A kampány kezdeti szakasza után vélhetően a biztosítók is elkezdik értékelni a helyzetet, amelyről látható, hogy a piac dinamikája alapvetően más, mint korábban - mondta Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. A szakember szerint a beszakadt díjak révén az új kötések esetében 25 (akár 30) százalékot is meghaladhatja az áresés. Érdekes ugyanakkor, hogy az ügyfelek ezekben a napokban "térnek" vissza a piacra - a kalkulációk száma csak mostanság kezdik meghaladni a korábbi évek számait.

Miután alacsonyabb díjszintről lép lejjebb a piac, a százalékos eltérés már nem olyan vonzó, ha forintosítva látják a váltók a különbségeket. Ez is oka lehet annak, hogy a mostani kampányban kissé halasztódnak a kötések. Csikós Dániel szerint nagyjából 700 ezer váltóval azért biztosan lehet számolni. A Genertel az idén - a tavalyi állományvesztés után - a nyertes oldalon lesz, a vezérigazgató a jelenlegi 80 ezer autós létszám duplázására készül.

A társaság megítélése szerint az emberek kevesebbet használják ugyan az autójukat, ám ez nem általános. Épp ezért a biztosító idén először a futásteljesítmény alapján ad kedvezményt: az 5000 kilométer alatt futó autók számottevő díjkedvezményt kapnak. Csikós Dániel szerint az eddigi kalkulációk alapján az ügyfelek a valós teljesítmény alapján választanak. Közel 50 ezer kalkuláció alapján látható, hogy az ügyfeleknek csak közel 30 százaléka választja a minimális futásteljesítményt. A hatályos szabályok szerint a biztosító - ha elfogadja az ajánmlatot - magasabb díjat év közben már nem számíthat fel az ügyfélnek, akkor sem, ha az autós pl. meghaladja a vállalt futásteljesítményt.

A Genertel szakemberei emellett az együttkötésre esküsznek, ám itt a gépjárművekhez köthető egyéb biztosításokra helyezik a hangsúlyt. A mostani szerződők 27 százaléka választott a Genertelnél teljeskörű cascot, 45 százalékuk pedig miniCascot, amely például a lopáskár nélküli kockázatot visz. Új elem a miniCasco extra szolgáltatás, amely havi 500 forintért karabol esetén 200 ezer forintig önrész nélkül térít és szélvédő-, kátyú-, és defekt- és balesetbiztosítást tartalmaz. A kgfb-hez a cég ingyenes asszisztencia-szolgáltatást is kínál. Ezek a szolgáltatások abba az irányba hatnak, hogy az autós már ne pusztán a díj alapján válasszon kötelező biztosítást, hanem valóban a szolgáltatás irányába mozduljon: azaz okozott balesetnél is fontos legyen, kinél van a kötelező, mert segíteni tud a bajt okozó biztosítón is.

Csikós Dániel szerint a kgfb-piac megérett a változásra. A díjhirdetés liberalizációja a szakember szerint nem okozhatna gondot a díjak áttekintétéseben, sőt, épp a jelenlegi piac kiszolgáltatottságát szüntetné meg.

 

Csúszik a profitabilitás

A tavalyi piaci körülmények okolhatóak jórészt azért, hogy a Genertel az eredeti tervekkel ellentétben nem lett idén nyereséges. Csikós Dániel szerint a válság okán felülvizsgált tervek most 2013 végére várnak el profitot a direktbiztosítótól.