A Nagydíj a cannes-i fesztivál második legrangosabb díja az Arany Pálma után. Az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó magyar versenyfilm szombaton megkapta a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (Fipresci) díját is. A világ legrangosabb filmes seregszemléjének hivatalos versenyprogramjába meghívott magyar film legutóbb harminc évvel ezelőtt kapott díjat a nemzetközi zsűritől: Szabó István a Redl ezredesért a zsűri díját vehette át 1985-ben.

Nem csak a kritikusoknak, hanem a forgalmazóknak is tetszett a magyar film, ahogy az Index tudósításában olvasható, "ölre mentek a filmért, végül a Sony Pictures Classic igazolta le a Saul fiát: ők fogják forgalmazni a filmet Észak-Amerikában".

Magyar nagyjátékfilm még sosem nyert Arany Pálmát, csak a kisfilmeknek jutott eddig, a legutóbb Mészáros Péter nyert az Eső utánért. Arany Kamerát Enyedi Ildikó nyert az Én XX. századomért. A legjobb rendezést Jancsó Miklós kapta a Még kér a népért, előtte Kósa Ferenc elsőfilmesként kapta ezt az elismerést a Tízezer napért - összesített az Index.

Francia filmé az Arany Pálma

A legjobb filmnek járó Arany Pálmát Jacques Audiard francia rendező kapta a párizsi külváros erőszakos világával szembesülő Srí Lanka-i tamil menekültekről szóló filmje, a Dheepan - írja az MTI. Audiard a versenybe meghívott öt francia alkotó közül az egyetlen nemzetközileg is elismert rendező, A próféta című filmjével 2009-ben elnyerte a zsűri Nagydíját. Hetedik filmje három Srí Lanka-i menekültről - egy volt tamil lázadóról, Dheepanról, egy fiatal nőről és egy kilencéves kislányról szól, akik a franciák előtt egy családnak adják ki magukat. Egyikőjük sem beszél franciául, de Dheepannak egy drogbandák által uralt veszélyes párizsi külvárosban sikerül házmesteri állást kapnia. A "család" mindent megtesz a beilleszkedésért, és azért, hogy megértse az idegen kultúrát, de nem tudják magukat kivonni a bandaháborúból, s végül Londonban találnak rá a boldog életre. A főszerepeket amatőr színészek alakítják, Dheepan szerepében Anthonythasan Jesuthasan író látható, aki 16 éves korában maga is a tamil lázadók oldalán harcolt, s 1993-ban menekült Franciaországba.

A zsűri díját Jorgosz Lantimosz görög rendező The Lobster (A homár) című alkotása érdemelte ki, a legjobb rendező pedig Hu Hsziao-hszien, a tajvani újhullám alapítója és vezéregyénisége lett a The Assassin (A gyilkos) révén. A film a vu-hszia, egy eredetileg kínai irodalmi műfaj, a hősi harcművészek kalandjait bemutató műfajba tartozik, és a kritikusok ezt nevezték a rendező "talán legszebb és legkülönösebb filmjének".

A forgatókönyvért Michel Francót, a Los Angelesben játszódó Chronic című alkotás íróját és rendezőjét jutalmazták. A 35 éves mexikói filmes munkája egy haldokló betegekkel foglalkozó ápolóról szól, akit Tim Roth brit színész alakít.

A zsűri Rooney Mara amerikai és Emmanuelle Bercot francia színésznőnek megosztva ítélte oda a legjobb női alakítás díját. Előbbi az 1950-es években, New Yorkban játszódó Carol című leszbikus szerelmi történet egyik főszerepéért, utóbbi pedig Mainwennnek egy házaspár viharos kapcsolatáról szóló Mon roi (Királyom) című filmjében nyújtott alakításáért részesült az elismerésben. A legjobb férfi alakítás díját a francia Vincent Lindon érdemelte ki Stéphane Brizé francia rendező La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú, hosszú snittekkel forgatott alkotásában nyújtott játékáért. A színész egy munkanélküli családapát alakít a filmben.

A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát libanoni alkotás, a Waves '98, a legjobb első nagyjátékfilmért járó Arany Kamera-díjat pedig Cesar Augusto Acevedo kolumbiai rendező La tierra y la sombra című filmje kapta.

A ceremónián életműdíjjal tüntették ki Agnes Varda francia rendezőt.

(A képen jobbról Nemes Jeles László filmrendező, mellette a főhőst alakító Röhrig Géza, forrás: MTI/EPA/Franck Robichon)