Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Transparency International Magyarország (TI) különös figyelemmel kíséri a közbeszerzéseket érintő jogszabályi változásokat, mert az évente közel 1500 milliárd forint felhasználását szabályozó eljárás mindig jelentős korrupciós kockázatokat hordozott. A most elkészült, teljesen új közbeszerzési törvény tervezetének egyik legnagyobb hiányossága a TI szerint, hogy "keretjogszabályi" struktúrára való hivatkozással számos kiemelten fontos területtel nem foglalkozik, mert azokról külön jogszabály rendelkezik majd. Fontos részletszabályok hiányoznak, azokat majd kormány- és miniszteri rendeletek szabályozzák, amitől viszont áttekinthetetlen lesz az új közbeszerzési rendszer − mondta Tausz Péter, a TI üzleti programjainak vezetője a törvényjavaslatról rendezett vitán.

A jogszabály tervezetének kritikus eleme a TI szerint a bevezetni kívánt egyedi eljárásrend is, amelyet az ajánlatkérő maga alakíthat ki. A tervezet félreértelmezi a rugalmasság alapelvét, azzal, hogy nemzeti eljárásrendben az ajánlatkérő egyedi eljárást alkalmazhat − áll a TI állásfoglalásában. (Számítások szerint a közbeszerzések kétharmada tartozhat ebbe az egyedi eljárásba.) Ez növelné a visszaélések lehetőségét és komoly kockázatot jelentő jogbizonytalanságot eredményezhet, mivel az ajánlatkérők különböző eljárási szabályok alapján bonyolíthatnák az eljárásokat.

A korrupciót növelheti az a javaslat is, hogy árubeszerzésnél és szolgáltatásnál 25 millió forint, míg építési beruházásnál 150 millió forint alatti megrendelésnél nem kell nyilvános közbeszerzést kiírni, elegendő három céget felkérni ajánlattételre.

A tervezet nem foglalkozik az ellenőrzés kérdésével. A jogszabályban az szerepel, hogy "a törvénytervezet a közbeszerzések felügyeletével kapcsolatosan a hatályos törvény ide vonatkozó részét tartalmazza. A felügyelet új szabályainak kidolgozása folyamatban van." A TI szerint az intézményrendszerre vonatkozó szabályok kulcsfontosságúak a korrupciós kockázatok kezelése szempontjából, ezért a jogalkotói szándék ismerete nélkül számos esetben értelmezhetetlenné válik számos rendelkezés a tervezetben. Így a jogorvoslat függetlenségének garanciái is értékelhetetlenek. Amennyiben a felügyelet a parlamenttől a kormány alá kerülne, úgy a jogorvoslat garanciái is sérülnének, mivel akkor a Közbeszerzések Tanácsát is a kormány felügyelné − mondta a programvezető.

A tervezet hiányossága az is, hogy nem foglalkozik az elektronikus közbeszerzés megvalósításával, arról majd egy újabb kormányrendeletet alkotnak. Ezzel megint elhalasztották az e-közbeszerzés megvalósításával kapcsolatos feladatok megindítását − véli a TI.