A Toyota célja, hogy maximalizálja európai gyártási kapacitásai kihasználtságát: a tervek szerint a tavalyi 808 ezer darabos európai eladási mennyiséget két-három év alatt ismét egymillió közelébe emeli. A vállalat korábban azt jelentette be, hogy európai gyáraiban április-május során átmeneti termeléskiigazítást tervez a japán földrengés következtében, májustól pedig csökkentett kapacitással folytatódik a gyárak működése, az alkatrészellátás helyzetéhez igazodva − mondta Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke egy sajtóbeszélgetésen.

A kontinens gyárainak kihasználtsága az európai autóeladások 2008 és 2010 közötti csökkenése miatt visszaesett. A visszahívások után 2010-ben pesszimista kilátásokkal tekintett a vállalat az európai piacokra (a tervek 720-730 ezer gépkocsi eladásáról szóltak ekkor), a 2010-es pénzügyi év végére azonban az európai értékesítés ismét nyereséges lett. A Toyota és Lexus modellek tavalyi 808 ezres eladási mennyisége európai szinten 4,4 százalékos piaci részt jelentett. Az idei első negyedév ennél kedvezőbb adatokat mutat, január és március között több mint 233 ezer Toyota és Lexus gépkocsi talált gazdára a kontinensen, ami 4,7 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A negyedéves értékesítés 2009 márciusa óta először emelkedett 100 ezer darab fölé, a 6519 értékesített Lexus márkájú gépkocsi pedig minden idők legjobb európai eredményét jelenti. A magyar piacról az elnök elmondta, az elmúlt két-három évben meglehetősen nehéz körülmények alakultak ki itt az autóipar számára, a vállalat azonban bízik a növekedés − előrejelzések szerinti − beindulásában az év második felétől. Néhány éven belül pedig visszatérhet a korábbi 10-12 ezres értékesítési darabszám. Az Európában tavaly eladott Toyoták és Lexusok 10-11 százaléka volt  hibrid (utóbbi márkánál átlagosan 50 százalék feletti, Németországban  pedig 85-90 százalék volt az arány). Idén március-áprilisban azonban az  arány megközelítette a 25 százalékot, elsősorban a néhány hónapja  bemutatott Auris hibrid modellje miatt, amely az autóipar történetében  az első középkategóriás − a Priusszal ellentétben hagyományos  formavilágú − full hibrid autó. Emellett a szintén kedvezően fogadott  Lexus CT 200h is hozzájárult az emelkedéshez − tette hozzá az elnök.  Leroy szerint a Toyota célja a hibridek teljes értékesítésben elfoglalt  10 százalék körüli részarányának megduplázása a következő öt-tíz évben.  Ennek érdekében már a jövő év második felében piacra kerül a kis  kategóriás Yaris full hibrid változata is. A Toyota 14 évvel ezelőtt  kezdte a hibrid technológia fejlesztését, ami úttörő szerepet  biztosított a vállalatnak ezen a területen; mára több mint 3 millió  hibrid Toyota és Lexus van a piacon − fogalmazott Leroy.

A Toyota tíz éven belül teljes modellpalettáján választhatóvá teszi a  hibrid technológiát. Senki sem tudja, mi lesz a végső válasz a  fosszilis üzemanyagok utáni időszakban, a hibrid azonban − a különböző  meghajtások közötti kereszttechnológia jellege miatt − mindenképpen a  középpontban marad. A hibrid megoldások használhatók a benzines motorok  mellett a dízelek, a teljesen elektromos meghajtású autók, illetve  az üzemanyagcellás technológia hatásfokának javítására is.

A Toyota alapvető stratégiája, hogy japán gyártóbázisát megőrizve a gyártás minél nagyobb hányada az adott piachoz közel történjen, az Európában eladott autók fele már most európai gyártósorokról kerül le, az Egyesült Államokban még magasabb ez az arány. A jövőben a társaság folytatja e stratégia fejlesztését, a helyi beszállítók arányának lépésről lépésre történő növelését. A Yaris európai gyártása kapcsán például a szükséges beszerzések 80 százalék feletti aránya helyben történik. A törekvésnek határt szab azonban, hogy bizonyos alkatrészeket Japánban nagyságrenddel nagyobb mennyiségben tud beszerezni a vállalat, ami alacsonyabb árat eredményez. Az elnök szerint a Toyota amellett, hogy nem tervezi európai kapacitásai csökkentését vagy gyárak bezárását, kapacitásnövelő beruházásokban sem gondolkodik.