BUX
38657

A jó magyar fejvadász nemzetközi háttér nélkül is boldogul

A magyar helyi sajátosságokat és a multinacionális cégek igényeit egyaránt figyelembe véve kialakítható olyan munkamódszer, amellyel egy, csak magyar kézben lévő vezetőkiválasztó cég érvényesülhet a piacon - mondta lapunknak Simonyiné Tóth Judit, a Simonyi és Tóth Kkt. ügyvezetője.

Bodolóczki Linda, 2005. január 4. kedd, 08:04

A NAPI Gazdaság cikke

- A Simonyi és Tóth Kkt. Magyarország tíz legnagyobb vezetőkiválasztással és vezetőkereséssel foglalkozó cége között van - egyetlen teljesen magyar tulajdonú vállalatként. Milyen előnyt biztosít a cégnek az, hogy hazai tulajdonban van?
- A rugalmasságot mindenképp növeli - nincsenek olyan nemzetközi megkötések, amelyeket követnünk kell. A helyi sajátosságokat, illetve a multinacionális cégek igényeit figyelembe véve kellett kialakítanunk egy olyan munkamódszert, amellyel eredményesek lehetünk. Nincsen mögöttünk olyan nemzetközi háttér, mint jó néhány nemzetközi tanácsadó cég esetében. Emiatt nálunk fontos a munka színvonala, a vevő maximális kiszolgálása és a gyorsaság - ezek azok a tényezők, melyekkel új megbízókat szerezhetünk és meg is tarthatjuk őket.

- Azt gondolhatnánk, hogy a multinacionális vállalatok a szokásos külföldi partnereikkel dolgoztatnak, ezzel szemben azt látom, hogy partnereik nagy része nem hazai vállalat.
- Nem minden esetben van így. Mikor egy nemzetközi cég új piacra lép, elsősorban azokat a cégeket kéri fel szolgáltatásra, amelyekkel saját országában már dolgozott. Van azonban egy másik módszer: a piacra lépés előtt nagyon sok esetben előzetes felméréseket végeznek a befektetésért felelős szakemberek. Feltérképezik a helyi piac adta lehetőségeket, így a vezetési tanácsadás, a személyzeti tanácsadás szereplőit is, és sok esetben így jutottak el a cégünkhöz.
A 2004-es év legnagyobb sikere a BMW AG megbízása volt. Meghívásos tendert hirdetett, és többszöri prezentáció, egyeztetés után mi nyertünk: két hónap alatt kellett egy 25 fős irodát felállítani. Így van rá példa, hogy a multinacionális vállalatok a helyi irodákat is figyelembe veszik. Más esetben előfordult az, hogy az első számú vezető keresését valóban egy olyan nemzetközi cég kapta meg, amellyel nemzetközi szintű szerződése volt a megbízó anyacégének, viszont a további pozíciókat cégünk segítségével töltötték be. Ugyanígy lehet ezt tovább folytatni: az alacsonyabb pozíciók esetében azon cégeknek a szolgáltatását veszik igénybe, amelyek erre specializálódtak. Egyre inkább jellemző a piacon, hogy azok a tanácsadó irodák lehetnek sikeresek, amelyek megtalálják azokat a területeket, amelyeken ők tudnak megfelelő szintű szolgáltatást nyújtani, megvan a komparatív előnyük a többi céggel szemben, és erre az előnyükre alapozva építik fel stratégiájukat.

- Lehet, hogy idővel a tanácsadó irodák iparágakra szakosodnak?
- Ezzel is próbálkoznak versenytársaink. Vállalatunk másik megoldást választott: nálunk a tanácsadók szakosodnak iparágakra. Jól ismerik a piaci szereplőket és a cégeknél meghatározott munkaköröket betöltő szakembereket, így követni tudják a szakmai útjukat, sikereiket. Egyre fontosabb - elsősorban vezetői munkakörök esetén -, hogy referenciákat is be tudjunk szerezni a jelöltekről. Az előző 14 évben különböző szakaszokat figyelhettünk meg a cégek gazdasági fejlődésében. Így ma már meg lehet mondani, hogy melyik menedzser az, aki egy cég felépítésében sikeres, ki az, aki egy stabilizálódott céget tud jól vezetni, és ki az, aki nehéz piaci helyzetben, válsághelyzetben lévő cég életét képes megfordítani. Ma már azt is tudnia kell egy tanácsadónak, hogy a vezető melyik területen és milyen feltételek mellett, milyen vállalati kultúrában tud eredményes lenni.

- A jelöltekről ezek szerint készül adatbázis?
- Igen, de ez igazából folyamatos és szakszerű karbantartást igényel. Minden egyes projektnél újra fel kell frissíteni, hiszen képtelenség minden egyes cég életét, minden egyes vezető karrierútját folyamatosan követni. A kilencvenes évek gyors változást, fejlődést hoztak a gazdasági életben, és évről évre új vezetők, új vezető pozícióban lévő munkatársak tűntek föl, akiket meg kellett ismerni, és figyelemmel kellett kísérni pályájukat.

- Hogyan kezelik a jelölteket? Mennyire fontosak ők a megbízóhoz képest?
- Számunkra nemcsak a megbízó fontos, hanem a jelölt is. Minden esetben az a célunk, hogy a jelöltek úgy érezzék, eredményességünkhöz ők is hozzájárulnak, hogy az ő érdekeiket is képviseljük. El kell érnünk, hogy az legyen a véleményük, érdemes a későbbiekben is visszajönni hozzánk - akár mint jelölt, akár mint megbízó, hiszen ők később megbízókká válhatnak. Hiteles, megbízható és bármikor számon kérhető információt kell nyújtanunk számukra, hogy segítsük a döntésüket. A visszajelzéseket időben kell megkapniuk, és olyan formában, hogy érezzék, ők is fontosak ebben a folyamatban, annak ellenére, hogy díjunkat nem tőlük kapjuk. Viszont az, hogy milyen díjat kapunk, és kapunk-e a következőkben megbízásokat, az nagyrészt attól függ, hogy velük milyen kapcsolatot tartunk, hogyan szolgáljuk ki őket.

- Mennyire gyakori a tenderezés a vezetőkiválasztási szolgáltatást igénybe vevő vállalatoknál?
- Egyre gyakoribb. Az utóbbi években folyamatosan megfigyelhető, hogy a vállalatok hosszú távra szeretnének tanácsadó irodát választani, s erre egyre inkább ezt az eszközt alkalmazzák. A tendereztetést tartják a legmegfelelőbb módnak arra, hogy alaposan felmérjék a szolgáltatók tudását, és kiválasszák azokat a cégeket, amelyek a leginkább megfelelnek az elvárásaiknak. Mindenki számára jól ismert, hogy az erre való felkészülés, az anyagok összeállítása mennyivel nagyobb körültekintést és több befektetést jelent.

- És erősebb versenyt is teremt...
- Akár van tenderezés, akár nincs, nagyon erős verseny van a magyarországi piacon. Sajnálatosnak tartom azt, hogy a tanácsadó iroda kiválasztásakor sokszor az ár a meghatározó - ezt a humánpolitikai vezetők is nagyon sok esetben kifejezésre juttatják. Ez néha a szakmai munka színvonalának rovására megy. Azok a cégek, amelyek mögött több mint tízéves szakmai múlt áll, joggal próbálják a szokásos árszintjüket tartani, hiszen a magas szakmai színvonalhoz megfelelő árszint is tartozik.

- Léphetnek még be új szereplők a piacra?
- Természetesen: vannak még lefedetlen területek, és - ahogy a gazdaság is megújul, és mindig újabb igények merülnek fel akár termékek, szolgáltatások, akár piaci szereplők iránt - a vállalatok is újabb tanácsadói tudást igényelnek. Így jöhetnek még új szereplők, ezek lehetnek nagy nemzetközi cégek: Nyugat-Európában, Amerikában sok szereplő van még, amely nem képviselteti magát a magyar piacon. Meggyőződésem az is, hogy van jó néhány olyan vezető állásban lévő menedzser, aki bizonyos idő után úgy dönt, a tanácsadás területén tudná kamatoztatni mindazt a tudást, tapasztalatot, kapcsolati tőkét, amit eddig összegyűjtött. Nyugaton is jellemző, hogy a 40 fölötti vezetői réteg áttér a tanácsadás oldalára.

- Az utóbbi pár év - leszámítva a 2004-est - nem hozott nagy sikereket a fejvadászat területén működő cégek számára. Hogyan élte meg a Simonyi és Tóth Kkt. ezeket az éveket?
- Nálunk nem volt olyan mértékű a válság, mint amit a piac mutatott. Abban lehetett érezni, hogy sokkal több üresjárat volt, több ajánlatot és céges kapcsolatot kellett mobilizálni annak érdekében, hogy elérjük a tervezett árbevételt. A díjak csökkenése is érezhető volt, bár mi próbáltuk tartani az árainkat, és ez sok esetben sikerült is. Ezt annak is köszönhettük, hogy volt néhány olyan nemzetközi megbízónk, akikkel évek óta együtt dolgozunk, és ők elfogadták azt, hogy ezért az árért a megfelelő színvonalat kapják.

- Milyen volt 2004, és mit várnak 2005-től?
- Sikeres évet zártunk, piaci pozíciónkat tovább erősítettük. Több olyan megbízásunk volt az említett kiemelkedő presztízsű keresési projektünk mellett, amelyek nagy értéket képviseltek. A piac fejlődését mutatja, hogy a megbízók egyre igényesebbek, egyre összetettebb munkát igényelnek - akár a piaci ismeretről, akár a szereplőkről beszélünk -, és a jelöltekről jóval sokoldalúbb értékelést kell végeznünk. Az idén ez a folyamat minden bizonnyal folytatódik. Az év végén sikerült olyan keretszerződéseket, hosszú távú együttműködési megállapodásokat kötni, melyeknek köszönhetően az új évet is bizakodva kezdhetjük.