Magyarországon az fmcg (fast-moving consumer goods − napi fogyasztási cikkek)-szektor cégeinél a dolgozóknak az átlagnál többet számít, hogy milyen a munkáltatójuk arculata, illetve a vállalat hírneve, ez az iparág legmarkánsabb sajátossága − derül ki az AonHewitt Legjobb munkahely felmérésének részletes adataiból. Az e szegmensben dolgozók 68 százaléka tartja jó munkahelynek jelenlegi cégét, míg az összes magyar munkavállalónak csak a fele gondolkodik így. Az fmcg-cégek dolgozóinak 78 százaléka gondolja úgy, hogy munkahelyének jó híre van, szemben a 65 százalékos átlaggal.

Nem elég a kommunikáció

Leginkább a kölcsönösség és a szabadság alapelvei különböztetik meg cégünket más vállalkozásoktól és határozzák meg egyben a cégről kialakított képet − véli Mayer Zsolt, az öt éven át iparági győztes Mars Magyarország vállalati kapcsolatok igazgatója. A cég számára már a kiválasztási folyamat során kiderül, hogy az ott dolgozni kívánó mennyire azonosul a Mars alapelveivel, etikai és üzleti szabályaival. A mindennapi munkát kell hitelesen végezni − mondta lapunknak Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki a napi, lassú építkezésben hisz. Úgy látja, hogy a szlogenek szlogenek maradnak és rengeteg kárt okoznak, ha a kollégák tapasztalatai eltérnek a céges üzenetektől.

A munkáltatói márka (employer branding) építésének egyik alaptétele az, hogy nem elég a vonzó munkáltatói hírnevet felépíteni, fontos az is, hogy a munkavállalók tapasztalatai egybevágjanak a kifelé kommunikált képpel. Az fmcg-cégek itt is kiemelkedőek a többi szektorhoz képest: a dolgozók 56 százaléka gondolja hitelesnek munkaadóját, míg az átlagos magyar vállalatok esetében csak a dolgozók 44 százaléka gondolkodik így − állapította meg Juhász Katalin, az AonHewitt tanácsadója. Kisvarga Hajna, a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. hr-vezetője szerint a munkáltatóimárka- üzeneteket nemcsak a külvilág, a munkatársak felé is meg kell valósítani, mert ők a vállalati hírnév legfontosabb és legnagyobb hatású közvetítői. Sokan pályáznak meg nálunk állást úgy, hogy egy munkatársunk mesélt a cégről és ez megfogta őket − mondta a hr-szakember, aki szerint a munkavállalók versenyelőnyt jelentenek a piaci versenyben, mert ötleteik, szaktudásunk nélkül nincs piaci siker. Egy sikeres vállalkozáshoz két dolog szükséges: kiváló emberek és kiváló márkák − ez a Mars cégalapítójának mottója. Egy vállalatot annak vezetői tesznek hitelessé, ezért elvárásunk, hogy a vállalat alapelveit, értékrendjét a vezetők maximálisan képviseljék és példaképek legyenek a munkatársak számára − hangsúlyozta Mayer.

Mindenkire odafigyelnek

Az AonHewitt szakértői szerint az fmcg-cégek valószínűleg annak köszönhetik, hogy munkaerő-megtartó képességük magasabb az átlagnál, hogy e társaságoknál a munkatársak hitelesnek látják saját munkahelyüket. Mindenkire ugyanúgy odafigyelünk − erősítette meg Kanyó Roland, a dm Kft. pr-menedzsere. A drogérialáncnál 360 fokos felmérések segítségével biztosítanak visszajelzéseket dolgozóik és vezetőik számára egyaránt, így könnyebb átlátni a munkatársak előtt álló lehetőségeket a fejlődési, illetve a karrierutakon.

Az is iparági jellegzetességnek számít, hogy az átlaghoz képest az fmcg-s vállalatoknál jobb a belső kommunikáció. Ez egyrészt hatékonyabb, másrészt átláthatóbb és nyíltabb információáramlást jelent. A jelek szerint a felső vezetők világosabb képet festenek a vállalat jövőjéről, valamint a hosszú távú célkitűzésekről és a jelentősebb változásokról is jobban informálják a beosztottakat − véli Juhász.

Speciális embertípus kell

Az ágazatban a jó vagy rossz működés azonnal látszik a napi forgalmon − így csak olyan emberek képesek ott karriert építeni, akik a gyors üzletmenethez tudnak alkalmazkodni. Ez köszön vissza az AonHewitt adataiból is: a jelenleg a középmezőnyben áll az iparágak népszerűségi listáján, egy másik felmérésben részt vevők csupán 5 százaléka választotta első helyen ezt az ágazatot. Mivel a szektor nagy stressztűrést igényel, a cégek folyamatosan, kreatív eszközökkel motiválják a munkaerőt. Már az első felvételi teszteknél "helyzetbe kell hozni" a pályázókat, vagyis felmérni, hogyan képes kezelni például egy olyan helyzetet, ahol párhuzamosan kell számolni, táblázatokat kezelni és németül prezentálni vagy éppen megfelelően kezelni a vásárlókat − emelte ki Kanyó. Roland. Az Eisberg ügyvezetője szerint is komoly odafigyelés és kreatív eszközök kellenek ahhoz, hogy időben megérezzék a dolgozók változó hangulatát és arra empatikusan reagáljanak. Például amikor egy átépítés miatt egész nap nagy zajban kellett dolgozni az irodai csapatnak, "fájdalomdíjként" reggel friss süteménnyel kedveskedtünk nekik, de előfordult, hogy különböző helyzetek után amolyan tanmeséket, tanulságos történeteket használok, amelyek segítenek megvilágítani, mi is áll egy-egy vezetői döntés mögött − mondta Gazsi.

Az fmcg-cégeknél leginkább a kollégák közti kapcsolat harmonikussága marad el az átlagostól az AonHewitt eredményei szerint. A dolgozók 58 százaléka gondolja azt, hogy kollégái tiszteletben tartják gondolatait és érzéseit, szemben a 64 százalékos magyar átlaggal. Emellett a munka és magánélet egyensúlyával is kevésbé elégedettek: átlagosan a magyar dolgozók 49 százaléka tudja összeegyeztetni a kettőt, az fmcg-szektorban ez az arány csak 44 százalék. A dolgozók az átlaggal egyező arányban értékelték stresszesnek munkájukat, azaz valószínűleg nem a feszültség, hanem inkább a munka mennyisége a megterhelő.

A BAT-nál egy belső keretrendszer, a Flex & Balance segíti a munkatársak közös sport-, színházi és egyéb programjait, amely közösségépítő és alternatívákat biztosít a kikapcsolódásra. A keretrendszeren kívül pedig az önkéntesség kap egyre nagyobb hangsúlyt a BAT-nál. A Marsnál a jó munkahelyi légkört a kellemes munkakörnyezet, a lehetőségekhez mérten rugalmas munkafeltételek támogatják, valamint nyitott irodával segítik a munkatársak közti kommunikációt.