Eltűnnek a parkolók - mi lesz az autósokkal?

Rövid távon a lakás- és irodafejlesztések miatt tűnhetnek el parkolóhelyek Budapest és más nagyvárosok belső részeiből, ami nem segít az amúgy is szűkös kínálaton - derül ki az ingatlan.com friss elemzéséből, amely szerint a több belső fővárosi kerületben 10-20 százalékkal drágultak a parkolóhelyek és garázsok.
Napi.hu, 2016. december 7. szerda, 10:29

A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg a piacon a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Az építkezések az irodaház-fejlesztésekkel együtt a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja. Budapest belső kerületeiben a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog. Mégpedig azért, mert az utóbbi években több foghíjteleknél kézenfekvő hasznosítás volt a parkolóként történő üzemeltetés, ám az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkek egy részén lakás- vagy irodafejlesztések indulnak a jövőben.

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint elsősorban a budapesti parkolási helyzetet változhat meg a fejlesztések miatt kieső telkek miatt. A vidéki nagyvárosokban - Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Szegeden - is főleg a belvárosi területeket érinthetik hátrányosan a lakásfejlesztések, de Budapesthez képest a kieső parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek. Egy biztos, hogy több népszerű belvárosi lokációban - néhány utcányi területen - komolyabb gondot jelenthet majd a parkolás egy-egy építkezés miatt.

Dubitz András, a főváros több kerületében több mint egy tucat parkolót működtető Star Park Holding vezérigazgatója szerint 2016-ban és 2017-ben az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés, ami körülbelül 30 ingatlant jelent. Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A két szakértő szerint a parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nem csak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki.

Így nőttek a bérleti díjak

Az elemzésből az is kiderül, hogy az idén több budapesti belső kerületben a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díja emelkedett. Az I. kerületben a 12-15 négyzetméteres garázsok havi bérleti díja 17 százalékkal 32-40 ezer forintra nőttek a kínálati piacon. A VI. kerületben 11-20 százalékkal 22-29 ezer forintra, a VIII. és IX. kerületben 11-15 százalékkal 15-20 ezer forintra nőttek a havi díjak. Az eladó garázsok ára pedig a VII., a IX. és a XI. kerületben nőtt a legnagyobb mértékben, 23-30 százalékos volt az átlagos drágulás, így a garázsok és teremgarázs-beállók átlagára 2,5-4,5 millió forintra emelkedett. Akadnak extrémebb esetek is, a ferencvárosi és józsefvárosi garázsoknál előfordult 60 százalékos drágulás is.

Balogh László szerint a következő időszakban az újlakás-vásárlóknak érdemes lesz figyelembe venniük, hogy egy-egy autóbeálló vagy garázs megléte kelendőbbé teheti majd eladáskor a lakást. Ez különösen igaz a belső kerületben lévő ingatlanokra. Ha pedig a tulajdonos kiadná a lakást és a garázst is, érdemes mérlegelni, hogy külön-külön adja bérbe azokat, mert így még nagyobb bevételre tehet szert.

HOZZÁSZÓLÁSOK