A balatoni régióban és a Dél-Dunántúlon − nagyjából a négycsillagos szállodákhoz hasonlóan − tavaly és idén is 3-4 százalékos forgalomcsökkenésről beszélnek a golfpálya-üzemeltetők, de több nyugat-dunántúli és fővárosi pályán is kevesebb szolgáltatást vesznek igénybe. Elsősorban a hazai vendégek elmaradását érzik a pályák, de néhol a külföldi játékosok száma is megcsappant. A Magyar Golf Szövetség (MGSZ) adatai szerint a korábbi években egy golfozó átlagosan 250 eurót költött naponta, és − bár hivatalos adat nincs − több klubvezető szerint ez ma már a 200 eurót sem éri el.

A válság különösen azokat a szolgáltatókat hozta nehéz helyzetbe, amelyek az elmúlt években devizaalapú hitelből valósítottak meg többmilliárdos beruházásokat − hangsúlyozta Sarlós Tibor, a Royal Balaton Golf & Yacht Club elnöke, az MGSZ elnökségi tagja. A hazai vendégek száma és vásárlóereje 2008 óta folyamatosan csökken, ráadásul a szponzorok pénztárcája is vékonyabb lett, ezért a hazai pályákon kevesebb nagy nemzetközi versenyt lehet rendezni. Az elsősorban szlovák, osztrák és szlovén rendezésű magyarországi versenyeknek köszönhetően a külföldi golfozók száma több helyen emelkedett, külföldi marketingre azonban alig jut pénz, és sokszor a kapcsolódó szolgáltatások színvonala sem megfelelő. Az országban jelenleg hét 18 lyukú, három 9, három 6 lyukú és mintegy tíz gyakorlópálya van.

Több fejlesztés leállt, illetve források híján el sem kezdődött, mivel a válság nyomán a bankok elzárták a "pénzcsapot" a hosszú távú beruházások előtt, másrészt szinte mindegyik pályaépítési program szálloda-, lakópark- és fürdőépítésre, illetve ház- és telekértékesítésre alapult.

Tavaly került felszámolás alá a svéd tulajdonban lévő Hungarian Golf Development Kft., amely Csákberény határában egy 170 hektáros területen építette volna fel Közép-Európa első 26 lyukú pályáját. A 30 százalék feletti készültség ellenére a beruházás azért állt le, mert a társaság nem kapott újabb hitelt. Leállt a bicskei 12 lyukú pálya építése is, a magyar−ír befektetőcsoport többek között lakóparkot tervezett a területre. A készültség itt 60 százalékos volt, források híján azonban a befejezés időpontja bizonytalan. A Balatonring építéséhez kapcsolódva a spanyol Sedesa-csoport is tervezett egy golfpályát és egy üdülőkomplexumot Sávolynál, ám a programnak ez a része el sem kezdődött. Megfeneklett a Zala Springs Resort-csoport Zalacsány határába tervezett golfpályájának építése is, a beruházó a több mint 10 milliárd forintos programban egy 170 hektáros területen ötcsillagos wellness-szállodát, üdülőfalut és konferencia-központot is tervezett.