A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Az új szabályok révén végre megindult az ingatlanok felajánlása a Nemzeti Eszközkezelő (NET) Zrt. felé. A társaság tájékoztatása szerint a hitelintézetek eddig 500 ingatlant ajánlottak fel megvásárlásra. Miután az idén a NET elvben nyolcezer lakást vásárolhatna meg, jól látható, hogy idén nem töltődik ki a kvóta − ami persze nem jogvesztő. Lapunk információi szerint a NET valamennyi olyan ingatlant befogad, amely a jogszabályi feltételeknek megfelel.
A Napi Gazdaság körkérdéséből kiderült, hogy a bankok zöme épp hogy elindította saját programját, a válaszadó hitelintézetek közül az FHB és az OTP "adott fel" jelentősebb tételben lakást a NET-nek. A legnagyobb kereskedelmi banknál például úgy tájékoztatták lapunkat, hogy a jogszabály-módosítás hatálybalépését követően, június 20. óta közel 1250 ügyben jelezték ügyfeleik szándékukat a Nemzeti Eszközkezelő eljárásának kezdeményezésére, közülük eddig több mint 250 ingatlannál továbbították az ügyfelek igényét a NET-hez. Az OTP a devizás állomány nagyjából 7 százalékában "azonosította be" a NET-re jogosult ügyfeleket. A többi hitelintézet rendkívül alacsony számokat közölt, sőt akadt olyan, viszonylag nagy bank is, amely majd csak novemberben szerződik a NET-tel az új feltételek szerint.
Finomítani kell a jogszabályon
A rászorultságról szóló jogszabály számos anomáliát tartalmaz. A jelenlegi szabályozás szerint a NET ügyfele lehet az, aki családi pótlékban, segélyben vagy az aktív korúak egyéb ellátására jogosult. Ugyanakkor az eszközkezelő nem fogadhatja ügyfelei közé azt a devizaadóst, aki közmunkásként dolgozik, azaz nem segélyből él.Sokak szerint a szerényebb kereslet fő oka az, hogy a potenciális ügyfeleket nem elég hatékonyan érik el a bankok. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, az eljárás kezdeményezésének egyik alapfeltétele, hogy a hiteladósnak legalább száznyolcvan napot elérő vagy meghaladó késedelmes tartozása álljon fenn. Ez pedig azt jelenti, hogy jó esetben olyan ügyfelek figyelmét kell felhívnia a bankoknak az eszközkezelő szolgáltatásaira, akik lényegében hónapok óta megszakították a kapcsolatot bankjukkal. Esetükben a levélben történő figyelemfelhívás aligha lehet megoldás − a Budapest Banknál ugyanakkor például még csak itt tartanak. Más bankok már komplexebb elérési technikákra esküsznek. A K&H Bank például az adatbázisában lévő adatok alapján a jelentősen késett, lejárt tartozással rendelkező ügyfeleit telefonon, sőt személyes felkereső partner igénybevételével is megpróbálja elérni, hogy tájékoztassa a NET törvényi feltételeiről, meghatározott esetekben az UniCredit is él a személyes megkeresés lehetőségével.
Szakértők szerint ugyanakkor szélesíteni kellene az információnyújtási kört: miután a szociális rászorultság is feltétel, épp ezért sokan életszerűbbnek tartanák, ha például az önkormányzatok segélyirodáiban kaphatnának tájékoztatást a valóban rászorulók a program lehetőségeiről. Emellett − tekintve, hogy állami adósmentő programról van szó − teljességgel érthető lenne, ha a kormányzat is a bankok mellé állna és komoly felvilágosító kampányba kezdene a NET előnyeinek ismertetésével.
Negyedév | Késedelem nélkül | 30 napon belül | 30-90 nap | 90-365 nap | Éven túl | Összesen |
2011. I. | 2012,7 | 270,7 | 109,8 | 96,6 | 79,6 | 2569,4 |
II. | 2083,0 | 301,6 | 112,7 | 101,8 | 98,2 | 2697,3 |
III. | 2187,6 | 338,5 | 131,6 | 113,7 | 125,7 | 2897,1 |
IV. | 1897,3 | 348,1 | 125,4 | 122,5 | 143,3 | 2636,6 |
2012. I. | 1279,0 | 360,2 | 130,5 | 130,3 | 150,1 | 2050,0 |
II. | 1310,9 | 245,1 | 124,5 | 138,0 | 161,1 | 1979,5 |
Forrás: MNB |