Jön az árvíz - mi lesz a Duna-parti új lakásokkal?

Az árvízveszélynek kitett területeken építkező beruházók ma már általában a terület feltöltését választják potenciális vevőik megnyugtatása érdekében. Arról azonban még mindig nincs egyezség, hogy a Római-part veszélyeztetett épületeit kinek és hogyan kellene megvédenie.
Kiss Melinda, 2007. szeptember 11. kedd, 14:12

A NAPI Gazdaság cikke

Árvíz ellen biztosított új építésű társasház és hullámtérré nyilvánított, szállodákkal, üdülőkkel és lakásokkal beépített terület egyaránt található a Római-parton. A Nánási kert elnevezésű, harmadik kerületi lakóparkban még tizenegy lakás vár gazdára: az értékesítést mindig is nehezítette, hogy a telek a Duna árterében helyezkedik el. Pedig a beruházó az építkezés megkezdése előtt feltöltette a területet, így most az eddigi legmagasabb vízszint fölött fél méterrel állnak a házak, emellett árvízkár ellen is be vannak biztosítva.

Mintegy hetven hektáron azonban továbbra is megoldatlan az épületek védelme: a Római-parton épült ingatlanok tulajdonosai és a fővárosi önkormányzat között máig sincs egyetértés arról, kinek és hogyan kellene ellátni az árvízvédelmi feladatokat. A Fővárosi Közgyűlés május végi határozata a jelenlegi ideiglenes földgát helyén támogatja a gátépítést. Ez viszont konzerválná az eddigi állapotot, hullámtérré nyilvánítva a Nánási út-Királyok útja mentén húzódó védmű, valamint a Duna közötti területet. Az itteni ingatlanok tulajdonosai szerint a főváros kötelessége lenne a terület árvízvédelméről gondoskodni, és sokkal megfelelőbbnek tartanának egy közvetlenül a folyó partján megépítendő mobilgátat. Ez utóbbi változatot támogatja az óbudai önkormányzat is.

Az előzetes kalkulációk szerint 2005-ös árakon számolva 2,66 milliárd forintra lenne szükség a fővárosi koncepció megvalósításához - olvasható a gátépítési tervekről a www.romaigat.hu oldalon. Az Egyesület a Római-partért - amely főként az itteni tulajdonosokat tömöríti - azonban vitatja a számítások pontosságát: becslésük szerint a munkálatok a közművek áthelyezése miatt akár tízmilliárd forintba is kerülhetnek. A honlap szerint a parti mobilgát megépítése és a környezetrendezés ugyancsak 2005-ös árakon nettó 4,8 milliárd forintot igényelne. - Szerintünk a parti mobilgát 3-3,5 milliárd forintból megvalósítható lenne, és megspórolható lenne az árvíz utáni fertőtlenítés költsége is - mondta lapunknak Egri Gábor, az egyesület elnöke, a Holiday Beach Hotel egyik ügyvezetője. - Nem zárkózunk el ettől a változattól sem, de ehhez kérjük a lakosság, a kerületi helyhatóság és az állam támogatását is, továbbá részt vennénk a szeptember végén megjelenő KEOP pályázaton is, ehhez azonban kompromisszum kellene - közölte Hidas Judit, a Főpolgármesteri Hivatal Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Főpolgármester-helyettesi Irodájának szóvivője.

A vízparti lakások iránti keresletet több beruházó is megpróbálja kielégíteni, és az új beruházások esetében többnyire már az árvízvédelmet is szem előtt tartják. Az ingatlanfejlesztők a gátépítések helyett általában megemelik a terület szintjét, ezt tette az Autoker Holding is a Marina-part beépítése előtt: a telek szintje a mértékadó árvízszintet mintegy 130 centivel haladja meg. Ennek köszönhetően a mostani vízszintemelkedés sem zavarja a beruházás negyedik ütemének építését. A feltöltésre és a partvédelemre több mint félmilliárd forintot fordított a beruházó. A Prestige Towers megépítése előtt két méterrel emelték meg a partot, ezzel párhuzamosan mederkotrást is végeztetett az építtető Prestige-csoport, így a lakótornyok előtt javult a folyó hajózhatósága és csökkent az áradás veszélye is.

HOZZÁSZÓLÁSOK