BUX
38657

A finn modell alapján véglegesítik a paksi erőmű üzemanyag-ellátási szerződését

A paksi atomerőmű két új blokkjának üzemanyag-szállítási szerződését a finn modell alapján véglegesítik, a megállapodás hamarosan megszülethet az erőmű kapacitásának fenntartásáért felelős kormánybiztos szerint.

MTI, 2015. március 25. szerda, 19:38

Aszódi Attila kormánybiztos az Energiainfo.hu szakportál szerdai budapesti sajtóbeszélgetésén elmondta: nincs arra kötelezettség, hogy ne a Roszatomtól, hanem másik szállítótól kelljen az üzemanyagot beszerezni. Ugyanakkor európai uniós elvárás, hogy (a finn modellnek megfelelően) egy adott idő elteltével legyen lehetőség meghívni másik szállítót is, ha van az adott reaktorhoz alkalmazható üzemanyaga. Ennek a pontos szerződéses feltételeiről folyik most az egyeztetés - közölte.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter kedden számolt be az MTI-nek arról, hogy sikerült az Euratom Ellátási Ügynökség (ESA) illetékeseivel minden kérdést tisztázni és parafálni a megállapodást.

A sajtóbeszélgetésen a kormánybiztos emlékeztetett: az Euratom-egyezmény értelmében az üzemanyag-ellátási megállapodásnak nem két, hanem három aláírója van, a vásárló és az eladó mellett az Euratomnak is alá kell írnia.

Az elmúlt időszakban sok egyeztetést folytatott Magyarország az Euratommal annak érdekében, hogy számukra is elfogadható legyen Paks 2 üzemanyag-ellátási szerződése - közölte.

Aszódi Attila hangsúlyozta, az Euratom-egyezmény azt rögzíti, hogy a vevő és az eladó által aláírt szerződést az aláírás után 10 napon belül kell benyújtani jóváhagyásra, amit Magyarország megtett. Az egyezmény lehetővé teszi az ESA számára, hogy kifogásokat fogalmazzon meg és módosításokat kérjen.

A keddi tárgyalási forduló azt mutatja, hogy már nincsenek érdemi nyitott kérdések - fogalmazott a kormánybiztos, hozzátéve, hogy a háromoldalú aláírással ellátott megállapodás hamarosan megszülethet. Aszódi Attila kitért arra is, hogy a finnországi atomerőmű üzemanyag-ellátási szerződésénél szintén kért módosításokat az ESA.

A finn példáról szólva a kormánybiztos kiemelte: fontos kérdés volt, hogy minél előbb lehessen alternatív szállító üzemanyagát tesztelni, valamint tíz év után ténylegesen beléphessenek a versenybe alternatív szállítók.