forgalmainak 80 százaléka nemzetközi relációkban valósul meg, ezért nagy a kitettsége a kontinens gazdasági folyamainak. A piacvezető magyarországi vasúti fuvarozó többéves optimalizálási, korszerűsítési és szer­ve­zet­át­alakítási folyamat eredményeként 2012-ben növekedési pályára állt és ezt tervezi folytatni az idén is. Az erős hazai pozíció sikeres megtartása mellett már készen áll arra, hogy növekedését elsősorban külföldi fuvarmegbízásokra építse. Ehhez azonban teljesen új kapcsolatrendszert kell kiépítenie, hiszen hagyományos együttműködő partnerei − a szomszédos országok cargo vállalatai szinte kivétel nélkül privatizáció előtt vagy privatizáció alatt állnak és helyüket hamarosan új szereplők veszik át. Az RCH a cégcsoport részeként, annak üzemeltetési és operátori képességeire is építve budapesti központtal dinamikus délkelet-európai offenzívát indít. Az idén elsősorban Romániában és Bulgáriában szilárdítja meg piaci jelenlétét és erősíti kapcsolatait a Kelet-Balkán országaival is.