BUX
39554

Stabilizálódnak a kereskedelmi bérleti díjak

A magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca az első félévben továbbra is a stabilitás jeleit mutatta, a piac mindazonáltal vegyes képet mutat. Néhány különösen a jól kigondolt stratégiájú és elhelyezkedésű projekt fejlődik, míg más bevásárlóközpontok még mindig szenvednek a válságtól - derül ki a Colliers International legfrissebb kiskereskedelmi piaci jelentéséből.

NAPI, 2011. augusztus 25. csütörtök, 10:57

Az év első felében csak egy nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuját, az Ablon által fejlesztett, 5,6 ezer négyzetméteres Europeum a Blaha Lujza téren. A projekt az első pár hónap tapasztalatai alapján sikeres, jó forgalmi adatokat mutat, telítettsége  80 százalék feletti, olyan bérlőkkel, mint a H&M, a Müller és a Deichmann. A központnak a Nagykörút környező részeibe is sikerült új életet lehelnie, itt több új bolt is nyílt az elmúlt időszakban - mondja Koroknai Szabolcs, a Colliers International budapesti irodájának társigazgatója.

Kezd helyre állni a Nagykörút Nyugati tér és Margit-híd közötti szakaszának kiskereskedelmi élete is, miután a hidat újra átadták a forgalomnak a felújítási munkálatok elkészültével. Csökkent ezen a részen az üres boltok száma, a bérlők visszatértek.Októberben nyílik meg a Váci1 bevásárlóközpnt első három emelete a Hard Rock Caféval és a Szamos Marcipánnal, de üzletet nyit a Pinko és a Vilebrequin. A központ második fázisában, 2012 őszén a felső szinteket adják át, ahol lesz többek közt egy tetőtéri lounge étterem, valamint egy különleges turisztikai attrakció, mely az egész 1,7 ezer négyzetméteres negyedik emeletet elfoglalja majd. A KÖKI Terminál (55 ezer négyzetméter) , az Árkád Szeged (34 ezer négyzetméter) és a Siófok Pláza (6 ezer négyzetméter) átadását is az év végéig tervezik. Az elemzés szerint itt is nehezen megy a bérbeadás, és a tulajdonosoknak sokszor hozzá kell járulniuk a boltok kialakításához is, hogy fontosabb bérlőket tudjanak az üzletházba vonzani.

Budapest domináns bevásárló utcái a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, ezek a helyszínek növekvő forgalmat mutatnak, különösen az Andrássy út. A Replay és a Sinequanone új boltokat nyitott itt, és jelenleg több szerződés is aláírás előtt áll új, nemzetközi, magas minőségű márkaboltok megnyitásáról.Az Andrássy út jótékony hatása lassan érezhető a környező utcákra is, néhány csatlakozó vagy párhuzamos utcában (pl. Paulay Ede, Hajós, Nagymező) már láthatóan beindult a bérlői aktivitás, különösen a helyi eklektikus és "designer retail" koncepciók esetében.A bérleti díjakkal kapcsolatban a Koroknai Szabolcs elmondta, azok továbbra is alacsonyak, miután az elmúlt két évben 10-30 százalékkal estek, de a legjobb helyszíneknek már sikerült stabilizálni vagy akár növelni is a tarifát. Pozitív példa a MOM Park, amely sikeresen szerzett meg több új, magas színvonalú bérlőt, olyan bérleti díjakon, amelyek bizonyos esetekben jelentősen meghaladják azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Olyan márkák készülnek itt üzleteket nyitni, mint a French Connection, a Stefanel, a H&M és a Vapiano. Hasonló pozitív példa még a Mammut és az Aréna Plaza.Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013-2015-re fog tolódni. A következő két évben egyre nagyobb lesz az aktivitás a régebbi központoknál, hogy megújítsák megjelenésüket és koncepciójukat az új bérlők vonzása érdekében. Ilyen projekt a korábbi Material Center, egy fővárosi lakberendezési központ, amely egy belvárosi outletként, Grand Fashion Outlet (GFO) néven nyílik 2012 tavaszán.