A szívem szakad meg, milliárdos értékek enyésznek el - így kommentálta az országszerte üresen álló autókereskedések látványát Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke mai tájékoztatóján. A Gémosz adatai szerint harmadik éve veszteséges a magyarországi autókereskedelem, és az előrejelzések szerint a következő években sem várható változás e téren.

Húszezer munkahely szűnt meg

A kereskedőket a gépjárműpiac visszaesése mellett az árbevételre kivetett válságadó is sújtja - ez összességében 1,5-2 milliárd forintos terhet jelent -, amely alól az ígéretek ellenére sem kaptak mentesítést. További fájó pont - panaszolják a hazai cégek -, hogy az importőrök, amelyek külföldi tulajdonú multinacionális vállalatok, gyorsan kikerültek a válságadó hatálya alól (ők ugyanis nagykereskedelmet folytatnak), miközben a magyar tulajdonban lévő kkv-szereplőket, mint kiskereskedőket - messze erejükön felül terheli ez az adónem.

A Gémosz arra számít, hogy a jövő évre várható adóteher-növekedés miatt még több autókereskedés zárhat be és még több munkahely szűnhet meg. Az ágazat veszteségei már eddig is tetemesek: harmincezerről tízezerre zuhant a munkahelyek száma. Ez azzal párhuzamosan történt, hogy a márkaszalonok száma a 2007-es mintegy 1100-ról 722-re csökkent, és a megmaradó kereskedések és márkaszervizek is elbocsátásokat hajtottak végre. A 722 szalon 470 kereskedésben található, a több márkás értékesítés terjedésének köszönhetően - az 1100 szalon korábban mintegy ezer telephelyet jelentett.

Márkák tűntek el

Koncentrálódott a tulajdonosi kör is, számuk 850-ről 329-re esett vissza. A bezárt kereskedések jó része - értékesíthetőség híján - banki portfóliókban van vagy profilt váltott, de nagy többségük üresen áll, állaga romlik.

A Suzuki az élen

Bár az értékesítési toplistán a Suzuki a néhány évvel ezelőtti első helyről a 9.-re esett vissza az októberi adatok szerint, mégis ezt a márkát forgalmazzák a legtöbb helyen, összesen 50 szalonban. Ezzel megosztott első helyen áll a Renault-val együtt, majd 49-cel a Ford, 45-tel pedig a Chevrolet.

A márkakereskedések megyénkénti eloszlása óriási különbségeket mutat: míg Budapesten 87 kereskedés található, egyes megyékben ez a szám nem, vagy csak alig éri el a 10-et. Az értékesítés így méginkább a fővárosra és Pest megyére koncentrálódik, a válság előtti 40 százalékról e térség aránya 60 százalék fölé ment, miközben vannak olyan régiók, ahonnan márkák tűntek el. A mai helyzetből visszatekintve könnyű azt mondani, hogy nem kellett volna ennyi szalont nyitni - mondta Gablini, de emlékeztetett arra, hogy 2004-ben a külföldi elemzők vélekedtek úgy, hogy 2010-re elérhető a 300 ezer darabos éves értékesítés a magyar piacon.

Fókuszban a márkaszervizek

Ebben a helyzetben a korábbiaknál is erősebben akarnak a szervizelésre koncentrálni a márkakereskedők. Ez annál is inkább fontos, mert az újautó-eladások csökkenését késéssel, de követte a márkaszervizek forgalmának visszaesése - fogalmazott Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakember szerint a márkaszervizek forgalomcsökkenése részben a garanciális javítási idő kifutásával, részben a márkaszervizek körüli kommunikációval magyarázható.

Az MGE "Értünk hozzá" szlogennel most induló kampánya épp a márkaszervizek népszerűségét hivatott növelni, értékeit tudatosítani. Erdélyi úgy vélte, 6-8 éves korig a márkaszervizekben kellene javítani az autókat, így van helyük a piacon a független szervizeknek is, de a feketén dolgozókat ki kellene szorítani az ágazatból. Gablini utóbbi kapcsán elmondta: hihetetlen mértékben megnőtt a gyári minősítés nélküli alkatrészek forgalma, de terjed a márkás dobozban forgalmazott, hamisított motorolaj is. Erdélyi aláhúzta, hogy az elmúlt években jelentősen csökkentek a márkaszervizek óradíjai. A kampányban azt próbálják tudatosítani, hogy a márkaszervizek nem olyan helyek, ahol méregdrágán szétlopják az autót - ott értenek a legjobban a márkához.

Vissza az áfát

Minden korábbit alulmúló lakossági újautó-finanszírozásról számolt be Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára. Szerinte az, hogy a céges autóvásárlások után, ha azt nyíltvégű pénzügyi lízing vagy operatív lízing keretében valósítják meg, visszaigényelhetővé válik az áfa, jelentősen növelhetné a hazai piacot és a finanszírozás részesedését is. Ellentétesen hat ugyanakkor a cégautóadó növekedése és a gazdaság fékeződése, így csak néhány százalékos forgalomnövekedésre van kilátás. Erdélyi a cégautóadó kapcsán megjegyezte: pozitívum, hogy a kisebb környezetterhelésű járművek után kevesebbet kell fizetni, ami az új autók vásárlása felé tereli a cégeket.

Az autókereskedők 2012-es kilátásait a forint euróhoz viszonyított helyzete is alapvetően meghatározza. A cégek 2011-re 270-280 forint körüli euróárfolyammal terveztek, és most úgy tűnik, 2012-re 300-310 forinttal kell számolniuk - vélekedett Erdélyi. A szakember szerint amíg nem tud visszaerősödni a forint 280-290-es euróárfolyamra, addig nem lehet érdemi árcsökkenésre számítani.

Az MGE elnöke korábban azt mondta, hogy a piac leragadt a tavalyi szint körül, és az idei, várhatóan 45 ezer új személyautó után jövőre is jó, ha 50 ezer darabot fognak értékesíteni a kereskedők. Az MGE korábban még 52 ezres idei személyautó-darabszámot jósolt.