Magyarország ideális helyszín azon autóipari gyártó vagy beszállító cégek számára, amelyek a költséghatékony gyártáshoz, illetve logisztikai vagy k+f központ letelepítésére helyet keresnek − mondták a Nemzeti Külgazdasági Hivatalban (HITA).

Az ország geopolitikai helyzete (négy transzeurópai út vezet át területén) miatt is kedvező befektetői célpont Magyarország, számos balkáni ország csak és kizárólag Magyarországon keresztül érhető el.

Az országban jól képzett és flexibilis humán erőforrás áll rendelkezésre, mégpedig lényegesen kedvezőbb feltételekkel (30−50 százalékos költségen), mint Nyugat-Európában vagy az USA-ban. Kreativitását és innovativitását tekintve a magyar munkaerő előkelő helyen szerepel a nemzetközi ranglistákon. Az elmúlt években mind a közép-, mind a felsőfokú oktatásban elindult a gyakorlatorientált, úgynevezett duális képzés.

A világ top−20 TIER-1-es rendszerintegrátor (akik a kocsik fő darabjait már összeállítva juttatják el a végtermék gyártójához + az új modellek tervezésében már az elejétől részt vesznek, együtt fejlesztenek az autógyárral) beszállítója közül 15 jelen van Magyarországon, beleértve a Robert Bosch, ThyssenKrupp, Denso, Michelin, Valeo, BridgeStone, Magna Steyer, BorgWarner, Visteon, Delphi, Continental, Lear, Allison, Siemens és a Sumitomo cégeket. A Renault-Nissan, a General Motors, a Porsche és a DAF/PACCAR Magyarországot választotta nemcsak közép- és kelet-európai alkatrészközpontja bázisaként, de innen látják el Ukrajnát, Oroszországot és a balkáni országokat is. Magyarország az elmúlt évtizedekben a belsőégésű motorok gyártásának regionális vezető hatalmává vált.

Az országban az egész világon számon tartott akadémiai és egyetemi oktatási, innovációs és k+f infrastruktúra van jelen, ami jelentős hatással volt arra, hogy olyan gyártók és OEM-ek (Original Equipment Manufacturer, a végtermék gyártója = konkrétan jelen esetben maga az autógyár), mint az Audi, a Bosch, a Knorr-Bremse, a Magna-Steyer és a ThyssenKrupp is itt hozzon létre k+f központokat.

A globalizációs hatások gerjesztette folyamatok következtében a gyártók és TIER-1-es beszállítók tevékenységük egyre nagyobb hányadát kívánják költségracionalizációs okokból a gyárkapun kívülre helyezni. Magyarország több lépést tett annak érdekében, hogy a helyi beszállító kkv-k meg tudjanak felelni a gyártók elvárásainak. Ez az elsősorban magyar tulajdonban levő autóipari beszállító vállalatok tudatos fejlesztését jelenti, ami az innovációs és k+f potenciálok növelésében, jól képzett munkavállalók felvételében és az egyetemekkel, főiskolákkal való kapcsolatok elmélyítésében nyilvánul meg elsősorban.

A járműipar főbb adatai
A járműipar százalékos aránya az ipari termelésen belül18,05
Exportárbevétel a teljes árbevétel százalékában92,2
Járműgyártás exportárbevétele15 milliárd euró
Az ágazatban foglalkoztatottak száma100 ezer fő
Járműipari vállalkozások száma620
A külföldi tőke százalékos részesedése az ágazaton belül75
A járműipar kibocsátása a teljes feldolgozóipari kibocsátás százalékában16,32
A járműipar aránya a teljes feldolgozóipari GDP százalékában14,00
A járműipar százalékos aránya a teljes magyar termékexporton belül9,81