Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Büszke lennék, ha azt mondhatnám, hogy halálra kerestük magunkat a produkcióval, de nem így van − mondta a Napi Gazdaságnak az István, a király című előadás kapcsán Rosta Mária producer. Hozzátette: nullszaldós lehet a pénzügyi mérleg. A nullszaldó ebben az esetben azt jelenti, hogy a Zikkurat Színpadi Ügynökség, a Manna Kulturális Egyesület és a Zikkurat Ur-Nammu Művészeti Kft. közösen körülbelül két éve dolgoztak az öt lement előadáson. Miután a Zikkurat és az Ur-Nammu nem iparszerűen állít elő produkciókat, így a bevételnek az említett időintervallumot kell finanszíroznia.

Az ismert zenész és előadóművész Szörényi család cégei és a Manna hozta létre a háromszázmillió forint feletti költségvetésű produkciót. Az állam támogatásként az Aréna használatára rendelkezésére álló napjaiból egyet átengedett a produkciónak − ám még így is bőven maradt bevétele a csarnoküzemeltetőnek, mert a produkció öt napot tartózkodott a házban. (Információnk szerint az állami támogatás értéke tízmillió forint körüli volt.) A főváros nettó 15,7 millió forintot adott, amit két részletben utalt át 2012-ben és az idén − tette hozzá a producer.

Az Aréna nagyon sokba kerül, részben ez a magyarázata annak, hogy az augusztus 29-i főpróbát és a 30−31-i eladásokat nem követték újabbak, ráadásul nem csupán az előadások napjaira kellett kibérelniük a létesítményt, hanem már a megelőző három napra is, egyebek között a monumentális díszlet megépítése miatt.

A darabot végül negyvenezren látták élőben: a három szegedi előadáson összesen 12 ezer néző volt, a főpróbán pedig hatszáz, az Aréna két előadására és a főpróbára pedig összesen 28 ezer jegyet adtak el. A szegedi és a budapesti előadások között eltelt kilenc nap alatt − az Imédia Kft. adatai szerint − több mint 34 millió internetes kattintást regisztráltak a produkcióval kapcsolatban megjelent írásokra. Augusztus 20-án este pedig több mint nyolcszázezren nézték végig a darabot az RTL Klub adásában, s az online "követéseknek" is köszönhetően mára mintegy egymillió azoknak a száma, akik részesei voltak az előadásnak. Az RTL Klubbal kötött megállapodás közel sincs azokhoz az álomszámokhoz, mint amit rebesgetnek róla. Az RTL Klubbal való kapcsolat nagyon fontos volt a produkció szempontjából, hiszen ezáltal országosan ismert lett - mondta a producer. (Korábban a hagyományokhoz híven az MTVA-nak ajánlották fel a jogokat, de a közmédia döntéshozói nem is válaszoltak.)

Az előadást így a nézők tartották el, s ez a produkció bebizonyította, hogy működik a vásárlói piac is, főleg ilyen kulturális esemény kapcsán − emelte ki Rosta Mária. A jegybevételen és az említett állami és önkormányzati támogatáson túl más forrás nem állt rendelkezésre.

A szegedi bemutató a Szegedi Szabadtéri Játékok részéről tiszta vásárlás volt, ami a Játékok életében nem ritka, tehát nem koprodukcióról volt szó. (A Szabadtéri Játékok ezen túl a televíziós felvételhez is hozzájárult.) Lehet, hogy még két-három előadást el tudtak volna adni Szegeden, de a megállapodás ennyiről szólt és már szabad idő sem állt rendelkezésre. Klasszikus értelemben vett szponzorokat nem találni az előadás mellett.

Magánvállalkozás lévén a produkció minden pénzügyi részletébe nem kívánt beavatni Rosta Mária, de mint elmondta, nagyon költséges előadásról volt szó, még hitelt is kellett használniuk. A kiadásokat növelte, hogy hosszú, július 1-jétől tartó próbaidőszak előzte meg a bemutatókat, amit Magyarországon szokatlanul, ugyanakkora helyen bonyolítottak, amekkora színpadon (860 négyzetméteren) játszódott az előadás. Ennek oka az volt, hogy sem Szegeden, sem az Arénában nem lett volna idő a produkciót felnagyítani, hiszen ötventagú zenekar, 250 statiszta, táncos tömeg és 20 szólista mintegy 110 perces mozgatásáról van szó. Összességében körülbelül háromszáz személyt érintett a bemutató − emelte ki Rosta Mária.