Finisben a beszélő autók

Előző héten a CoCarX, vagyis a kibővített kutatás az együttműködő autókról program záró prezentációjaként mutatta be a Ford a járművek közti kommunikáció terén elért legújabb fejlesztéseit. Ez egyben a 2009-ben útjára indult program eddigi csúcsának is tekinthető, amelynek célja olyan rendszerek és infrastruktúra kifejlesztése volt, amelyben az autók képesek egymást tájékoztatni a veszélyekről, a közlekedési helyzetről és a forgalmi információkról.

A Ford két S-Max egyterűbe építette be innovációit, melyek elsődlegesen a fokozott biztonságot szolgálják. Ha például az elöl haladó S-Maxnak váratlanul fékeznie kell, akkor a mögötte haladó autóban 100 ezredmásodpercen belül vészjelzés jelenik meg. Christian Ress, a globális vezetést segítő és aktív biztonsági csoport kapcsolat-technikai szakértője szerint bár a beszélő autók gondolata elsőre a gyermekfilmeket juttatja az emberek eszébe, valójában ennél jóval komolyabb dologról van szó. Az intelligens autók ugyanis olyan vészhelyzetekre is képesek felhívni a sofőr figyelmét, amit ő máskülönben nem érzékelne.

A láthatatlan veszélyekre is figyelmeztet


A Ford palettáján már kaphatók olyan technológiákkal ellátott járművek, amelyek a forgalmi környezetből érkező információk alapján képesek vezetőiket segíteni. Ilyen technológia a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávtartó asszisztens, az alacsony sebességen működő biztonsági rendszer, a vezetősegítő rendszer, az adaptív sebességtartó automatika és a jelzőtábla felismerő rendszer. A járművek közötti kommunikációs rendszer azonban korábban képes figyelmeztetni az olyan veszélyekre vagy hirtelen megváltozott körülményekre, amelyek kívül esnek a vezető látómezején vagy az autó rendszereinek, például a radarok, a fényérzékelő rendszerek vagy a kamerák érzékelési területén. Azzal, hogy megosztják egymással a helyzetre, a sebességre, a haladási irányra vonatkozó vagy például az elektronikus menetstabilizálótól vagy kipörgésgátlótól kapott telemetrikus adatokat, a rendszerben összekapcsolt autók figyelmeztethetik egymást, ha valamelyikük ütközési pályán halad egy másik autóval, ha egy be nem látható kanyart követően áll a forgalom, vagy ha éppen a sávváltás járna ütközésveszéllyel. Az egymással kapcsolatban álló autók ráadásul nem csak a baleseti statisztikákra lesznek jó hatással, de segítségével gyorsulhat a forgalom ritmusa, ezzel egyenes arányban pedig csökkenhet az autók széndioxid-kibocsátása is.