A kormány több egymástól független támogatási formát működtet, illetve tervez bevezetni a lakossági energiahatékonyság támogatására. Ezek azonban nincsenek összehangolva, és gyakran inkább versenyeznek, ahelyett hogy egymásra épülnének, illetve segítenék egymást - hangsúlyozza a Mehi.

Ez a probléma az otthon melegável

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kezeli az Otthon melege programot, mely lakossági energetikai korszerűsítésekre - beleértve az elavult háztartási gépek cseréjét is - vissza nem térítendő támogatást nyújt a központi költségvetés forrásaiból. Jelenleg ez az egyetlen vissza nem térítendő elven működő program, forrásai azonban korlátozottak. Évi 5-10 milliárd forint jut rá, amelynek csak 2020-ig mintegy 1600 milliárd forintnyi beruházási igényt kellene kielégítenie. Ráadásul a program utófinanszírozású, azaz a támogatás igénybe vételéhez előbb a teljes beruházást be kell fejezni, mely komplex energetikai lakásfelújítás esetén több milliós költséget is jelenthet egy-egy családnak. Így a valóságban főként a jómódú, hitelképes családok részesülnek e forrásból - hívja fel a figyelmet a Mehi.

A potenciális pályázók számára nehézséget okoz a program kapcsán az is, hogy az egyes kiírások tartalma és keretösszege a nagyközönség számára ötletszerűen kerül meghirdetésre: idén családi házak következnek, tavaly a társasházak voltak soron a háztartásigép-csere program mellett, és nem lehet tudni, hogy lesz-e egyáltalán pályázat jövőre.

A lakáskorszerűsítések - és ezen belül az energiahatékonysági felújítások - államilag is támogatott formája a lakástakarék-pénztár (ltp). Az előre gondolkodásra, öngondoskodásra való ösztönzés formája, mely 30 százalékos állami támogatással maximum tíz év alatt 720 ezer forint állami támogatást ad a lakásfelújítóknak, vásárlóknak, mely egyben kedvezményes hitellehetőséggel is párosul.

A lakástakarék megtakarítások az Otthon melege pályázati kiírásai mellé önerőként igénybe vehetők.

Jön az MFB ingyenhitele

Őszre várható a korábban már beharangozott lakossági "ingyenhitel" konstrukció indulása, melyet az MFB Zrt. szakemberei dolgoznak ki uniós forrásból. A tervezett hitelkonstrukció egyelőre ismertté vált kondíciói szerint: 10 százalék önerő mellett lehet kamatmentes kölcsönt felvenni energetikai fejlesztésekre. Legfeljebb 20 év futamidővel családi házak esetén 10 millió forint igényelhető, társasházi lakások esetén 7 millió.

A hitel nagy valószínűséggel jelzálog alapú lesz és előzetes hitelminősítéshez kötött. A kerete 115 milliárd forint, mely nagyságrendi ugrást jelent az eddig rendelkezésre álló forrásokhoz képest.

Ékek a rendszerben

Hiába tűnik azonban az ingyenhitel papíron vonzónak. Az egymástól függetlenül működtetett pályázati konstrukció, lakástakarék és hitelkonstrukció részben lerontja egymás hatását, részben pedig nehezíti a felújítók dolgát. Az LTP jobb feltételeket nyújt, mint az ingyenhitel, de nincsenek benne energetikai elvárások. Az Otthon Melegére várók pedig inkább nem vesznek fel hitelt, amíg reménykedhetnek abban, hogy kapnak támogatást. Ha több forrást is igénybe akar venni az állampolgár, mindegyikre külön kell pályázni - sorolja az akadályokat a Mehi.

A vissza nem térítendő támogatású pályázatok ugyan fontosak és szükségesek - még ha a nagyközönség számára előre nem látható célokra, viszonylag rapszodikusan is hirdetik meg ezeket. Kifejezett hátrányuk azonban, hogy halasztó hatásúak, kitolják a beruházási hajlamot. Sokszor előkészített beruházások kerülnek partvonalra abban a reményben, hogy később lesz rájuk pályázat.

A Mehi több évre visszanyúló lakossági felmérései alapján állítja, hogy a pusztán hitel jellegű programok - még ha kamattámogatás mellett is vehetők igénybe - kevésbé vonzók. Csak hiteltermékre alapuló lakossági konstrukció várhatóan nem fog felújítási hullámot elindítani. Ennek oka az elmúlt években hitelezési piaccal szemben kialakult bizalmatlanság, a jelzáloggal kapcsolatos nehézségek és veszélyek, a magyar családok gyenge hitelképessége, a megtakarítások hiánya.

Energiahatékonysági alapra volna szükség

E problémák megoldásához össze kell hangolni a lakossági energiahatékonysági fejlesztési forrásokat, rendszerben és alapszerűen kell kezelni, úgy, hogy a visszatérítendő támogatások, azaz hiteltermékek a vissza nem térítendő támogatásokkal (beleértve minden uniós és hazai költségvetési forrást) kombináltan legyenek elérhetők kerülnek a lakosság számára.

A Mehi szerint az Energiahatékonysági alapnak számos előnye van. Az alap egyes forráselemei változatos módon használhatók fel: vissza nem térítendő vagy visszatérítendő forrásokra, illetve hitelgaranciára. A hitelgaranciával egyszerűbbé válna előfinanszírozás biztosítása vagy a jelzálog kötelezettség enyhítése. A vissza nem térítendő forrásokat pedig lehetne az elvégzett beruházások után a tényleges energiamegtakarítások függvényében bónuszszerűen alkalmazni, a hitelösszeg csökkentésére fordítani. Az alap forrásainak igénybe vételével újszerű lakossági konstrukciók is indíthatók, ilyen a közműszámla-alapú finanszírozás.

Az alap teljes forrásainak és pályázati ütemtervének meghatározásával hosszú távon tervezhetővé válna a hazai épületfelújítási ágazat termelése, és a biztosan előre jelezhető kereslet megteremtheti az építőanyag- és gépipar hazai fejlesztésének előfeltételeit.

A Mehi - amellett, hogy fontos előre lépésnek tekinti az Otthon melege pályázat megjelenését, komoly javulást lát a pályázati kiírás minőségében és bizakodva várja a program folytatását is - elengedhetetlennek tartja az energiahatékonyság ösztönzésére rendelkezésre álló források (legyen szó hazai költségvetési vagy uniós forrásról, hiteltermékről vagy vissza nem térítendő támogatásról) egységes rendszerben történő, összehangolt kezelését. Ez lehet a sikeres lakossági energiahatékonysági finanszírozási programok eszköze, akár társasházakról van szó, akár családi házakról - olvasható a szervezet közleményében.