Drágább, ennek ellenére kevésbé hatékony és gördülékeny az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által irányított betegszállítás, a rendszer a betegeknek, a szállítóknak és az ellátórendszernek pluszterheket jelent, a júniusban indult rendszert összeomlás fenyegetheti − értesült több forrásból a Napi Gazdaság. A mentés és az utcai balesetek kivételével a betegeket az egészségügyi intézmények között, illetve haza magánvállalkozások szállítják. A távolsági, azaz a megyék közötti logisztikát, az úgynevezett programozott szállításokon − művese- és rendszeres onkológiai kezelésre járó betegek − kívül tavaly június 1-je óta "elviekben" az OMSZ irányítja és osztja el a betegszállítók között a területi ellátási kötelezettség (tek) alapján. Az OMSZ-irányítástól hatékonyságot, kevesebb kilométert vártak, a rendszer azonban nem az elképzeléseknek megfelelően üzemel, a beteg nélkül futott, üres kilométerek száma nőtt, a betegszállítók többet vannak úton, a csoportos betegszállítási mutató, az autók kihasználtsága, költséghatékonysága romlott.

A megnövekedett munkával és költséggel szemben ugyanakkor felülről zárt, több száz millió forinttal csökkentett, az üzemanyagár-emelkedést figyelmen kívül hagyó kassza áll, ami miatt rohamosan mennek tönkre, adósodnak el a betegszállító vállalkozások. Az összeomlással fenyegetett rendszer csak azért működik még, mert a kocsik amortizációját használják fel, ezzel viszont a műszaki katasztrófát kockáztatják a szolgáltatók. A kilométerdíj a 110 forint feletti szintről 99 forintra csökkent, a betegszállítók az ügyeleti ellátásra nem kapnak többletfinanszírozást, ráadásul máig érthetetlen módon a fertőző és tudatzavart betegek szállítását is a csoportos betegszállításhoz rendelték.

Az új OMSZ-irányításra mintegy 2 milliárd forintot költöttek, a rendszert azonban nem gondolták át, az egységes országos hívószám, illetve az online elérhetőség máig esetleges és bizonytalan − állítják forrásaink. Az OMSZ-koordináció miatt megszűnt a kommunikáció a beteg és a betegszállító között, ami az időveszteség mellett kényelmetlenséget is jelenthet. Az átálláskori időszakhoz képest ugyan már kevesebb információ veszik el, a helyzet azonban még mindig rosszabb, mint amikor a betegszállítók végezték az irányítást.

Kép: MTI