A Napi Gazdaság értékelése szerint az évi egyszeri díjhirdetés értelmetlen volta arra kényszerítette ismét a hazai biztosítótársaságokat, hogy tovább folytassák az esztelen díjversenyt a hazai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon.

A korábbi években piacot vesztő biztosítók - Groupama, Uniqa - ezúttal drasztikus árleveréssel igyekeznek visszatérni a versenybe - utóbbinál az alapdíj a kedvezményekkel, akár 60 százalékkal is csökkenthető. Emellett véleményünk szerint a kgfb-piacra is alapvetően hat a banki különadó: azok a kisebb biztosítók, amelyek veszteséges voltuk miatt immár akár létükben is fenyegetettnek számítanak, most komoly szereplőként igyekeznek számottevő ügyfélkört magukhoz vonzani.

Ez az üzletpolitika a keresztértékesítés révén talán a Magyar Posta Biztosítónak jöhet be igazán, s jó helyzetben lehet a Genertel is, ám a Wabard és a Köbe esetében újabb kockázatokat jelenthet. A lista harmadik csopotját a tavalyi kampány nyertesei adják, ahol - természetesen - elindult a konszolidáció: a K&H Biztosító átlagdíjai egyértelműen emelkedtek, de összességében nem vesz részt a díjerózióban az Allianz és - komoly meglepetésre - az Astra sem.

A biztosító negyedik körét a kiszámítható árképzésű biztosítók alkotják. A nagyok közül ide tartozik az Aegon és a Generali, míg a kisebb társaságok közül Signal és az Union igyekszik úgy kitűnni, hogy kockázatarányos díjszabást alkalmaz.

Kedvezmény a fő károkozói okra?

Külön kérdést jelentenek a kedvezmények, amelyek kapcsán néhány bizonyosan felkelti majd a PSZÁF figyelmét.

A legkérdésesebb megoldást a Köbe alkalmazza: a társaságnál a gyorshajtás utáni bírságra köthető kiegészítő biztosítás a kötelező mellé. Azon túl, hogy kérdéses az, hogy egy biztosító morálisan adhat-e fedezetet olyan tettre, amely a hatályos jogszabályok alapján büntethető (ráadásul elvben a biztosítót mentesítheti is a kártérítési felelősség alól), maga a kedvezmény is erősen kérdéses. A szabályok szerint a Köbe egy éven belül csak a második büntetést fizeti, azt is csak maximum 30 ezer forintos értékig (ez az összeghatár a legalacsonyabb gyorshajtási tétel), ráadásul 5000 forintos összeg mellett. Miután a biztosítás díja 5100 forint, érezhetően olyan marketing-kedvezményről van szó, amely arra alkalmas csak, hogy beszéljenek róla. A biztositas.hu azonnal kapott is az alkalmon és - félretéve a morális megfontolásokat - körbe is vitte a biztosítás hírét....

Aligha lehet bármilyen kockázati alapon megalapozottnak kimutatni a CIG EMABIT biztosítósoknak szóló 93 százalékos díjkedvezményét: a közvélemény aligha fogadja majd örömmel, hogy a biztosítók mások díján megkeresik saját munkatársaik kgfb-biztosításának fedezetét.

Nehezen védhető kedvezmények

A Napi Gazdaság évek óta folyamatosan jelzi: a kgfb-kampány során előjött kedvezmények döntő részét lényegében nem szabadna a piacra engedni, hiszen semmi közük nincs a kockázatarányos árazáshoz.

A kockázattal összefüggő kedvezmények közül statisztikailag alátámasztható a gyermek-kedvezmény, hiszen a szülők jobban vigyáznak vezetés közben. Ugyancsak érthető a több autós kedvezmény, hiszen a 2. autó a családban rendszerint kevesebbet megy. A korhatár régóta jelzi előre az alaposságot, s bár pl. a nyugdíjas kedvezménynél kérdéses lehet, hogy a megkopott reflexek miatt hogyan reagál az idősebb sofőr, nem feledhető el, hogy a nyugdíjasok többet használják a tömegközlekedést - már csak azért is, mert számunkra ingyenes. E téren ugyanakkor kérdéses pl., hogy a devizahiteleseknek adott Magyar Posta Biztosító kedvezményt mi vezette: mondhatjuk, hogy az illető az adósság miatt vélhetően kevesebbet vezet, ám a törlesztés gondjai aligha teszik nyugodtabbá vezetés közben. Ráadásul a megoldás igen érdekes helyzetet teremt: a végtörlesztők - hacsak nem forinthitelből tették - kimaradnjak a kedvezményből.

A biztosításhoz kapcsolódó költségek kapcsán számokkal alátámasztható az érvelés, hogy adható kedvezmény az éves díjfizetéshez, az internetes szerződéskötést és adatáramlást lehetővé tevő e-kgfb esetében. Kérdéses ugyanakkor, hogy az e-mail megadása révén javulhat-e annak lehetősége, hogy az adott ügyfelet újabb biztosítások kötésére bírja rá biztosítója - ez tehát tisztán marketing kedvezmény. Mint ahogy ilyennek volt mondható a korábbi évek - önbevalláson alapuló - jó vezetői kedvezménye a Köbénél, vagy épp az Autó-Motor előfizetőinek járó kedvezmény a Magyar Posta Biztosítónál. Ugyancsak nehéz másra, mint ügyfélcsalogatásra gondolni akkor, amikor a Generali a károkozó autósnak is kínál kiegészítő biztosítást - főleg akkor, ha jól látható, hogy a biztosító egyérttelműen a károkozás-mentes autósoknak kínálja a legnagyobb kedvezményeket.

Ami a fenti kedvezményekben közös, hogy annak mértékét a meghatározáskor már egész biztosan nem a kockázatarányosság mozgatta - egy e-mail cím megszerzése, vagy egy Facebook-csatlakozás ma aligha ér 25 százalékos kedvezményt - miként például az Uniqa ajánlatában ma megtalálható.

Az elmúlt év komoly felismerése volt - és a K&H ki is használta -, hogy a gépjármű-biztosítások együttkötése számottevő lehetőségeket hordoz. Az idén számottevően bővült a kiegészítő kedvezmények köre, így csökkentett térítésű casco, szélvédő és assistance szolgáltatás mellett. A CLB biztosítási alkusz a legkockázatosabbnak az Aegon megoldását tartja. Németh Péter, az alkuszcég kommunikációs igazgatója szerint ugyanios, ha az ügyfél bevállalja, hogy több biztosítást is megköt a társaságnál, ám januártól mégsem kezdi el fizetni az új biztosításait, a rendkívül lecsökkentett kgfb-díjat az Aegon már nem fogja tudni módosítani.

Az ügyfélnek rövid távon jó

Az viszont tény - érthetünk egyet Vass Gáborral, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetőjével, hogy a baleseti adó várható árnövelő hatását akár teljes egészében is meg tudja spórolni az, aki alaposan áttanulmányozza az ajánlatokat és egy kis szerencséje is van.

Más kérdés, hogy a díjak további zuhanása a szakmát újabb mélyütésként érheti - a biztosítók még többet vesztenek majd az üzletágon, az egymással immár késhegyig menő - és a hirdetések miatt drága - harcot folytató alkuszok sokkal kisebb díj után kapják jutalékukat. Ne gondoljuk azt, hogy itt megáll a folyamat: a mostani helyzet kárát az ügyfelek is megérzik majd  pl. lelassult kárügyintézéssel kerülnek majd szembe. Mert csodák nincsenek....

 

Példaszámítás*
Biztosító20112012díjváltozás%
KÖBE30 150 Ft19 345 Ft-10 805 Ft-36%
Wabard26 160 Ft22 332 Ft-3 828 Ft-15%
MPB28 130 Ft22 499 Ft-5 631 Ft-20%
Uniqa30 275 Ft22 593 Ft-7 682 Ft-25%
Genertel38 570 Ft23 930 Ft-14 640 Ft-38%
Signal25 155 Ft24 907 Ft-248 Ft-1%
Allianz25 020 Ft27 120 Ft2 100 Ft8%
Astra24 030 Ft27 396 Ft3 366 Ft14%
MKB26 290 Ft29 980 Ft3 690 Ft14%
K&H34 075 Ft30 024 Ft-4 051 Ft-12%
Aegon36 180 Ft34 392 Ft-1 788 Ft-5%
Generali45 750 Ft37 204 Ft-8 546 Ft-19%
Union19 715 Ft38 413 Ft18 698 Ft95%
Group. Gar.50 510 Ft45 358 Ft-5 152 Ft-10%
ÁTLAG31 429 Ft28 964 Ft-2 466 Ft-8%
* Budapesti,45 éves férfi, családi (gyermek) kedvezménnyel, Astra 1,4, benzin B1 fokozatban, kármentes
Forrás: Netrisk.hu