A kormány időhúzása miatt nem indul el a metrófelújítás?

A főváros nem vállal fedezet nélküli kötelezettséget a 3-as metró felújítására, mert az törvénysértő lenne, ezért jelenleg "a furcsán egyformán túlárazott" ajánlatok akadályozzák a beruházás elkezdését - mondta Tarlós István főpolgármester pénteken Budapesten tartott sajtótájékoztatóján.
MTI, 2016. november 4. péntek, 22:32

A városvezető úgy fogalmazott, a kezdetektől fogva lelkiismereti kérdésként kezeli a rekonstrukciót, ezért a jövőben nem megy bele "emelt szintű kommunikációs adok-kapokba".

"Engem már az sem érdekel, ha érdemtelenül mások akarják a megvalósítás sikerét learatni, csak történjék már valami" - mondta, majd személyek megnevezése nélkül hozzátette, a kormányban "nem mindenki fogja fel, hogy miről van szó".

A felújításra érkezett jelenlegi ajánlatok messze túllépik a 137,5 milliárd forintos felső limitet, amit egy a kabinettel kötött támogatási szerződés rögzít. A főpolgármester szerint erre nem jó kormányzati válasz, hogy "ha kevés a pénz, akkor majd lesz", mivel papíron erre nincs garancia, ráadásul a költségek további emelkedésével a remélt uniós támogatás egésze is elveszhet.

Tarlós István visszautasította, hogy politikai játszma részeként vagy sértődöttségből vetette volna fel a 3-as metró leállításának lehetőségét, egyúttal csalódottságának és értetlenségének adott hangot amiatt, hogy "ködös, demagóg, vagdalkozó és szakmailag teljesen dilettáns" válaszokat kapnak a kormányzattól.

Egyesek letagadnak hatályos kormányhatározatokat, az utazóközönség biztonságáról papolnak, miközben valójában csak a főváros csinál ebből lelkiismereti kérdést. Hozzátette, a kormánynak meg kell mondania, hogy valóban segíteni akar, vagy nem akarja elindítani ezt a beruházást és miért nem.

A főpolgármester nevetségesnek nevezte, hogy egy beruházás részletei ügyében időről időre a miniszterelnökhöz kell fordulnia. Úgy fogalmazott, azonnal kirúgná azt, aki akár a jövő évi vizes világbajnokságra vagy a 2018-as választásra tekintettel szándékosan akadályozni próbálja a metrófelújítást, egész politikai közösségének ártva ezzel.

Őszintén meg akarja óvni a Fideszt attól a látszattól, hogy valakik szándékosan próbálják halasztani a felújítást.

Tarlós István illúziónak nevezte, hogy a teljes vonal leállítása esetén megoldható lenne a buszpótlás. Ha a teljes vonalon csuklós buszokkal kellene szállítani az utasokat, akkor másfél-két percenként hét csuklós busznak kellene beállnia a vonal minden megállójába, ami teljesen megbénítaná a közlekedést - mondta, hozzátéve, az állam két éve néhány ezer migránst sem tudott elszállítani a BKV buszai és sofőrjei nélkül.

Teljes erejével azon van, hogy ez a projekt minél előbb elinduljon, ugyanakkor a kezdés időpontjával kapcsolatban szkeptikus, hacsak "nem történik a racionális dimenzióba tartozó csoda".

A főváros a pályázat kiírásánál a 4-es metró költségeit figyelembe véve határozta meg a mérnökárat, tehát ha valaki ezt alulbecsültnek tartja, az egyúttal azt is állítja, hogy a 4-es metró építése ráfizetéses volt a kivitelezőknek - közölte Tarlós István, megjegyezve, hogy legfeljebb 10-15 százalékos eltérést tart reálisnak a mérnökárhoz képest.

A főpolgármester kitért arra: nem igaz az az állítás sem, hogy a kormány 200 milliárd forintot adott a metrófelújításra. Példaként említette, hogy a városnak hitelt kellett felvennie a szerelvények felújítására.

Miközben a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak a buszvásárlást, folyamatos felszólításokat kaptak a vásárlásra. Emlékeztetett, Budapest a szolgáltatásvásárlás helyett saját erőből oldja meg a buszpótlást a felújítás három szakaszában.

Tarlós István arra is rákérdezett, hol vannak azok a buszok, amelyeket a kormány hat hónapja ígér. "Buszokat rajzolni az unokáim is tudnak" - fogalmazott, majd hozzátette, ha a kabinet kiállít ötven magyar gyártású csuklós buszt, akkor "abban a pillanatban kapitulál".

A főpolgármester azt kérdezte, hogy ha a kormány egyes, a miniszterelnökön és néhány miniszteren kívüli tagjai valóban segíteni akarnak, akkor miért nem teszik.

Dokumentálni tudja a kormány állandó időhúzását, a felújítás ügyében ugyanis eddig harminc írásos megkeresést intézett a kabinethez, ezek közül alig néhányra kapott - rendszerint kitérő - válaszokat.

Tarlós István - egyértelműen a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánosra utalva, de a nevét egyszer sem kimondva - azt kérdezte, hogyan lehet hinni valakinek az őszinteségében, ha most azt mondja, mindent megtesz a metrófelújításért, korábban pedig hónapokig azt hangoztatta, hogy a főváros nem kaphat az uniós támogatásokból.

A magyar lakosság 18 százaléka él Budapesten, ahol a GDP közel 40 százalékát állítják elő, miközben az uniós támogatások alig több mint 3 százalékára számíthat. "Ez a város állítólag olimpiát akar rendezni, erre kössön valaki masnit!" - tette hozzá.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2016.11.05 08:51

Csak a szokasos: a csuti cigo ujabb kicsinyes bosszuja a budapestiek ellen, akik rendre alulteljesitenek a szavazasokon es nem partoljak elegge a fideszes tolvajbandat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2016.11.05 08:40

Nem politikai harc dul, hanem a maffia erőfitogtatása, hogy ő még ezt is megteheti, ha egyszer sikerült vak szavazógépet müködtetni, különben is számtalan fontosabb helye van annak a pénznek, mint felcsuti stadion, a felcsuti vasút, olimpia, belgrádi vasút, mészáros, andy vajna , mnb és matolcsyék, rogán, habony luxusélete stb.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.11.04 22:58

Nincs az országnak még egy közlekedési útvonala, amely több utast szállítana, mint a hármas metró(innentől tehát nem fővárosi, hanem országos problémáról beszélünk!), amely nagyon rossz állapotban van(tapasztaltam, ma is utaztam rajta!), azonnali sürgős felújításra szorul. Nagyon szomorú és az egész országra rossz fényt vet, hogy ebben az ügyben politikai harcok dúlnak a kormány és a főváros között, ahelyett, hogy összefognának, előteremtenék a pénzt és azonnal megkezdenék a felújítást.

Azt meg végképp nem hiszen el, hogy nincs pénz a felújításra: ha stadionokra volt, csak-csak kerül erre is!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html