Egy kastély felújítása, szállodává alakítása szinte soha meg nem térülő beruházás, már az is óriási eredmény, ha a működtetéshez szükséges pénzt kitermeli a komplexum, de a történelmi épületek iránti szerelem akkor sem nélkülözhető a mindennapi működtetés nehézségeinek menedzselésekor - hangsúlyozták egyöntetűen a Kastélyszállodák Szövetségének rendezvényén felszólaló szállodaüzemeltetők.

A kastélyszállodák előnyei egyúttal hátrányai is: a világtól elzártság, a nehéz megközelíthetőség, a csend, nyugalom, a hatalmas terek és az épületek körüli parkok, arborétumok különleges atmoszférát teremtenek, ugyanakkor rendkívül drágává teszik a kastélyszállodák fenntartását.

A történelmi épületek felújítása, hotellé alakítása, üzemeltetése nem csak az építészeti adottságok és a műemlékvédelmi előírások miatt körülményes és drága, de a működtetéshez szükséges szakképzett munkaerő biztosítása is nehézkesebb, mint a városi szállodákban. Ár alapon nincs is értelme a kínálatokat összehasonlítani, noha a belföldi vendégek legtöbbször eszerint döntik el, hol töltik el szabadidejüket. Ezért egyértelműen a szolgáltatási csomagot, programkínálatot kell vonzóra fazonírozni, bortúrát, lovasprogramot, koncerteket, vásárokat, gasztronómiai eseményeket szervezni a helyi adottságokhoz igazodva.

Kastélyozás is legyen, ne csak wellnessezés

Ugyan a konferenciaturizmus alaposan megcsappant, a céges programok azért újra szaporodnak, és az esküvők is mind nagyobb szeletét teszik a rendezvényeknek. A kastélyszállodák hét közben főleg a céges eseményekből élnek, egyéni vendégek szinte csak hétvégén fordulnak elő. A tartózkodási idő és a költés azonban még mindig rövidebb és kevesebb mint a válság előtt volt.

Gulyás Eszter, a szövetség alelnöke úgy fogalmazott, az az álma, hogy úgy, ahogy a 10 éve a "wellnessezés" bekerült az idegenforgalom fogalomkörébe, úgy hatékony szakmai marketinggel a kastélyturizmus is jusson el erre a szintre.

A szövetség a kastélyturizmus népszerűsítése érdekében összefogást, közös marketinget tervez és közös foglalási rendszert indít 2015 nyarától az interneten. Tagjaik közé nem csak kastélyszállodákat, hanem más történelmi épületeket - várakat, apátságokat, kolostorokat, kastély- és vármúzeumokat - is várnak. A kormány által meghirdetett kastélyprogramtól is azt várják, hogy felhívja a figyelmet az átlagostól eltérő, különleges épületekre.

Össze kell fogni a helyiekkel

Niklai Ákos, a Magyar Szállodák- és Éttermek Szövetsége elnöke a helyi marketing szerepét hangsúlyozta, véleménye szerint a kastélyszálloda-üzemeltetőknek érdemes helyi szinten a többi szolgáltatóval összefogni. A nyereséges üzemeltetés kapcsán Niklai is megerősítette, "szerelemnek kell lenni a vezető és a szálloda között".

A szakember kiemelte, nem lehet egy több hektáros parkkal, a világ végén lévő kastélyszállót ugyanabban a rendszerben működtetni és besorolni, mint egy mindössze egy járdányi közterülettel rendelkező városi hotelt. Egy kastélyszállónak meg kell különböztetni magát a többi vendégfogadó helytől - hangsúlyozta.

Május 20-án ezt is tárgyalja a kormány

A május 20-i kormányülés tárgyalja a Forster központ által előterjesztett kastély- és várprogramot, amelynek keretében 34 kastély és 28 vár újulhat meg - mondta Sághi Attila, a Forster központ elnöke. A felújításokra 68 milliárd forintot, döntően uniós forrást szánnak. A program eredményeként a kastélyoknál évi 800 ezer, a váraknál 600 ezer plusz látogatóval kalkulálnak. Szálláshely és szolgáltatás bővítéshez további 15 milliárdos beruházásra van szükség, amire magánbefektetők jelentkezését várják - mondta Sághi Attila.