A MÁV Zrt. megújítja a cég működési struktúráját, ennek jegyében hozták létre a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt.-t, ami várhatóan április elejétől kezdi meg működését. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő cég működteti a pályát, s a társasághoz kerülnek mindazok az eszközök, amelyek ehhez szükségesek. Ez egy 16-17 ezer fős vállalkozás lesz. Miután a MÁV Zrt.-nek magas a külső hitelállománya, a bankokkal is tárgyalnia kell az átalakításról − mondta Dávid Ilona, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója egy sajtóbeszélgetésen.

A vasúti személyszállítás terén is változások lesznek. A vontatást végző MÁV-Trakció Zrt., a karbantartással foglalkozó MÁV-Gépészet Zrt., illetve a MÁV-Start Zrt. tevékenységét összevonják, mert a cégek önálló működése nem bizonyult kellően hatékonynak − mondta a vezérigazgató. (Az említett cégeket néhány évvel ezelőtt hozták létre, hogy elkülöníthessék a különböző profilokat.) Dávid Ilona lapunk érdeklődésére elmondta, a tevékenység összevonása az első lépés, idővel a Trakciót és a Gépészetet is beolvasztják a vasúti személyszállító cégbe. Az említett átalakítások után a MÁV Zrt. holdingként működik, a tulajdonosi, irányítói és kontrolljogokat gyakorolja majd a leányvállalatok fölött − tette hozzá a vezérigazgató, aki az idei átalakítások után jövőre már stabil működésre számít.

A vezérigazgató hangsúlyozta: a cégnek fel kell készülnie arra az időszakra, amikor a liberalizáció Magyarországon is eléri a vasúti személyszállítást. Bádonfainé Szikszai Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy az előzetes adatok alapján a MÁV Zrt. árbevétele tavaly 166 milliárd forint volt, ami némileg elmarad az előző évitől. Mindez a pályahasználati díjbevétel csökkenéséből adódik. A várakozások szerint tavaly nulla körüli üzleti eredménye lehetett a MÁV Zrt.-nek, szemben a 2011-es 29 milliárd forint veszteséggel.

Ungvári Csaba vezérigazgató-helyettes elmondta: tavaly mind a belföldi, mind pedig a nemzetközi forgalomban nőtt az utasok száma. Márciustól némi változás várható az árazásban: azoknak ugyanis, akik korábban veszik meg a helyjegyüket, kevesebbet kell majd fizetniük azokhoz képest, akik az utolsó pillanatban váltják meg. A helyjegy ára szintén differenciált lesz azért, mert így jobban tervezhető az utasszállítás.

 

Főbb pénzügyi adatok, milliárd forint
MÁV Zrt.MÁV-Start Zrt.
Pályavasúti és központi szolgáltatásokSzemélyszállítás
2011201220112012
Árbevétel1731667273
Üzleti eredmény−29−013
Pénzügyi eredmény−9−8−0−0
Adózás előtti eredmény13−813
Adósságállomány205156
* 2012 várható
Forrás: MÁV Zrt.