Nem tartja szerencsésnek a telefonadó év közbeni bevezetését a Direkt Marketing Szövetség, amelynek szakmai véleményét nem kérték ki, ezért nem is ismerik a részleteket − mondta a Napi Gazdaság Online-nak Benkő Lívia, a szövetség titkára. A cégek nem terveztek ilyen változtatásokkal, így valószínűleg felborul legtöbbjük üzleti terve is, mivel nem képesek megkerülni az adót valamely internetalapú technológia segítségével.

A telemarketinggel foglalkozó cégek árbevétele meghaladja a 4 milliárd forintot Magyarországon, közel 65 ezer fő dolgozik ilyen munkakörben, mintegy 4200-an kifejezetten telemarketing-területen. A szakma jellegéből adódóan többségében nyugdíjas munkavállalókat, diákokat, családanyákat, megváltozott munkaképességű embereket érinthet hátrányosan a piac visszaesése. Iparági források szerint a kisebb vállalkozások már most is trükközésre kényszerülnek, például a titkárnőt, adminisztrátort is fizikai beosztásúnak könyvelik, hogy ne kelljen utánuk a szakképzett-minimálbért sem megfizetni.

Piaci szereplők szerint a költségek már most elérik a bevétel 90 százalékát, a költségnövekedés így egyértelműen minőségromlást hoz majd, amelynek nyomán a megrendelők idővel olcsóbb és eredményesebb kommunikációs csatornák után nézhetnek − fogalmazott egy kisebb cég vezetője.

A szövetség szerint az új adó bevezetése a mobilos kommunikáció területét is érinti. A mobilmarketing alapeleme az sms, többek között információszolgáltatások, mobil fizetés, promóciók, játékok épülnek rá, amelyek drágulása visszavetheti az évi több tíz milliós interaktív sms- és mms-forgalmat generáló területet.

Az emelt díjas szolgáltatások bevételein jelenleg a hírközlési szolgáltatók és az úgynevezett tartalomszolgáltatók osztoznak. A két forint itt a hagyományos hírközléstől eltérően kis részt jelent az általában több száz forintot elérő díjból, a közönség pedig korábban sem mutatkozott különösebben árérzékenynek. A szövetség számos szakmai kérdést vetett fel, amelyekről kész lenne tárgyalni a kormánnyal.