A pluszszolgáltatás csak a "szexepil" az üzemeltetésben

Szepesi Anita, 2013. február 15. péntek, 00:00

À la carte rendszerű, az igényekhez rugalmasan alkalmazkodó, felhasználóbarát ingatlanüzemeltetést vizionál a nem túl távoli jövőben Vágó László, az "Év irodája" versenyen az Év üzemeltető cége díjat elnyerő STRABAG PFS vezérigazgatója. Úgy véli, nem a standard üzemeltetési szerződéseké a jövő, ehelyett olyan "étlapot" kell felkínálni az ügyfeleknek, amelyről az aktuális igényeiknek megfelelően hívhatják le a különböző tartalmú és minőségű szolgáltatásokat, akár hetente változtatva azokon.

Persze ahhoz, hogy ez a paletta elérhetően rendelkezésre is álljon, informatikában, humán erőforrásban is számos fejlesztést kell végrehajtani, s nem utolsósorban a megrendelőknek, az épületek bérlőinek is nagyobb energiát kell beletenni abba, hogy végiggondolják a saját elvárásaikat, forrásaikat, és ne egy szabványszerződésre bízzák, hogy mit is vesznek igénybe több éven keresztül − teszi hozzá a vezérigazgató. Amíg ez a világ beköszönt, addig is számos, a felhasználók életét kényelmesebbé tevő fejlesztésre van szükség, ám ezek csak a szolgáltató szexepiljét növelik, a pluszköltségeket egy ilyen roppant költségérzékeny, kizárólag az ár alapján döntő, beszerzői piacon nem lehet elismertetni − hangsúlyozza. Leginkább a nagyon sok ügyféllel rendelkező cégek tűnhetnek ki az óriási konkurenciából, a nagyszámú ügyfél ugyanis már generál akkora árbevételt, ami az ügyfél számára érzékelhető költségnövekedés nélkül az extrákra is fedezetet nyújt − fejtegeti Vágó László. Az ingatlanpiac teljes spektrumát nézve ma egyetlen szolgáltatás, az üzemeltetés megy leginkább, így aztán a profi üzemeltetők mellett az egészen kis takarítócégektől kezdve a nagy globális ingatlan-tanácsadókig mindenki felsorakozik a megbízásokért folytatott versenyben a stabil cash flow reményében. Ebben a megmérettetésben kitüntetett jelentőséggel bír, hogy a szolgáltató minél közelebb kerüljön a bérlőhöz, ezért fejlesztett a STRABAG PFS egy olyan internetalapú informatikai platformot, amelynek segítségével a bérlők a telefonjukon lévő ikon használatával, 0−24-ben folyamatos kapcsolatban állhatnak az üzemeltetővel, jelezhetik a problémáikat és a megoldás útját is bármikor nyomon követhetik.

Ma már elvárás a szintén pluszköltséggel járó zöld üzemeltetés is, amelynek az alkalmazása a díj odaítélésénél is fontos szempont volt. Abban persze, hogy egy épület és annak a használata mennyire környezettudatos, az üzemeltetés csak egy tényezője, az épület adottságaié a főszerep és kiemelten fontos a használók odafigyelése is− hangsúlyozza Vágó László. Mint elmondja, saját irodájukban például, amellyel egyébként indultak a Zöld iroda versenyen, a villanykapcsolókra ragasztott vicces matricákkal figyelmeztetnek azok lekapcsolására. Európában egyebek mellett arra is figyelnek a környezettudatos BREEAM In use minősítés odaítélésénél, hogy a kocsival érkezők hány helyet foglalnak el az autóban, s nem csupán a biciklitároló léte, de a kihasználtsága is pluszpontokat ér a tanúsításnál, vagyis a használókat is pontozzák. Az In use minősítés az épület energetikai adottságait is nagymértékben figyelembe veszi, viszont a magyarországi energia tanúsítványok még nincsenek akkreditálva, így a "very good" minősítés a Magyarországon elérhető legmagasabb érték, amit a STRABAG PFS az egyik általa üzemeltetett irodaházával elért.

A bérlők edukációja nem egyszerű műfaj, legtöbben közülük nem foglalkoznak az üzemeltetéssel, ami valóban egy láthatatlan iparág akkor, ha minden jól működik. Ugyanakkor a piac érettebbé válása mégiscsak tetten érhető a mind részletesebb tenderkiírásokban, amelyekben egyre specifikáltabban jelennek meg a felhasználóbarát elvárások, s a cégnek van olyan megrendelője is, akivel folyamatosan ötletelnek a környezettudatos energia- és költségoptimalizálás lehetőségein. Az ilyen lehetőségek felkutatása és minél szélesebb körű biztosítása amúgy is alapfeladata ma az ingatlanüzemeltetőknek − fogalmaz Vágó László.

HOZZÁSZÓLÁSOK