A Jól-lét Közhasznú Alapítvány immár 2002-től keresi a megoldásokat az anyaság és a munka/hivatás/karrier összeegyeztetésének széles körben tapasztalt nehézségeire. Az alapítvány által indított Munkám visszavár című pályázat érdekessége, hogy a díjra a munkahelyükre sikeresen visszatérő nő jelöli munkáltatóját. A sikertörténeteket az alapítvány a nagyközönséggel is megosztja, ami igen fontos, ha szem előtt tartjuk, hogy az anyukák kevesebb mint a fele tud visszatérni a munka világába. A pályázat mindenesetre megmutatta, hogy a sikeres újbóli munkakezdés elsődlegesen szemléleti kérdés − mondta Kánya Kinga programvezető.

A távmunka nem mindenkinek megoldás

A mai technológiák segítségével rugalmasan megoldható, hogy otthonról is el tudja végezni a munkáját a gyermek születése után a munkába visszatérő anyuka vagy az apuka. Ezek a kollégák sok esetben hatékonyabbak, mert odafigyelnek arra, hogy a munkaidőben valóban végezzék el dolgukat, lojálisabbak, felelősebbek − hangsúlyozza Novákné Baba Andrea, az IBM Magyarország váci egységének munkatársa, aki maga is kisgyermekes anyukaként tért vissza dolgozni.
Az ő példája is mutatja, hogyan lehet hatékonyan megoldani a szülők munkavégzését: Andrea korábban a 2000 főt foglalkoztató IBM DSS hr-vezetőjeként dolgozott. Saját döntése alapján nem tért vissza ebbe a vezető pozícióba, hanem jelenleg egy hr-projektért felel, emellett pedig a vállalaton belül a női kérdéseket felvállaló IBM Women Leadership Council tagjaként az anyaság és munka-magánélet egyensúlya kérdéskört felölelő csoport tagja. Úgy érezte, hogy nem tudná ugyanolyan szinten ellátni a hr-igazgatói pozícióval járó feladatokat, mint korábban, ezért egyelőre nem vállalta azt a kihívást, így ő most részmunkaidőben és távmunkában dolgozik, de hetente egyszer az irodába is bemegy.
Az IBM-nél nem mindenki számára tudnak távmunka-lehetőséget biztosítani, hiszen futószalag mellett hardver-összeszerelést végző, gyári munkások is vannak náluk. Az ő esetükben a részmunkaidő, a rugalmas időbeosztás segíthet, de olyanra is akadt példa, hogy a szülési szabadság alatt az anyuka elvégzett egy főiskolát, így lehetősége volt a fizikai munka helyett irodai, rugalmasabb beosztású munkakörbe visszakerülni.

A HP hazai leányvállalatainál a munkavállalók száma 1500 fő, amelyből az aktív munkavállalókhoz képest a kisgyermekes dolgozók aránya 47 százalék, jelenleg 6 százalékuk tartózkodik otthon gyermekével − sorolja a puszta számokat Kovács Krisztina hr-igazgató. Azért, hogy könnyebbé tegyék a kisgyermekesek számára a munkát, számos olyan intézkedést hoztak, melyeknek köszönhetően össze tudják egyeztetni azt a családi életükkel. Így például rugalmas munkavégzést, részmunkaidőt, távmunkát tesznek lehetővé, nem kell szabadságot kivenni, ha el szeretnék intézni kisebb-nagyobb ügyeiket, és a céges telefont is használhatják a családdal kapcsolatos dolgok elintézésére.

Az igazgatónak az a tapasztalata, ha a munkatársak érzik, hogy támogatják őket, sokkal inkább kibontakoztatják a képességeiket, ami minden munkaadó érdeke. Az anyukák, illetve egyre nagyobb számban az apukák is nagyon értékelik, ha nyitottan áll hozzájuk a munkáltató, és a lehetőségek szerint rugalmasan kezelik a munkavégzés feltételeit. Ezáltal lojálisabbak, és a gyermeknevelés szabta szűk határok miatt (mondjuk a munkaidő végén mindenképp fel kell állni az asztaltól) gyakran a gyermekvállalás előtti szintnél is hatékonyabbak. Jobban tűrik és kezelik a stresszt, az egyszerre jelentkező sokféle feladatot.

Ha szólnak, menni kell

Nem igaz, hogy a gyermekes anyukákkal bajlódni kellene, de előfordulhat, hogy beteg a gyermek és otthon kell maradni váratlanul, vagy a bölcsődéből, óvodából szólnak, és azonnal el kell menni − mondja Pravetz József, a nyolc alkalmazottat foglalkoztató Metaltec Kft. ügyvezető igazgatója. Persze amikor úgy döntöttek, hogy visszavárják a kisgyermekes anyukákat, akkor ezzel is számolni kell. A véleménye szerint beállítottság kérdése, hogy az ilyen szituációkat hogyan kezelik.
Itt is az a tapasztalat, hogy a kisgyermekes kolléganők kiváló munkaerők, mindent megtesznek a cég érdekében, tehát a cégnek is segítenie kell, ha erre szükség van. A kisgyermekes anyukák, ha lehet, még felelősségteljesebben végzik munkájukat, mint a szülés előtt. A cégnél a kolléganők irodavezető és logisztikai vezető munkakörökben dolgoznak, ám a cég szakmai jellegénél fogva ez a munka nem végezhető távmunkában.

Baba-mama program

A Budai Egészségközpontban azt vallják, hogy nem veszíthetik el munkatársaikat csak azért, mert egy megváltozott élethelyzetben már nem tudják ellátni ugyanabban a munkaidőkeretben feladataikat, mint korábban − állítja Malinkó Hajnalka hr-menedzser. Az egészségügyben ez fokozottan igaz, hiszen az ágazat súlyos létszámhiánnyal küzd. Azoknál, akik nem az egészségügyi szakszemélyzet tagjai, főleg adminisztratív pozíciókban és az ügyfélszolgálaton dolgoznak, így itt biztosítani tudják számukra a részmunkaidőt, otthoni munkavégzést, távmunkát.
Az egészségügyi szakszemélyzet tagjainál, főleg a folyamatos munkarendben dolgozóknál már nehezebb megbontani a szigorú munkarendi keretet. Nagy előrelépést tettek azzal, hogy lazítottak ezen a kereten. Most is van olyan szakápolójuk, aki gyes mellett négy órában dolgozik, és tanulmányi szerződés keretében képzi magát. Több ápolónőnek szakasszisztensi munkát biztosítottak, így nem kell éjszakai műszakot vállalniuk és a hétvégéjük is szabad. A cégnél létezik egy baba-mama program − a program 2011-ben indult és azóta 24 BEK-baba született −, amely anyagilag is támogatja a szülőket. Elsősorban persze nem pénz kérdése az, hogy segítsék a kisgyermekesek újbóli munkába állását − véli Malinkó Hajnalka, sokkal inkább elkötelezett vezetőkre és sok türelmes, toleráns munkatársra van szükség, akik mindannyian tudják, hogy a visszatérés kezdeti időszaka nem lesz zökkenőmentes.

Kép: Kapott_NEM_jelenik_meg_FE-n