A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkezdte a szakértői szintű egyeztetéseket az Európai Bizottsággal (EB). A tárca szeptember végén mutatta be a magyarországi útdíjszedési rendszer alapvető működését a mobilitáspolitika és közlekedés főigazgatóság (DG MOVE) munkatársainak. A magyar fél a főigazgatóság vezetőjének küldött megkeresésében is a megbeszélések folytatását javasolta − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a fejlesztési tárca.

Az NFM az Eurovignettát követte

Az EB korábbi véleménye szerint kifogásolható a júliustól alkalmazott útdíjak szintje, számításuk módja és vitatható, hogy megfelelnek-e az uniós előírásoknak. Az NFM változatlan álláspontja szerint viszont Magyarország az Eurovignetta irányelvben foglaltaknak megfelelően határozta meg a díjakat. A minisztérium már tavaly novemberben egyeztetést kezdett az uniós szakértőkkel a díjszintek kialakításáról, annak módszeréről és tartalmáról, az akkor megküldött anyagok alapján. A tervezett díjszintek megfelelőségét megkérdőjelező észrevétel idén augusztusig nem érkezett be a szóbeli konzultáción sem. A tárca a továbbiakban is kész minden szükséges tájékoztatást megadni a nézetkülönbségek tisztázása, a brüsszeli állásfoglalás megalapozott felülvizsgálata érdekében.

A júliusban beindított elektronikus útdíjrendszer keretében 6513 kilométer úton kell fizetniük a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek. Az előző években többször felmerült, hogy a nehéz-tehergépjárművek magasabb összeget fizessenek az utak használatáért, s már 2007-ben kiírták az első e-útdíj-kivitelezői pályázatot, az ötlet azonban akkor meghiúsult. Így a kormányzat csak az e-matricás tarifák folyamatos emelésével tehetett szert nagyobb bevételre. Az e-matrica díja azonban nem emelhető a végtelenségig, ezt az uniós szabályozások sem engedik. A tarifák elérték a felső határt; miközben egy külföldi kamionos alig néhány ezer forint fejében átszáguldhatott az országon, a szomszédos országok − ahol már működik az e-útdíj − útjainak használata ennek többszörösébe kerülhetett. E helyzet kezelésére vette elő újra a kormány az ötletet, amelytől évi 150 milliárd forint bevételt várt (ez valójában mintegy 120 milliárd forint, hiszen le kell vonni belőle azt az összeget, amit korábban az érintett járművek az e-matricával fizettek a sztrádák használatáért).

A kormány bevételi terve reális volt, hiszen július elejétől napjainkig 46,657 milliárd forint folyt be az elektronikus útdíjból − mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, az E-útdíj Projekt szakmai projektszóvivője. A díjfizetés kétféle módon történhet: viszonylati jeggyel, illetve fedélzeti egységgel, ezek megoszlása görgetetten 63,8−36,2 százalék. Az e-útdíjrendszerben eddig 29 574 ügyfelet regisztráltak, több mint 103 ezer járműhöz kapcsolódva.

Háromnegyed részben felállt a rendszer

Országszerte 74 ponton összesen 101 fix ellenőrző keresztmetszet végzi majd az ellenőrzést (autópályákon és gyorsforgalmi utakon, mindkét irányban). Ezekből már 77-et átadtak, a többi is kiépítés alatt van, tehát hamarosan teljes körű lesz a fix ellenőrző kapuk rendszere − emelte ki a szóvivő. Emellett több mint száz mobil egység (jármű) üzemel a nap 24 órájában, a vezénylési tervnek megfelelően néhány óránként változtatva az ellenőrző helyeket. A tapasztalatok szerint a regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzését hibásan adják meg, pedig az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű azonosíthatóságának másik fontos paramétere. A rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjeltévesztés pótlólagos, azaz a szankció kiszabása utáni javítására.

Még hibáznak a fuvarosok

Az e-útdíj már néhány hónapos múltra tekint vissza, ám a fuvarosok még mindig számos hibát elkövetnek, nem szándékosan: például nem veszik figyelembe, hogy a viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. A megváltott és kifizetett viszonylati jegy kizárólag az érvényességi időtartamában, azon belül is a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot − sorolja Kibédi-Varga Lajos, milyen hibákba csúsznak bele a fuvarozók. Olyan is előfordul, hogy a gépjármű fedélzeti eszköze nincs hozzárendelve a járműhöz vagy nincs feltöltve az utazáshoz szükséges egyenleg. Az autósok esetenként azt sem veszik figyelembe, hogy a befizetés átfutási ideje egy-két munkanap, a feltöltött összeg csak ezután használható fel.