- A nyári és a most megszavazandó adócsomag alapján milyen év lesz 2011? - A nyári adócsomagban az egyik legfontosabb a társasági adó kulcsának csökkentése. A tízszázalékos kulcs a kis- és mikrovállalkozásoknál ötvenmillió forintig eddig is megvolt, számukra azt a féket iktatták ki, hogy a minimálbér másfélszereséig bért kellett fizetniük a foglalkoztatottaknak. Ugyancsak kedvező lesz a vállalkozásoknak, hogy jövőre 16 százalék lesz az osztalékadó; először 35-ről csökkent 25 százalékra, majd most 16-ra. Ez a vállalkozások s azok tulajdonosainak jövedelempozícióját is növelheti. Ráadásul vonatkozik a múltban ki nem fizetett osztalékra is, vagyis valószínű, hogy aki eddig azért nem fizetett osztalékot, mert a 25 százalékot sem akarta megfizetni, nemhogy a 35-öt, idén elhalasztja ugyan az osztalékfizetést, jövőre viszont többet fizet. Az szja-ban azokat, akiknek legalább egy gyerekük és munkaviszonyból származó jövedelmük van, előnyösen érintik a változások, minél feljebb megyünk a jövedelemhatároknál, annál kedvezőbben. De azoknál, akiknek nincs gyerekük vagy már nem jogosultak családi kedvezményre és 240 ezer forintnál kisebb a bruttó bérük, nettó keresetcsökkenés lesz. - A kormány azt mondja, hogy ezt némi béremelés tudja kompenzálni. - Ez elméletileg igaz, gyakorlatilag azonban korlátot jelent, hogy a tb-járulék nem csökkent, maradt 27 százalék. Így a vállalatok költségviselő képessége határozza meg a béremelést, s nem nagyon látszik, hogy ezt lesz miből kifizetni. A másik probléma, hogy miként differenciál a munkáltató. Csak azoknál emel bért, akiknek nincs gyerekük? Akkor az már nem a teljesítmény szerinti díjazás, hanem egyéb szempontok szerinti, ami hátrányos megkülönböztetés. - A Magyar Adótanácsadók és Könyvelők Szövetsége (MAX) szerint, hogy jobb lenne egy tisztán egykulcsos rendszert bevezetni. A szuperbruttó mellett mit kellene megszüntetni? - Az adójóváírást mindenképpen, a családi kedvezmény pedig döntés kérdése. Valószínűleg ki lehetne alakítani egy egyszerűbb rendszert, hogy az még inkább az úgynevezett söralátétes bevallás felé mutasson. De ki kellene venni mindenféle mentességet, adómentes jövedelmet is a rendszerből. Azokat a kedvezményeket is meg kellene szüntetni, amelyek valójában úgynevezett adómegtakarítási módszerek, gondolok itt a pénztári befizetésekre. Nem ezen az ágon támogatandók a megtakarítások. El kellene jutni oda, hogy az adózott jövedelméből tudjon mindenki félretenni. - A MAX zászlajára tűzte az adminisztráció egyszerűsítését és az átláthatóságot. A mostani kormányzati szabályalkotás azonban - a visszamenőleges hatálybaléptetés, nehezen értelmezhető szövegezés, hiányos szabályozás - mintha nem ebbe az irányba mutatna. Mit gondolnak, ez csak átmeneti intézkedés vagy hozzá kell szokni? - Remélem, nem kell megszokni, átmeneti állapot, a politika miatti gyors hatálybaléptetés eredménye. Ezek többsége nem a közigazgatásban megszokott jogalkotás része, az indítványok képviselői döntéssel kerültek a parlament elé. Ugyanakkor például a magánnyugdíjpénztárakra vonatkozó szabályozásból (Napi Gazdaság, 2010. november 5.) azt a következtetést lehet levonni, hogy ha nincsenek előzetes egyeztetések, akkor előállhatnak kényelmetlen helyzetek. Dupla munkát kell végezni, mert nem pontosan nyomon követhető jogszabályok alapján kell dolgozni. Igaz, a múltban is voltak ilyenek. Emiatt megpróbálunk ebbe időben beleszólni, és akkor talán javul a helyzet - bár ebben húsz éve reménykedem. - Mit lehetne az adóadminisztráció egyszerűsítésénél meglépni? - Évek óta javasoljuk az egy adószámlára fizetést, ami csökkentené a vállalkozások bankköltségeit. De idetartozik, hogy most olyan adatokat is kérnek a vállalkozásoktól, amelyek szerepelnek az éves beszámolóban. Használjanak olyan szoftvereket, amelyek megfelelők az APEH ellenőrzéséhez vagy a KSH statisztikáihoz is. Ehhez az kellene, hogy az unió által kidolgozott egyszerűsítési irányelvet jövőre, a magyar elnökség idején fogadják el, így egyszerűsíthető a számviteli adminisztráció. Ez a vállalkozások 90 százalékának megkönnyítené a helyzetét. Így a vállalkozásnak több ereje marad a saját ügyeivel foglalkozni és a könyvelőjével is tudna értékelést készíteni. Ez pedig növelné a hatékonyságot. - Mennyi esély van egy ilyen szabályozás keresztülvitelére? - Jó esély lenne rá, mert hatalmas pozitívumként lehetne felmutatni az uniónak, és nincs komolyabb ellenállás az irányelvvel kapcsolatban. Ki kellene jelenteni, hogy nemcsak a magyar vállalkozások számára akarunk kisebb adminisztrációt, hanem az unió minden tagállamában.