Önkorlátozó intézkedéseket fogadott el Európa nyolc legnagyobb alkoholgyártója, amelyekkel meg akarják akadályozni, hogy a szeszes italokat népszerűsítő hirdetések a fiatalkorúak elé kerüljenek − jelentette az Independent. A felelősségteljes marketingről szóló egyezmény (Responsible Marketing Pact) szabályai az Európai Unió tagországaiban érvényesek. Ez az első olyan megállapodás, amelyben az ágazat jelentős cégei összefogva, egységesen lépnek fel a hirdetések szabályozása érdekében. A lépést a közösségi portálokon szabályozatlanul terjedő reklámok váltották ki, amelyek válogatás nélkül célozták meg a közönséget, köztük olyanokat is, akiknek még nincs is joguk szeszes italokat vásárolni.

A nyolc szerződő cég vállalta, hogy csak olyan felületeken helyez el hirdetéseket, ahol a látogatók legalább 70 százaléka túl van már az alkoholvásárlás korhatárán. Reklámjaik tartalma nem lesz vonzó a gyermekeknek és elejét veszik annak is, hogy közösségi portálokon, így például a Facebookon vagy az egyes italok rajongói oldalain véletlenül eléjük kerüljenek a nem nekik szóló üzenetek. Ennek érdekében hatékony korhatár-ellenőrzést vezetnek be. A vállalások betartását a paktum kidolgozásában részt vevő szervezetek, a Reklámkészítők Világszövetsége (WFA) és az Európai Alkohol és Egészségügyi Fórum (EAHF) ellenőrzik. A szankciók között szerepel a jogsértők nevének nyilvánosságra hozatala, illetve − ismétlődő hibák esetén − az érintett cég ügyeiben illetékes nemzeti hatóságok értesítése.

Az alkoholgyártók jó ütemérzékkel döntöttek az önkorlátozás mellett, ugyanis az Európai Bizottság nemrégiben kezdte el áttekinteni az EU alkoholstratégiáját, amelyet 2013 elejétől teljesen felülvizsgálnak. A bizottság különösen nagy hangsúlyt fektet a közösségi portálokon folytatott reklámozás etikai kontrolljára.