Egyelőre ugyan fizikai képtelenségnek tűnik, hogy a kistelepülések többsége nullszaldós költségvetést fogadjon el, a kisközségek és a jelentős saját bevétellel nem rendelkező települések képtelenek idei költségvetésüket hiány nélkül tervezni. Az állam pótlólagos támogatásával azonban több önkormányzat is megmenekülhet: a jelenlegi állás szerint mintegy 1800 település lesz kénytelen hiánnyal tervezni büdzséjét, ami ellentétes az önkormányzati törvény előírásaival. A Belügyminisztérium 42 milliárd, önkormányzatoknak szánt forint sorsáról dönthet, szakértői számítások szerint a kistelepülések büdzséinek befoltozására ebből összesen 5 milliárd forintra lehet szükség.

A következő hónapokban az egyik legfontosabb kormányzati feladat, hogy a költségvetési rendeletek ismeretében egyesével megvizsgálják a kötelező önkormányzati feladatokat, összehasonlítások után pedig döntés szülessen arról, hogy a bajba kerülő önkormányzatokat megilleti-e pótlólagos támogatás − mondta a Napi Gazdaságnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke. Ehhez meg kell vizsgálni, hogy van-e az érintett önkormányzatnál "eltérített bérjuttatási rendelet" vagy éppen azt, hogy mit tartalmaz a cafeteria szabályzata. A feladatfinanszírozás és a költségvetések összehangolt vizsgálatára a TÖOSZ-elnök négy hónapot javasol, ennyi idő elegendő arra is, hogy az állam felmérje, mennyire felelősen gazdálkodott az adott település. A felülvizsgálatra négy hónapnál hosszabb idő nem áll rendelkezésre, a legtöbb településnek ugyanis szeptember végén lejár a folyószámlahitele.

Szakértők szerint az állami beavatkozás egyfajta kompenzáció is a kormány részéről, a normatíva feladatfinanszírozás alapján való szétosztása ugyanis működhet jól, egyelőre azonban ez csak "részleges". A kidolgozásnál számos tényezőt és a kiugró különbséget sem vették figyelembe, más hivatali létszámra van szüksége például egy jelentős üdülőterülettel, mint a csak egy állandó lakossal rendelkező településnek. A feladatfinanszírozás kidolgozatlanságát bizonyítja, hogy a törvény nem tér ki azon alapvető önkormányzati szolgáltatásokra, amelyekre már nem jár állami normatíva.