A nagykereskedelmi árváltozást követően szinte azonnal és az összes kúton módosulnak az autósokra érvényes kiskereskedelmi árak is. Ez furcsának tűnik, mert más termékek esetében a kereskedők − a készletezés miatt − nem azonnal követik a nagykereskedelmi árak mozgását. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a holtankoljak.hu szakértőjének véleménye szerint nincs szó titkos összejátszásról a kutak üzemeltetői között, inkább az éles verseny a meghatározó.

A GVH az üzemanyag-piaci ármozgást több ízben vizsgálta, a forgalmazók között létrejött megállapodásra vonatkozó információ azonban a hivatalhoz mindeddig nem érkezett. Így − pusztán az azonos lokális piaci üzemanyagárak miatt − versenyfelügyeleti eljárás nem indult − tájékoztatta lapunkat a hivatal. A GVH által eddig lefolytatott panaszos eljárásokból származó piaci információk alapján az üzemanyag-kiskereskedelmi piac szereplői az üzemanyagot alapvetően a nagykereskedelmi piac piacvezető vállalkozásától, vagyis a Moltól szerzik be. Azok, amelyek nem (például a Lukoil), többnyire nem is követik (szolgaian) a Mol árait − tapasztalta a hivatal.

Az üzemanyag-kiskereskedelem piacán − a fogyasztók utazási hajlandóságára tekintettel − egyetlen országos vagy megyei piac helyett lokális piacok különíthetők el. Ezek áttekinthetőek, jellemzően a nagyvárosok területén működnek (kerületek, körzetek), intenzív versenyben, így a helyi árakat az adott piac feltételei és körülményei mozgatják. Így az egyik társaság által nyújtott árelőny a piaci mozgások miatt gyorsan eltűnik, anélkül, hogy a piaci szereplők bármilyen, a versenytörvény (tpvt.) rendelkezéseibe ütköző versenykorlátozó megállapodást mutatnának − állapította meg a GVH.

A lokális piacok közötti áreltérések a földrajzi piaci sajátosságokkal magyarázhatók, amelyek az üzemanyag-kiskereskedelem megszokott piaci jellegzetességei. Az egyes lokális piacok egymással az árszint vonatkozásában nehezen vethetők össze, és az adatokból a GVH szerint nem vonhatók le egyértelmű versenyjogi következtetések sem. Így elképzelhető, hogy egyes közeli településeken azért alacsonyabb a kiskereskedelmi árszint, mint máshol, mert mondjuk a településen nagyobb arányban találhatóak meg a diszkontárazást alkalmazó üzemanyag-töltőállomások.

Egészen biztosan nem az üzemanyag-forgalmazók "összebeszélése", kartellezése áll a hazai benzinárak együttmozgása mögött − állítja Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szakújságírója. Óriási harc folyik a vevőkért a magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon, a forgalmazók szoros figyelemmel követik egymás tevékenységét − a szakember szerint ez magyarázza, hogy a Mol nagykereskedelmiár-változtatásait minden töltőállomás-üzemeltető átvezeti saját kiskereskedelmi áraiba.